Svårt att klä sig i hällregn vid aktivitet

Det här med att vara rätt klädd i samband med regn är inte lätt. I alla fall inte om man vill gå en riktigt rask promenad där man blir lite svettig. Kanske med ryggsäck som ökar ansträngningen en del. Lite duggregn är inget problem, men när det börjar hälla blir det besvärligt.

Det är inte kul att vara blöt genom kläderna och inpå kroppen. Det är väl OK emedan man är i fullt språng på en promenad, men så fort man stillar sig och exempelvis tar en kopp kaffe blir man snabbt kall.

Har testat följande sista veckorna i hällregn på rask promenad:
- Regnställ, Tretorn packable. Blöt inifrån. Vet av erfarenhet att Gore-Tex jackor lämnar en nästan lika svettig.
- Obehandlad polycotton. Genomblöt.
- Impregneringssprayad polycotton - rätt våt ändå.
- Har poncho, men drar mig för att ta på den, då den fladdrar och är besvärlig att gå med. Tänker hela tiden, kanske det slutar regna snart. Och sen blir jag blöt, och ponchon ligger kvar i ryggan.

Nu har jag testat att tvätta i tvättmaskin med impregnex (som köps på ditt lokala varuhus) , vaxat (Fjällräven Greenland Wax) och strukit samt skall spräya imorgon. Hoppas på en rejäl regnskur kommande dagar för att se hur detta förslår.
Inser också att ponchon (som passar över ryggsäcken) är ett måste vid hällregn om man dessutom vill röra sig ordentligt utan att rinna bort av svett eller regn.
Det är en prekär balans mellan att ha andningsbara kläder och regntäta kläder.
Jag hoppas kunna "tajma" duggregnet och klara mig med mina behandlade polycotton och hoppas att jag i tid drar på mig min poncho när spöregnet kommer.

Synpunktrer någon?
 
Jo det är inte lätt att hålla sig torr i regnet, vad man än väljer så blir det en kompromiss mellan blöt inifrån eller utifrån. Jag har regnkläder i både galon och goretex, och båda funkar hyfsat, men i olika sammanhang. Enbart impregnering brukar dock inte räcka är min erfarenhet, annat än på sin höjd ett kort duggregn. Man får nog inse och acceptera att vara blöt är en del av upplevelsen! ;)
 
Jag fryser lätt och har oftast en ryggsäck med mig även på vanliga skogsturer. Där kan jag lägga regnjackan om det slutar regna. Där finns också en varm torr ulltröja som jag kan dra på mig om jag vill dricka kaffe eller liknande. Då känner jag mig inte lika blöt.
Byxorna brukar bli blöta. De torkar av kroppsvärden. Mössa, buff/sjal samt ev handledsvärmare kan också hjälpa för att få upp kroppsvärmen.
Har du provat paraply annars? :p
 
Jag använder GTX när det regnar på riktigt, vid lättare regn har jag på mig en vindjacka med huva.

Med GTX jacka gäller det att ha så många och stora ventilationsöppningar som möjligt, regnar det så att jag inte kan ha ventilationen öppen blir jag garanterat blöt inifrån. GTX byxor är inte samma problem för mig, svettas mycket mindre om benen, vid kallare väder använder jag ofta GTX byxorna som enda skalbyxa.
 
Det är lite som på vintern att man måste e ha disciplin att byta kläder hela tiden. Istället för att vänta och se om duggregnet avtar etc. Då är man redan blöt när man inser att det inte avtog och att man borde satt på sig regnkläder
 
Som Joakim ovan skriver, GTX med så mycket ventilation som möjligt. Vräker det ner och man måste stänga allt som går försöker jag anpassa ansträngningen så gott det går.
Sen är det svårt att hålla sig snustorr oavsett kläder, det brukar smyga in några droppar i halsen, suger upp via ärmar och så vidare.
Satsa också på bra kläder under, jag använder alltid ull oavsett väderlek, t-shirt eller långärmat.

/P
 
Det är svårt att hitta den perfekta vägen för alla. Personligen föredrar jag väldigt tunna regnställ för att själva regnstället ska bidra med så lite värme som möjligt (kör Haglöfs L.I.M). Det som jag ser som viktigast dock är det man har under regnstället. Det behöver hantera väta på ett bra sätt, exempelvis torka snabbt, andas och fungera även om de är blöta.
 
Jag kombinerar ett helt tätt regnställ (polyuretanställ) med ett ylleunderställ. Blir på så sätt aldrig blöt utifrån och fryser inte när jag svettas under. Jag älskar försvarets regnställ med byxholkar, tillverkade av Abeko. Regnkappan är rymlig och byxholkarna ventilerar bra. Har sydväst på huvudet, då slipper man få regn i ansiktet och det ventilerar bra om hals och nacke. Polyuretanställ väger inte så mycket, håller imånga år och är prisvärda.
 
Ja det är ett elände, särskilt om man både är extremfrusen och en svettapa i en och samma person. Vi är alla olika - en del klarar ständigt blöta fötter och/eller att torka våta kläder på kroppen, men för mig ligger den sortens strategier långt bortom komfortzonen (och faktiskt bortom de säkerhetsmarginaler jag vill ha). Den avdunstningsenergin har inte min kropp råd att förlora (och fixar knappt att producera heller, den blir skadad i stället).

Så jag får anpassa mina rutiner därefter - är hysteriskt noga med att inget får bli blött, och regnkläderna åker på vid minsta duggregn - precis som Moga skriver är det oftast för sent annars. Men också av så fort det går.

Därför har jag (också) kommit fram till att mina regnkläder ska vara av den lättaste sorten, på viss bekostnad av slitstyrkan - jag nöter ju på dem bara när det regnar ("bara" kan i o f s innebära 10 heldagar i sträck, om man har otur :p). De ska ligga lättåtkomligt i ryggsäckens nätficka, och byxorna ska ha hellånga blixtlås för snabb på/avtagning.

De moderna membranmaterialen "andas" trots allt mer än gamla heltäta, och i kombination med fuktbuffrande/temperaturutjämnande ull närmast kroppen samt att jag slår av på tempot i uppförsbackarna, funkar helheten uthärdligt.
 
Uteliv innebär klädanpassning direkt. Seglarställ håller dig torr utifrån, men hur mycket måste du minska på takten för att inte bli blöt inifrån.
Andasregnbyxor med hellånga blixtlås är bra ibland, regnjackorna de lätta är oftast för korta och andas för dåligt på ryggen, cykelregnjackor finns med utmärkt andingsförmåga på ryggdelen. Själv föredrar jag vapenrockslånga jackor men det är inte alltid lätt att hitta.
Ett alternativ vid längre regn är att slå läger och be om frontändring.

go tur
 
Bara att acceptera läget och vara blöt men se till att vara varm. Ylleunderställ gäller. Vid rast, om möjligt sätta på sig en torr överdel om man kan och känner att man behöver det för kylan. Sedan när rasten är slut ta av den torra och sätta på sig den blöta och fortsätta vara blöt inifrån men ändå varm.
Sedan beror det ju på person till person och vilken utrustning man har och hur man hanterar dem.
 
När det regnar och man samtidigt anstränger sig blir man blöt. Det är svårt att komma ifrån. Man får lära sig att leva med det. Som vandrare tänker jag att det handlar om att omfamna vedervärdigheterna jag kan tänkas möta i naturen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.