Svensk Himalayaexpedition åtalad...

Sen när blev det medias uppgift att skriva korrekta saker?

Medias uppgift är, tyvärr, att dra in pengar till sina ägare. Vilket i förläningen innebär att de inte har några problem att frisera sanningen om det ger mer läsare.

Vissa tidningar försöker göra sig en image av att de är sakligare än andra, men ska man tjäna pengar så kan man inte hålla på och lägga en massa tid på att kontrollera uppgifterna som man får.

Jag tycker att det dras felaktiga, och framför allt förhastade slutsatser här. Att tala om media som en enhetlig grupp känns taskigt. Jag arbetar på Outside och har givetvis specialintresse i det aktuella fallet, men oavsett det vill jag inte klumpas ihop med kvällstidningar, dagstidningar, reklamradiokanaler, SVT, kommersiella bloggar eller andra aktörer inom "media".

Att medias uppgift är att dra in pengar till sina ägare är helt korrekt, om man räknar den media som existerar i företagsform. Såvida inget annat angivs i bolagsordningen är aktiebolags främsta syfte att generera vinst till sina aktieägare. Att från detta faktum dra slutsatsen att vi (media) "inte har några problem att frisera sanningen om det ger mer läsare" är magstarkt. Ska man tänka på samma sätt om privata sjukhus? "Klart de fuskar lite med operationerna för att tjäna mer pengar". För mig handlar det om förtroende. Att fibbla med sanningen ger i slutändan färre läsare, inte fler.

Felaktigheter förekommer, absolut. Det är beklagligt, men det beror inte på att man valt dem för att locka läsare, utan på olyckliga omständigheter. 2006 körde vi en artikel om cyklisten Floyd Landis. Summerar man den gick den ut på att Landis var renheten själv. Ingen doping här minsann. Han vann Tour de France samma år men åkte senare fast för doping. Illa, illa. Han påstår fortfarande att han var ren, men allt pekar på att så inte var fallet och därmed duperande han alla runtomkring sig, inklusive oss.

Internet med alla dess förtjänster är bra och främjar ökad kunskap och ökad tillgång till fakta. Men det har också lett till en lite knepig tidsuppfattning. Kommunikation sker direkt och tidsperioder som är längre än några minuter är "enorma". Får man inte svar på ett mail direkt blir man irriterad och beskyller mottagaren för att nonchalera en. Satellittelefoner ger nätaccess över hela vår planet och bloggar förväntas uppdateras hela tiden. Själv följer jag, via Twitter, Ed och Cho som vandrar floden Amazonas hela längd. Hur galet är inte det?

Men ibland är inte kunskapen om en händelse (sanningen) direkt. Det tar tid att reda ut situationen. Man vill ha torrt på fötterna innan man säger något. Därför ska tystnad inte likställas med att man inte bryr sig eller låter osanningen stå oemotsagd.

Vad gäller denna tråds huvudämne har jag som privatperson givetvis massa synpunkter men väljer att hålla dem för mig själv då jag inser att det är svårt att skilja på dem och på mina inlägg som företrädare för "media".

För övrigt lär jag mina barn att så ofta som möjligt ställa frågan "Varför då?"
 
@ mats

Jag syfade uteslutande pa dagspressen i min kritik. Jag bara forutsatte att ni kommer med nagot pa detta sa smaning om i detta fall som ar bade klargorande och nyanserat. DN daremot tycker jag borde gjort nagot da de var de som publicera blogen.
 
Modigt

@Mats

Modigt, trevligt, och sakligt.

Håller med om att det vore tokigt att jämföra Outside med Expressen och Aftonbladet. Men som jag har skrivit tidigare. Jag ser fram emot att Outside och Utemagasinet gör sitt bästa för att reda ut historien och leverera intressanta artiklar. Jag har ju faktiskt redan betalat de kommande numren.

Vad jag kan se så har Utemagasinet inte riktigt kommit ur startblocken ännu i den nya eran med blixsnabba informationsmöjligheter.

Grundproblemet kring Xixa historien är väl att man räknat en massa olika punkter på berget som "toppen" vilket varit ett mystiskt sätt att presentera ett misslyckande. Tjejerna verkar ha rykts med här och när de kom nära en av dessa falska toppar valde de att vinkla sanningen till sin fördel.

Här kan jag inte annat än säga att granskning är bra. Idrotten har problem med doping. Och jag läste precis en artikel om forskare som fuskar med sina resultat för att få dem i bättre dager. Och bergsbestigare fuskar som sagt med sina prestationer.

För att få lite bättre ordning och reda är det väl helt enkelt lättast att bara klassa en punkt på berget som toppen och då lägger jag min röst på den högsta punkten. Allt annat måste anses som ett misslyckande och bör rapporteras, nej det gick inte, så att det inte kan tolkas fel även över knastriga satellittelefoner.

//Magnus
 
Ett misslyckande ar inget annat an just ett misslyckande. Nagot i den stile hade jag som rubrik pa min G4 artikel i Bergssport.

Det har med Himalayaklattring handlar ju till 90 procent om att misslyckas. Den som tror nagot annat maste hitta en anna sport med mindre externa faktorer som komplicerar tillvaron. Manga av de jag kanner som tex Vassily Pivtsov misslyckas hela tiden. Det ar liksom en del i processen.

Vassy har om jag inte missminner mig forsokt pa K2 tre ggr senast i sommras utan att lyckas och han har gjort 13 av varldens 14 berg over 8000 meter.

Jag ar sakert tjatigast har pa utsidan men jag aterkommer an en gan till det har med historien och alpinism som en del av utvecklingen i klattrarens liv.

Detta citat nedan hamtat fran Black Dimonds website ar val vad det handlar om och det gar knappast att beskriva battre.

MARCO PREZELJ
Slovenia


"I started to climb in a very strong climbing “tribe” and I went through old school alpinism. Those were the days when one could get the real status in the tribe only with action, not with skilled talking. I learned that the pursuit is complex and immeasurable. Curiosity was the impulse that first brought me to alpinism, and it leads me still.

In climbing, style is my first concern. The decision-making process is the challenge. Doubt and uncertanity are the essence; trying to balance them with my choices is the passion. No regrets is the rule. Alpinism tests the limits of my strength, intuition, personality, character, emotion and creative spirit.

When I know the outcome, the game is different and in the end less fun. Every feeling is unique. Every partnership is unique. Every climb is unique. Judging any ascent is senseless. The essence of a climb burns out in the moment of experience. The core of an alpinist’s pursuit will always lie in ashes.
"
 
Det var väl trevligt att höra att Outside gör vad de kan för att inte skriva felaktigheter. Fast naturligtvis är det en partsinlaga. Inte heller skulle jag tro att journalisterna på AB eller Expressen gillar att klumpas ihop till nån andra klassens dyngspridare. Det finns det väl helt enkelt inga eller mycket få som gör, så att förneka sådana giriga och hänsynslösa ambitioner är väl inte direkt kontroversiellt.

Det som däremot räknas är väl hur man lyckas med sanningen i sina alster, hur man kontrollerar fakta, hyheter eller etablerade fakta, stavfel eller allt annat som höjer kvaliteten över "de andra som gör sämre tidningar".

Jag välkomnar alla framsteg som Outside och övrig media gör i den riktningen. Utrymme för förbättringar saknas väl inte direkt.
 
Central summit hit och central summit dit - spelar för tusan ingen roll!

Jag och alla andra som läser en av sveriges största dagstidningar (DN) och litar på det som skrivs i den tidningen, och i dess publicerade bloggar mm, har blivit grundlurade av DN's frilandsjornalist (Pompe).

Rubriken var "ÄNTLIGEN TOPPEN AV SHISHAPANGMA"

Lurendrejeri på högsta nivå - läsarna har blivit vilseledda att tro att Pompe nådde toppen när de i själva verket vände en kilometer från den riktiga (och enda) toppen på berget...

Spelar ingen som helst roll om de vände på central eller north eller var som helst - de har INTE varit på toppen av Shishapangma trots att det på DN's sida påstods så.

Jag känner mig besviken och lurad av både Pompe och Dagens Nyheter, jag har ingen aning om vilka toppar o höjder som finns på det berget (visste inte ens hur högt det var), och självklart när jag läste nyheten att de nått toppen trodde jag i min enfald på det...

En historia som för evigt har skadat svenska himalayaklättrares trovärdighet - vad har klätterförbundet att säga om det här? DN's chefsredaktör?

- - - - - - - - - -

Här är "Nyheten" som den presenterades (har dock friserats lite den första okt med central och höjd..)

TOPPEN AV SHISHAPANGMA!

UPPDATERING AV TIDIGARE BLOGGINLÄGG, ÄNDRAD 2009-10-01, 13.40

Klockan är 11 på morgononen i Tibet, och jag står på toppen av underbara Shishapangma Central Summit, 8008m över havsytan!

Från sista lägret har vi nu gått i 8 timmar för att nå toppen, aldrig förut har jag varit så trött. Man andas och hostar och andas lite till.

Utsikten häruppe är sagolikt vacker, moln och berg så långt ögat når. Helt overkligt att vara här. Nu ska vi äta, och sedan ta oss ner igen, det kommer bli minst lika jobbigt som uppåt.

Och nu, nu är det bara ett berg kvar…


- - - - - - - - - - -

suck

Pierre, instämmer i din besvikelse men den citerade texten är ett utdrag från Anneli Pompes blog och knappast något DN kan lastas för. Intressant blir det dock när man jämför informationen på bloggen (http://www.dn.se/blogg/himalayabloggen/2009/09/30/toppen-av-shishapangma-4875) om vilka toppar man bestigit med de uppgifter som DN anger i sin intervju 2009-08-27 (http://www.dn.se/livsstil/intervjuer/pompe-ska-besegra-tva-berg-1.940050):

"Annelie Pompe har ett personligt rekord på 92 meter i djuphavsdykning. Hennes nästa utmaningar ligger betydligt högre upp. I Tibet finns bergstopparna Shishapangma och Cho Oyu som är 8027 meter respektive 8201 meter höga. Dit ska Annelie Pompe nå utan bärare och syrgastuber."

DN har vad jag kan se sedan inte skrivit någon artikel eller kommentar till den "lyckade bestigningen" och det kan man möjligtvis kritisera. Men uppgifterna i intervjun är Pompes och det är för henne att förklara orsaken till denna "deskription"!
 
Senast ändrad:
Maxut..

Maxut i det teamet e grym, nu är inte statistiken uppdaterad sen 07 men han har iaf 11st 8000m toppar i bagaget, säkert ngn mer nu. utan syrgas med.
 
En snabb fråga, är det någon som kontaktat DN angående detta? Känns ju spontant som att det skulle vara nyttigt att peka dom till den här tråden?
 
Med snart 60000 visningar är jag säker på att DN känner till denna tråd. Om dom bryr sig om den är en annan sak.
 
Har nu följt detta i flera veckor och läst bloggar och foruminlägg och jag vet fortfarande inte vad jag ska tro. Det finns onekligen rätt mycket konstigheter i den här historien, å andra sidan är det oxå så sjukt knasigt om alla invändningar mot Pompe och Öhrns bestigning skulle vara sanna: Jag kan inte fatta att man skulle vilja riskera sin klätterkarriär innan den ens har börjat. Så tillsvidare hoppas jag att det enda de gjort sig skyldiga till är dåliga val av spökskrivare, dålig kommunikation och dålig förståelse för hur klätter-communityt funkar. Men trots allt så består hela den här historien utom några undantag där det finns övertygande bevis, av påståenden. Påståenden för och påståenden emot utan någon som helst möjlighet att belägga vad som är sanning. Frågan för mig är hur man kan ta den här spekulationscirkusen till någon form av struktur som blir "rättssäker" för alla parter. Var ligger bevisbördan för vilken del i den här historien? Tänk om det är så att Pompe och Öhrn själva aldrig ljugit om något utan det bara blivit knas på vägen. Hade det hänt mig hade det varit en personlig katastrof. Å andra sidan om de har farit oaktsamt fram med sanningen så svärtar det ner en hel bransch och gör ett rätt geggigt fotavtryck i svensk expeditionsklättring. Det är inte första eller sista gången tveksamheter om bestigningar uppstår. Kanske vore intressant att dra upp tydligare riktlinjer och kanaler för resultatpresentationer. Det borde vara intressant för klätterförbundet eller? När jag tänker efter är det kanske expeditionskommittén jag ska diskutera det med snarare än här, men det vore kul att höra åsikter om saken och idéer om hur det skulle kunna funka.
 
Bast ar val att forbjuda turism pa 8000

Men herre gud nu har Pompe varit hemma sa pass lange att hon borde ha kunnat visa upp bilder likt de jag posta fran Pivtsov och Maxout ovan.

Helt seriost, jag tror knappt mina egna ogon nar jag skriver forbud eftersom jag ar EXTREMT liberal men hur ska det sluta om ingen satter ner foten och stoppar den har utvecklingen? Jag ar helt mot hela den har komersiella cirkusen dar vem som helst kan kopa in sig i en expedition och be ge sig upp pa nagot pa 8000m utan att ha rellevant kunskap.

Det ar som Weber sa bast att de slutar fore nagon dor. Hela prylen med guider ar lojlig. Det gar inte att vara en bra guide pa plus 8000 meter. Det ar inte jamforbart med vad en guide kan gora for en klient i alperna.

Sedan e det ju sa att bergen star dar och vill idioter aka dit och do sa fine, kanske ska vi vara glada men det skrapar ju ner och sabbar upplevelsen for andra sa det gar ju inte att bara ignorera.

Det enda sattet att fa slut pa pompe fenomen ar val att Himalaya ater erovras av riktiga alpinister som har dar att gora. Kan man inte fixa sina egea rep (tveksamt om det ska vara tillatet om man inte kan garantera att man kan ta ner skiten efter sig) och forsorja sig sjalv pa berget kanske man ska sattsa sin tid pa att ga kebkursen istallet eller aka med UCPA till Alpern. I nagon annan trad var det en snubbe som ville ha info om Everest utan att veta nagot om klattring. Det sorgerliga ar att det bara ar att betala sa blir han nagon underbetald stackars Sherpas problem.

Detta ar mycket mer en fraga om avsaknad av kultur an nagot annat.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.