Svalaste skjortan?

Lin är en svalare fiber än silke (av fysikaliska orsaker) men vävegenskaper (vilken grundväv, täthet, garnvikt etc) avgör också. Och tyvärr seobserver, lin kräver inte speciella tvättprocedurer, förutom att man bör undvika att tvätta på 95 grader, men det gör iaf inte jag med mina bomullsplagg heller.

Lin (fibern, den vävda eller stickade varan heter linne), upplevs som svalt pga en kombination av olika egenskaper, bl.a. hög värmeledningsförmåga, hög förmåga att absorbera vattenånga etc. Men värmeledningsförmågan är lite lurig, för den ökar med tätare och tyngre väv, vilket minskar ånggenomsläppligheten och ökar isoleringen. Lin är en av de mer nötningsbeständiga naturfibrerna, vilket jag tycker mer än väl motiverar ett högre pris. Ur sömnadssynpunkt kan jag störa mig på att alla tyger i skjortvikt av linne är så glesvävda och alltid vävda i tuskaft. Glesvävdheten gör att man inte kan använda mellanlägg på samma sätt som med täta bomullsvävar, och hade linnetygerna varit kypertvävda hade mycket av skrynkelproblematiken minskat.

Till stenblock: om du har en vettig skräddare i din hemort kan jag rekommendera skjorttyger från Bonfanti Tessuti, de har en del underbara voileskjorttyger i 50/50 bomull/lin, de är de svalaste jag använt. Och skrynklar väldigt lite jämfört med 100% bomull. Sen har acorn fabrics en kollektion som heter Leno, som är vävd på ett väldigt speciellt sätt som ger ett väldigt luftigt tyg med minimal yta mot huden. Men denna vägen till en skjorta är rätt mycket dyrare än fjällräven.. :)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.