• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Svårare eller kanske lättare att ta sig till fjälls med tåg

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Efter senaste vintern och sommaren vet ja inte längre vad man ska tycka om tåg och tågtrafiken; statligt vs privat...

Att börja svamla konkurrens på spår som redan är fulla ger inte så mycket. Det är ju inte så att valmöjligheterna ökar eftersom det fortfarande kommer att vara lika många tåg som går. Känns snarare som att det blir krångligare när man ska hålla reda på olika företag, övergångar, biljettsystem mm.

Men å andra sidan så verkar det vara svårt att missköta SJ mer än vad just SJ har gjort det senaste deceniet. Tåg som inte håller i kyla, tåg som inte håller i värme, nyrenoverade tåg som levererats tillbaka inkomplette mm. mm.

Kom hem med nattåget från Sarek igår och det var ju en jävla tur att Veolia körde trafiken några år, så att de hann renovera vagnarna till en acceptabel standard, vilket varken SJ eller Tågkompaniet kunde stoltsera med tidigare.

Vissa tekniska problem hade vi dock. Det roliga var att trafikledningen behövde nå tågpersonalen några gånger inna avfärd från station. Tydligen har de inte telefoner på SJ och Trafikverket, utan meddelandena körde de via stationernas högtalarsystem.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips