Svårt vad mellan Rádujárvi och Miesákjávri nära Alesjaurestugorna?

Hej,
Vi planerar vandra Kungsleden norrut och göra en avstickare vid Alesjaurestugorna och ta leden som går öster om sjön Alisjávri.
Ett par km norrut finns det ett vad mellan sjöarna Rádujárvi och Miesákjávri.
Är det någon som känner till hur svårt det vadet kan vara i slutet på juli?

Varierande

Det är väldigt hala stenar men i övrigt varierar svårigheten med vattenståndet.
Jag har vadat det utan att få vatten i kängorna och har även tagit en grupp nybörjare över utan problem i mitten av Juli men har för mig att andra beskrivit det som mycket svårt och att det även skett en dödsolycka där för några år sedan.

Sunt förnuft och en plan B rekommenderas men det borde inte vara några problem.

/M

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jo, nog varierar det rejält. Gick i medelhögt vattenstånd i somras och det var väl därefter. Vadet finns med i en reseberättelse jag skrivit här på Utsidan. Har också 'hört' att någon/några drunknat där. Undra om det blivit någon kallvattenschock eller om simkunnigheten varit låg, för vadet övergår ju i lugnare vatten? Förutom hala stenar så blev mitt vägval tvärdjupt emellanåt då jag gick ner i strömfåror mellan större stenar ibland..

Jag känner inte närmare till vadet, men konstaterar att det är stora mängder vatten som ska fram här. Aliseatnu betyder ju älv och vad jag sett från broarna vid Alesjaure och 15 km nedströms vadet inger respekt.

Problemet ni kan ställas inför är att göra ett olämpligt vad alternativt att gå tillbaka närmare en mil. I en sådan situation finns risken att man tar ett dåligt beslut. En annan möjlighet är förstås att fortsätta nedströms till bron och därefter gå Siellavagge och Ballinvagge till Abisko. Ett trevligt vägval, men givetvis betydligt längre än Kungsleden.

Lycka till önskar Pelle

Våga vända

Om ni väljer att prova den vägen så måste ni vara beredda att vända. Det är ett antal kilometer tillbaka. Vadet kan vara helt ok men som sagts tidigare kan det också vara ganska farligt.

Så här såg det ut i mitten av september 2012.
Oz5rO3Y.jpg

Var ganska lugnt vatten vid det tillfället men uppemot 60 cm djupt en bit ut.

Nu när detta vadet är på tapen igen, så lägger jag upp en bild från förra året i början av aug. Drygt 50m kanske?!

Grejen är nog att orka ta ett defensivt beslut när man väl investerat kraft att komma dit. Jag upplevde inte vadet som väldigt farligt. Jämn ström i princip utan "vitt" vatten gör att man har lite lättare att försöka se vad som väntar där foten ska ner...men visst, hala stenar fanns det.

Bilagor

• P1040162.jpg
    P1040162.jpg
    38.6 KB · Visningar: 693

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips