Svåra vad vid Nallostugan (vandring Abisko-Kebnekaise)?

Hej!
Jag ska vandra från Abisko till Vakkotavare i slutet av augusti och är sugen på att göra en avstickare från Kungsleden vid Tjäktja-stugan och gå upp i Sielmmavaggi till Nallo-stugan, och sedan ned längs Stuor Reaiddarvaggi mot Sälka. Finns någon här som gått den biten? Recension?

En fråga jag särskilt undrar över är om det längs med den biten finns några knepiga vad som man måste handskas med? Kommer troligtvis att gå själv och är därför lite extra angelägen om säkerhetsaspekter.

Hej!
Jag ska vandra från Abisko till Vakkotavare i slutet av augusti och är sugen på att göra en avstickare från Kungsleden vid Tjäktja-stugan och gå upp i Sielmmavaggi till Nallo-stugan, och sedan ned längs Stuor Reaiddarvaggi mot Sälka. Finns någon här som gått den biten? Recension?

Finns en alldeles nylig tråd om detta. Kort sammanfattning: Tjäktja-Nallo är nästan bara sten och innehåller några ordentligt branta och lite luriga partier. Nallo-Sälka är mest platt och lätt, med mycket stenströdd mark.

En fråga jag särskilt undrar över är om det längs med den biten finns några knepiga vad som man måste handskas med? Kommer troligtvis att gå själv och är därför lite extra angelägen om säkerhetsaspekter.

Visst finns där ett flertal vad, men inga som jag skulle beteckna som knepiga -- särskilt inte vid den årstiden (med reservation för flerdagarsstörtregn, naturligtvis...). För det mesta tar man sig över i kängorna.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips