Svenska Fjällkedjan jan-april

Kan börja m att nämna att jag jobbar heltid på Clas Ohlsson´s centrallager i Insjön. Denna vision kan bara bli verklighet om jag skulle få möjlighet till en längre tids ledighet. Men vill för den skull höra om det finns ett intresse för denna typ av utmaningar/äventyr.
Om detta projekt inte skulle gå att genomföra denna vinter, så skall jag göra ett nytt försök till nästa vinter. Det är en tur som lockat mig länge och jag vet att jag har kapaciteten att genomföra en tur av detta slag.
Turen skulle äga rum någon gång under perioden jag nämnt i rubriken.


Har länge haft funderingar kring en riktig skidtur. Skidra genom hela den svenska fjällvärlden fr. Trekriksröset till ex. Sälen. Inte som något rekordförsök utan mer som ett rejält äventyr, utan någon prestationsfaktor av mått. Har inte mkt. till utrustning nu, men är övertygad om att utrustningbiten faller på plats om planer börjar skridas. har i 1:hand tänkt mig att detta skulle bli en tur utan inblandning av sponsorer, men sponsorer är hur som helst en möjlighet.

Övernattning i tält och ev. vid möjlighet i någon stuga efter resvägen. Har räknat på att avverka runt 3 mil/dagsetapp. Har ingen erfarenhet av liknande turer (det närmaste är en cykeltur jag gjorde försommaren 2002 Gällivare-Tällberg ca 110 mil, vilket dock ej är någon bra motsvarighet ).

Slutligen: Alla som har erfarenhet av likn. turer och el. ett enormt intresse av en sådan här tur får mer än gärna plita ner några rader. Som sagt är detta projekt ej genomförbart denna vinter, så gör vi ett försök till nästa vinter.

//David
 
Hejsan! Låter skitkul att skida genom hela fjellkedjan. Har själv funderat på att göra den turen.
Jag skidade ensam genom Sarek i vintras och det var en helt fantastisk upplevelse som gav mersmak.

Mvh Peter
 
Mr Sarek; sa:
Hejsan! Låter skitkul att skida genom hela fjellkedjan. Har själv funderat på att göra den turen.
Jag skidade ensam genom Sarek i vintras och det var en helt fantastisk upplevelse som gav mersmak.

Mvh Peter

Det var kul att höra, skulle vara mkt. intressant m en skildring av turen. Som sagt, allt som rör skidturer är nyttig info. för mig. Lustigt, har faktiskt funderat lite på en skidtur i Sarek också, var där i höstas på en kort-tur: Lite vandring och mkt. avkoppling.

//David
 
Om du inte kommer iväg nu i vinter, utan kör året efter, och vill ha sällskap så hör av dig. Håller på och skriver en D-uppsats i biomedicin, och jag känner att jag måste göra klart den innan jag kan slappna av. I övrigt är det precis något sånt som jag drömmer om att göra som du beskriver.
 
Vældigt spænnande idé !!

Otroligt spænnande idé, skulle mkt væl kunna tænka mig detta næsta år. Om inte annat så hoppas jag att du kontinuerligt uppdaterar alla oss nyfikna æven under planeringen.

GO GO GO GO!!!!!
 
Hej,

Om jag förstod dig rätt har du ingen erfarenhet av vinterfjällturer? Jag skulle verkligen rekomendera dig att ge dig ut på några sådana innan en hundramilatur.

Mvh Per
 
Erfarenhet

Luffarn; sa:
Hej,

Om jag förstod dig rätt har du ingen erfarenhet av vinterfjällturer? Jag skulle verkligen rekomendera dig att ge dig ut på några sådana innan en hundramilatur.

Mvh Per

Så sant som det är sagt. Detta var precis vad jag hade tänkt, men jag tog ej upp det i inlägget. Givetvis även snackat m folk som gjort likn. turer, för tips, råd och div. nyttigheter att veta.
Fjällvädret på sommaren kan vara svårberäkneligt, på vintern kan det vara totalt överraskande och fullkomligt oberäkneligt.

Hade tänkt att man som förberedelse skulle ta sig an 2-3 kortare turer i fjällmiljö ( 2-3 övernattningar ).


Har vistats mkt. ute i skog och mark, då delvis beroende på delaktighet i renskötsel fr. mina uppväxtår, men fjället på sommaren är inte vad fjället på vintern är.
Jag har en ytterst stor respekt för "vinterfjället", nästan årligen omkommer människor i våra fjäll, där oerfarenhet är basorsaken, de människor som förolyckas är oftast klättrare/toppbestigare.
 
Ta kontakt med naturfotografen Erik Fernström i Östersund han var med i den första Expedition Tran-Tre i slutet av 70-talet.
 
Svenska Fjällkjedjan...

TACK FÖR TIPSEN !! Alltid lika uppskattat.
Apropå turen, så blir det m stor sannolikhet att jag skjuter på den till nästa vinter. Detta faktum skulle innebära att jag har stor marginal i planeringen och för inköp av utrustning och dessutom hinner skaffa ännu mer erfarenhet. En sådan här tur är inte gratis, särskilt kostsamt blir det när man är närapå nollställd i utrustningsnivå. Det ska mkt. till för att turen skall bli av i år, förnuftet säger mig att det kan bli lite för förhastat.

Men misströsta icke gott folk, en cykeltur i sommar hoppas jag hinna med och då skall jag försöka skriva en kort redogörelse efteråt här på utsidan. Tillsv. skall jag samla på mig folks samlade erfarenheter.

//David
 
Satsa på att klämma in en längre tur som förberedelse denna vinter. En tur på upp mot två veckor kan nog minst behövas för att få den rätta känslan av att ha blöta grejer, mycket packning, en förmåga att kunna äta hur mycket som helst, känna sig sliten, en och annan sak kanske börjar gå sönder etc. För detta duger det inte med några små turer med ett par tre övernattningar tror jag.

/Andreas
 
Lycka till !

Hej !

Jag skidade denna tur før två år sedan tillsammans med en god væn ! Kunde gærna dela med mig av erfarneterna från den turen om du ønskar !

Du kan høra av dig på tlf. 004795757075
Eller skriva mail till:

Fjellmusen@hotmail.com

God tur/ Mikael
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.