Svenska arméns 50L (Haglöfs) ryggsäck?

Dylika låg i några gränsjägarförbands FD. Kort ram, tung och obekväm vill jag minnas. Såg aldrig några stämplar i dem trots urborstning med vrängd säck. Säkert 20 år sen jag såg någon senast.
 
Du går över ån efter vatten

Hej. Jag kunde hålla emot, var tvungen att skriva ett inlägg…

Det känns som att du går över ån efter vatten om du ska försöka leta rätt på en LK50. Det finns så många nyare och bättre säckar till samma pris idag!
Har du kollat på softpacks? De kanske inte ser lika häftiga ut men de är oftast lika bra att bära på, de är mycket lättare, har fler fickor att sortera packningen i och finns att köpa för under 1000kr.
Och i ärlighetens namn, krigsmaktens materiel byggdes inte för att vara användarvänlig. Dess enda syfte är att vara hållbart och billigt att producera, så jag rekommenderar dig att vidga vyerna lite :)
 
Inte illa

Vabbar så jag passade på att väga LK35:an i delar.
Ramen väger 1131 gram, säcken 866 gram och bärremmarna 206 gram. Totalt 2203 gram.
Har inte tillgång till bärbältet så jag kan väga det.

Jag tycker LK35 är bra och 2,2 kg för en stridsvagn är inte illa men visst en sportbil är roligare. Den har inte så mycket skönhet men som verktygslåda och slitvarg är det perfekt.

Vad vet ni om nya stridsäcken en grå 40 liters sak som man kan se ibland.
 
... Det känns som att du går över ån efter vatten om du ska försöka leta rätt på en LK50. Det finns så många nyare och bättre säckar till samma pris idag!
Har du kollat på softpacks? ...

Hej, japp du har ju rätt! Finns garanterat schysta sådana för under den pengen, men det är fortfarande många hundralappar. Denna lilla godingen kostar 100 spänn liksom! :D Men jag lägger gärna ut några fler hundralappar om det är en fin en. Jag har kikat på denna här som verkar intressant också.
http://www.kvibergsoverskott.se/web...ypage=flypage.tpl&product_id=99&category_id=6
Men eftersom att dom är tajta mot ryggen, blir det inte väldigt varmt där? När jag gick med LK35an var det så mycket luft och andades riktigt gött. Sedan är den ju så jäkla tuff också med sin simpla och hårda svenska design. :) Om du skulle rekommendera en softpack för runt 4-500:-, för bushcraft, hiking, även ut och daypacka, camping och lite sånt, på runt 50-60L med fina utefickor med ett material som är riktigt hållbart och slitstarkt (och en snygg!!) och som dessutom väger lite - vad skulle du rekommendera?

Jag tycker LK35 är bra och 2,2 kg för en stridsvagn är inte illa men visst en sportbil är roligare. Den har inte så mycket skönhet men som verktygslåda och slitvarg är det perfekt.

Vad vet ni om nya stridsäcken en grå 40 liters sak som man kan se ibland.

++++!!


Kontaktade dem, var tyvärr ingen Haglöfsstämpel på undersidan av locket - en helt vanlig LK35a. :)

Jag ska genom några 2nd handbutiker och överskottsbolag i Göteborg och testa lite ryggsäckar; ram- och softsäckar. Igen - tack för alla svar, fan va grymma ni är!

Walid
 
LK35 = bl a haglöfs...

"... You can differentiate between the LK35 and 50 by looking inside the lid ~ the 50 were made by and stamped, Haglofs. The 35 weren't. ..."

Kan någon här inne verifiera detta? Jag borde fråga kompisen med LK35an ifall den har någon stämpel där inne.

Tack för tråden, Mats!



Ja, fast några cm gör inte 15l skillnad! Kanske max 5l.

W.

Min LK35 är gjord av Haglöfs. Framgår av stämpeln ;)...

...som redan sagts, begagnad fjällrävensäck är nog vida bättre. Tex Nepal som är 50L. Stort lock och två fickor. Snölås (vintermodellen). Väger ca 1,5 kg med höftbälte....

//J
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.