Svensk Himalayaexpedition åtalad...

Bara så att ingen kan påsta att jag begriper fel.

På den gamla goda tiden, så har jag för mig att en engelsk expedition lånade ett par syrgasflaskor som en schwezisk expedtion lämmnat kvar för senare bruk. 1953 var det tro jag fast ett annat berg.

De tiderna var så bra att inga svenska förståsigpåare ens hade insett att de borde sätta upp regler och bestämma vem som var lämpad att få klättra eller inte.

I övrigt ber jag att få tacka alla inläggare för en mycket underhållande tråd :).

Underbar analys :)
 
Vad gäller blåbärsnivå. Några exempel på vad som ger mig intryck att det är blåbärsnivå:

Ger man sig iväg på 8000-are och använder ”vanlig” höjdmätare och inte vet hur en hjdmätare fungerar så är det blåbärsnivå.

Vidare var kammen upp till Central summit förhållandevis kort, bred och brant uppåt. Kammen från Central summit bort till main summit var mer horisontell ”vandring”, med knivskarpa kanter och betydligt längre. Det måste man kunna se bara på en vanlig karta och kan man läsa karta, och har gjort det, så går det inte att ta miste. Det hade man inte gjort, och det tycker jag är blåbärsnivå. Jag själv skulle dessutom surfa runt ordentligt på nätet så jag har en så bra uppfattning som möjligt om hur det verkligen ser ut.

Att inte själv kunna bedöma var man är utan behöver lita till andra är blåbär. Ett ickeblåbär tar ansvar för sådant på egen hand.

Att inte själv ifrågasätta om repen gick det var sagt, att inte själv göra en vettig bedömning, det är blåbär.

Vidare tycker jag att Pompes beskrivningar av vad de gör visar på lite nybörjarreaktioner. Hon kommenterar sånt som man inte reagerar över eller bekymras över när man varit ute ett tag, i alla fall om man bara har några ord att skriva i sin blogg.

Om man använder andras rep, bor i andras tält och låter andra hålla reda på var man är, och tror att man då klättrar på egen hand, det tycker jag också är lite blåbärsnivå.

Om man inte fotar och filmar bevis för prestationen bättre än de bilder och filmer vi sett så tycker jag det också är blåbärsstuk.
 
Senast ändrad:
Blåbär hit eller dit. Det hör väl inte till saken överhuvudtaget!

De har blivit påkomna med en lögn och erkänt. Vilket inte var mer än rätt. Tycker det håller på att glida ifrån sakfrågan och övergå i rena trakasserier...

Vet ingen vem som skrivit på everest.net? Om man nu ska vara så källkritisk i dessa alpinistkretsar tycker jag det är snudd på dålig journalistik att inte skriva ut reporterns namn!

/ Magnus Eriksson
 
Det man kan hoppas blir ett resultat av det inträffade och av den efterföljande diskussionen är att sponsorer och medier blir försiktigare framöver beträffande sina kommersiella relationer med klättrare och äventyrare och ingår bindande avtal som innehåller krav på:

1. Ärlighet i redovisningen av vad man gjort

2. Tydlighet så att ingen kan misstolka redogörelsen för vad man gjort

3. Verifierbarhet så att man visa att man gjort det man påstår.
 
Bra PR/Reklam

Om inte annat så har ju hela debatten gett bra reklam för tidningen Outside. Många kommer nog vilja läsa den artikeln som kommer i nästa nummer är min gissning.
 

Det kan man väl inte kalla ett svar, det är ju bara en massa svammel som längs ned i artikeln avslutas med en parentes om att du skyller allt på din spökskrivare. Inget klargörande överhuvudtaget.

Jag har hela tiden hoppats att du skulle klargöra precis vad som hänt, att allt bara var ett stort missförstånd och att du kunde gå rakryggad ur det hela. Nu är jag bara otroligt besviken och tänker inte läsa något mer som skrivs av dig då du uppenbarligen inte visar dina läsare någon som helst respekt. Mitt tålamod tog slut precis nu.
 
9000 m-variant

Jag läste idag National Geographics tidning Adventure, och hittade en annons med de säkerligen kompetenta dunplaggen från First Ascent som ses på bilderna från expeditionen.

Där fanns det en länk till en firma som heter Eddie Bauer och ett projekt som de kallar "Be First",, där kan man få spons om man är först med en expeditions-/äventyrsidé. Men det fanns fler med idén "djupast och högst":
http://www.9000meter.nl/

http://www.eddiebauer.com/FA-Customer-Service/Services/Be-First/index.cat
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.