Svenska Stortoppen - Sulitelma

Jag har i tidigare foruminlägg sett att glaciärjokken på kartan (enligt röd markering) kan vara ett eventuellt bekymmer för att ta sig upp på Svenska stortoppen. Någon som gjort en tur den vägen och vadat där? Hade själv tänkt göra det i slutet av sommaren isånafall.

Sett att de flesta verkar gå upp till toppen enligt lila markering. Jag kommer vandra upp med hund från norska Sulitjelma och vill gärna se Salajekna på närmare håll. Har övervägt möjligheten att göra en rundtur och gå runt massivet för att då kunna göra en topptur från andra sidan (lila markering) men eftersom jag har hund med mig kan jag inte gå Nordkalottleden runt och då känns det plötsligt besvärligare, därav skulle jag helst försöka bestiga Svenska stortoppen utifrån röd markering.

Bilagor

• Screenshot_20251230_212849_Sweden Topo Maps.jpg
    Screenshot_20251230_212849_Sweden Topo Maps.jpg
    767.2 KB · Visningar: 32
Miehttjevágge ligger utanför gränsen till Nationalparken och dit kan du gå med din hund och på så sätt komma till rätt sida för att bestiga enligt lilla markering
Bäcken menar du Lájrrojåhkå? Den är inte valbar men det finns en bro över. Men du kanske menar en annan bäck?

Miehttjevágge ligger utanför gränsen till Nationalparken och dit kan du gå med din hund och på så sätt komma till rätt sida för att bestiga enligt lilla markering
Bäcken menar du Lájrrojåhkå? Den är inte valbar men det finns en bro över. Men du kanske menar en annan bäck?
Ja precis. Problemet ligger i om det är möjligt att gå upp till toppen från den sidan. Det är inte Lájrrojåhkå jag menar. Vattendraget jag syftar har inget namn vad jag kunnat se, bifogar en bild som pekar ut det.
Screenshot_20251231_014429_Sweden Topo Maps.jpg

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips