Svåra vad vid Nallostugan (vandring Abisko-Kebnekaise)?

Hej!
Jag ska vandra från Abisko till Vakkotavare i slutet av augusti och är sugen på att göra en avstickare från Kungsleden vid Tjäktja-stugan och gå upp i Sielmmavaggi till Nallo-stugan, och sedan ned längs Stuor Reaiddarvaggi mot Sälka. Finns någon här som gått den biten? Recension?

En fråga jag särskilt undrar över är om det längs med den biten finns några knepiga vad som man måste handskas med? Kommer troligtvis att gå själv och är därför lite extra angelägen om säkerhetsaspekter.

Hej!
Jag ska vandra från Abisko till Vakkotavare i slutet av augusti och är sugen på att göra en avstickare från Kungsleden vid Tjäktja-stugan och gå upp i Sielmmavaggi till Nallo-stugan, och sedan ned längs Stuor Reaiddarvaggi mot Sälka. Finns någon här som gått den biten? Recension?

Finns en alldeles nylig tråd om detta. Kort sammanfattning: Tjäktja-Nallo är nästan bara sten och innehåller några ordentligt branta och lite luriga partier. Nallo-Sälka är mest platt och lätt, med mycket stenströdd mark.

En fråga jag särskilt undrar över är om det längs med den biten finns några knepiga vad som man måste handskas med? Kommer troligtvis att gå själv och är därför lite extra angelägen om säkerhetsaspekter.

Visst finns där ett flertal vad, men inga som jag skulle beteckna som knepiga -- särskilt inte vid den årstiden (med reservation för flerdagarsstörtregn, naturligtvis...). För det mesta tar man sig över i kängorna.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips