Svårt att klä sig i hällregn vid aktivitet

Det som jag upplevt fungerat minst dåligt är nog ändå min ofodrade jaktjacka i rätt tjockt Bomullstyg med Grönlandsvax, man blir blöt vid ihållande regn men inte värre än man står ut.

Har provat Goretexliknande jackor, tycker man blir för instängd och fuktig även om dom håller tätt utifrån och då svettas jag väldigt lite.
 
Beror ju också till viss del på hur resten av äventyret ser ut... ska man vandra och bo i tält ytterligare några dagar eller är det dagsutflykt där man kommer tillbaka hem eller till stuga?
Hur ser vädret ut kommande dygn, ska det fortsätta regna, kommer man att kunna torka upp mellan regnen?
Inte så enkelt som det låter, men jag vill helst undvika att det blir allt för blött om jag ska vara ute ytterligare tid. Där går bomull bort, oavsett vaxning. Svårt att få torrt om det fortsätter vara fuktigt ute.

Men klart är att det är svårt att hålla sig helt torr om man inte sätter upp tältet och inväntar bättre väder.

//P
 
Ser jag att ruskväder kommer närmare, så slår jag hellre upp yttertältet än tar på mig regnkläder. Så gör jag vid både vandring och paddling. Men blir det ihållande och man måste vidare för att hålla tidsschemat, så är det inte mycket att göra än att ta de regnkläder man har och ge sig av.

Det är rätt mysigt att färdas i regn och man har torrt att ta på sig sen, bara det inte blåser upp för mycket samtidigt.

Har en Marmot Precip och ett par Berghaus regnbrallor med långa dragkedjor. I kajaken bara en enklare regnjacka att snabbt dra över. Ofta bara regnhatt. På havet är det inte regnet som är jobbigast, utan blåsten som följer med.
 
Hehe.
Det spöregnar i timmar, blöt inifrån, den lilla packningen medger bara bara ett ställ torrt när du ska sova.
Du har ett litet tält som bråkar i vinden. Försöker knacka ner både staglinor och ev. övriga.
Väl i tältet byter du om till det enda torra du har som du du måste snart måste gå ut och bråka med vars pinnar flugit iväg i den svårspikade stenmarken.
På med regnstället igen. Din vandringskompis har somnat och du vill inte väcka hen.
Du är till åren kommen och ska ska ut och pinka var tredje timme och vill inte visa ditt problem…

Välkommen till friluftslivets vackraste sidor…😂
 
Som jag ser det:

Typ augusti med hög luftfuktighet får inte jämföras med andra årstider med lägre luftfuktighet när man jämför regnkläder.

Modet söker sig till slimmade kläder vilket ger mer kondens.

Lätviktkläder ger tunnare tyger med mer kondens.

En poncho eller mindre tarp att ha över axlarna vid lunch och fika brukar vara trevligt.

Tjo ho
 
Ack ja. Ämnet "regn på vandring" verkar aldrig bli uttömt - nästan en filosofisk fråga. I princip handlar det om en balans mellan "blöt utifrån" och "blöt inifrån", och den balansen kommer man aldrig att uppnå. Insikten om att det är ett i grunden olösbart problem är en bra grund för att tackla problemet...

Hur som helst, Jörgen Fjäderlätt har skrivet en ganska bra text i frågan som jag tycker sammanfattar det mesta: Lätt klädd i regn (fjaderlatt.se) . I huvudsak handlar det om att vara flexibel, flitig och alltid ventilera så gott det går (även om det kan innebära lokal nedblötning).
 
Ack ja. Ämnet "regn på vandring" verkar aldrig bli uttömt - nästan en filosofisk fråga. I princip handlar det om en balans mellan "blöt utifrån" och "blöt inifrån", och den balansen kommer man aldrig att uppnå. Insikten om att det är ett i grunden olösbart problem är en bra grund för att tackla problemet...

Hur som helst, Jörgen Fjäderlätt har skrivet en ganska bra text i frågan som jag tycker sammanfattar det mesta: Lätt klädd i regn (fjaderlatt.se) . I huvudsak handlar det om att vara flexibel, flitig och alltid ventilera så gott det går (även om det kan innebära lokal nedblötning).
Bra kommentar om "filosofisk fråga" och detsamma om länken.
Jag ser det som att förståelse av verkligheten vad gäller "andasplagg" och min möjlighet till torkning ger förutsättningar och krav på beteende och åtgärder.
Agerandet måste vara annorlunda vid dagstur, flerdagstur med torkmöjligheter och flerdagsturer utan eller med begränsade torkmöjligheter.
Ingen klädsel och inget förhållningssätt fungerar för samtliga situationer. Accept and adapt.
 
Har funderat på paraply i kombination med regnbyxor. Jag blir sällan för varm och svettig om benen, dessutom är byxor krångligare att ta av och på hela tiden jämfört med jackan.
Blev lite inspirerad av länken till fjäderlätt.... Kanske ska prova på nästa fjälltur.

/P
 
Vandringsparaply är väl närmaste man kan komma. Tycker att problemet ofta angrips från fel håll, det vill säga att hålla sig torr istället för öka komforten när man är blöt. Det finns gott om väder där man kommer vara genomblöt precis hela tiden och är man förbered på det så funkar det hur bra som helst. Det känns oftast jobbigare att bli blöt än att faktiskt vara blöt när man har rätt kläder.
 
Hehe.
Det spöregnar i timmar, blöt inifrån, den lilla packningen medger bara bara ett ställ torrt när du ska sova.
Du har ett litet tält som bråkar i vinden. Försöker knacka ner både staglinor och ev. övriga.
Väl i tältet byter du om till det enda torra du har som du du måste snart måste gå ut och bråka med vars pinnar flugit iväg i den svårspikade stenmarken.
På med regnstället igen. Din vandringskompis har somnat och du vill inte väcka hen.
Du är till åren kommen och ska ska ut och pinka var tredje timme och vill inte visa ditt problem…

Välkommen till friluftslivets vackraste sidor…😂
Mitt i prick!
 
Det här med att vara rätt klädd i samband med regn är inte lätt. I alla fall inte om man vill gå en riktigt rask promenad där man blir lite svettig. Kanske med ryggsäck som ökar ansträngningen en del. Lite duggregn är inget problem, men när det börjar hälla blir det besvärligt.

Det är inte kul att vara blöt genom kläderna och inpå kroppen. Det är väl OK emedan man är i fullt språng på en promenad, men så fort man stillar sig och exempelvis tar en kopp kaffe blir man snabbt kall.

Har testat följande sista veckorna i hällregn på rask promenad:
- Regnställ, Tretorn packable. Blöt inifrån. Vet av erfarenhet att Gore-Tex jackor lämnar en nästan lika svettig.
- Obehandlad polycotton. Genomblöt.
- Impregneringssprayad polycotton - rätt våt ändå.
- Har poncho, men drar mig för att ta på den, då den fladdrar och är besvärlig att gå med. Tänker hela tiden, kanske det slutar regna snart. Och sen blir jag blöt, och ponchon ligger kvar i ryggan.

Nu har jag testat att tvätta i tvättmaskin med impregnex (som köps på ditt lokala varuhus) , vaxat (Fjällräven Greenland Wax) och strukit samt skall spräya imorgon. Hoppas på en rejäl regnskur kommande dagar för att se hur detta förslår.
Inser också att ponchon (som passar över ryggsäcken) är ett måste vid hällregn om man dessutom vill röra sig ordentligt utan att rinna bort av svett eller regn.
Det är en prekär balans mellan att ha andningsbara kläder och regntäta kläder.
Jag hoppas kunna "tajma" duggregnet och klara mig med mina behandlade polycotton och hoppas att jag i tid drar på mig min poncho när spöregnet kommer.

Synpunktrer någon?
Tips; Uppifrån och ner.
På huvudet en hatt i funktionsmaterial, Ex. Haglöfs. Brätten hindrar vatten att komma innanför nacken.
Friluftsskjorta i oversize storlek ( om den blir blöt). Dressman har en bra friluftsskjorta i funktionsmaterial.
Haglöfs L.I.M jacka, helt vattentät, men därmed oxå svettig. Dock, är LIM jackan så pass liten att den kan tas på och av illa kvickt.
Vandringstights, Bergans torkar urfort om de blir blöta.
Fråga: Det ska finnas "rain-skirt" alltså kjol att använda vid regn. Kjolen ska effektivt hindra vatten att nå innanför skorna.
Jag hittar endast dam-storlekar. Finns det större.

Men bästa träningen att klara av regn är långa promenader på hemma plan. Träna upp dig i att vara genomblöt i flera timmar. Löpträna i ösregn osv. Har du vant kroppen vid regn, klarar du av skurarna i fjällen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.