Svalaste skjortan?

Har sökt men inte hittat, är det någon som är bättre än mig på att söka får ni gärna länka.

Söker en så sval skjorta som man kan hitta. Långärmad är ett måste. Måste också finnas i "naturliga färger" typ ljust grön, ljust brun. Myggsäker är ett plus, men misstänker att det inte går hand i hand med tunna material.

Kanske finns andra plagg som är heltäckande och svalare än en skjorta tom?

Blir det svalare om man tar en storlek för stor eller blir det omvänd effekt?

ALLA förslag mottages tacksamt.

MVH Markus
 
Fjällräven tycker jag har schyssta skjortor. Jag tror att det är Stout som jag har själv och den luktar inte så farligt och är "svettsäker" (syns inte) om man är bland folk. Tror dock att sval = tunn inte går ihop med mygg till 100%.
 
Nätvävda indiska är klassiska, med vintilationshål i armhålorna blir de vida bättre, utanpåmodellen är svalare än i byxorna. Myggsäker nja....tunna bomulls i slätväv även Hawaii är betydligt varmare.
Bäst är att vänta till solnedgången då det blir några grader svalare.
 
Bomull

som är fuktig ger faktiskt bättre kyleffekt än att ha bar överkropp i varje fall om det fläktar lite så att avdunstningen och därmed avkylningen blir effektivare. Luftig storlek är vettig för att överskott av fukt kan rinna av. Jag gillar den här modellen http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16024&plats_id=1254 från ITAB.

Ett par tvättar gör skjortan mjukare och skönare.

Thure
 

Bilagor

  • 506-02.jpg
    506-02.jpg
    29.8 KB · Visningar: 4,797
  • 506-14.jpg
    506-14.jpg
    52.3 KB · Visningar: 4,940
Jag är en skjortkille, och varje år när det börjar bli bl svinvarmt (läs: som det är idag och var igår) så börjar jag leta som et tok efter "svala skjortor"

Vad som "svalt" betyder kan förstås diskuteras. Tunt, är en aspekt. Jag gillar också om skjortan har något slags struktur som skapar luft mot huden. Glest vävd och andas kanske.

Det talas ofta om Linneskjortor som svala och lämpliga för sommarbruk. Kan någon förklara på vilket sätt de är svala? Hur är Linne då det gäller suga upp svett och torka osv?
 
Jag var i Malawi (sydöstra Afrika) under 6 månader 2009/2010 (genom både dry season och rainy season). Var oftast runt 35-40 grader. Hadde inte så mkt kläder med mig eftersom planen var att ta lärdom av lokalbefolkningen och klä mig som dom.
De flesta gick klädda i en tunn vid bommulsskjorta, långärmad eller kortärmad och med en öppen bröstficka utan stängning. I bröstfickan hadde man alltid ett antal sedlar för snabba betalningar (cash is king, kortbetalning existerade ej). På benen ett par tunna chinos/kostymbyxor, alltid hellånga. Av ngn anledning var shorts no-no plagg (annan kultur).

Provade någon gång en vanlig T-shirt och höll på att avlida i värmen...

Men jag tror att dom är något tåligare vad det gäller värme eftersom några också hadde t-shirt under skjortan...!
...Eller som på bilden som jag tog i Kasungu (en av alla besøk i olika landsbyar). Denna lirare tyckte att en svart dunjacka var ett lämpligt plagg i 40 graders värme..! Helt opåverkad var han och jag begrep inte riktigt varför han hadde en tjock dunjacka..Kanske för att de oftast tar på sig sina finaste kläder när det kommer "asungus" på besök...

Mitt problem är att jag oftast har ryggsäck på ryggen och då blir man plaskvåt oavsett...
 

Bilagor

  • get-1024x768.jpg
    get-1024x768.jpg
    74.5 KB · Visningar: 4,357
Jag har en kortärmad tröja från Montane som heter Mojave shirt. Helt otroligt sval och skön i varmt väder. Kanske värt att kolla om den finns som långärmat?
 
Det Thure skriver om bomull har full bärighet, glesvävd bomull med wåffelmönstervävning på insidan är svalast. Det finns indiska arbetsskjortor av den modellen även på nätet.

Har bott och arbetat i flera varma länder. Hellångt, hatt i glest gräs som skuggar nacken. Randsydda skor med sulor som isolerar mot varma gator.

I Honduras hittade jag en glesvävd relativt grovtrådig bomull som jag lät sy skjortor och vida chinos av, det fungerade utmärkt. Framåt hösten när det bara blev 35° behövde vi tröjor oxså, man anpassar sig.

Nomextyg är även det svalt och de modellerna med invävda kevlartrådar på avigsidan är svala när det är varmt ute. Men alla vill kanske inte betala vad det kostar.

Linne är svalt och skönt, men det kräver lite speciell omsorg så det är inte bäst till dagligt bruk.

Glesvävd ull fungera även den mycket väl. Handtvätt etc.

Cellull, bambu med flera fungerar bättre i svalare klimat.

Siden gillas ju i många länder och det är ett enkelt och lättskött material, men alla gillar inte utseendet. Tämligen i svalt enligt min erfarenhet. Precis som bomull kan det kyla genom att du har högre fukthalt på insidan.

go tur
 
Jag jobbar just nu på en plats med 37 grader i luften nu under sen eftermiddag. Har på mig en naturvit sidenskjorta - inte av den blanka täta sorten (som faktiskt kan kännas rätt svettig), utan mer "porös", matt, men ändå väldigt tunn och fladdrig; troligen råsiden. Upplever den som betydligt svalare än de tunna bomulls- och linneskjortor jag brukat använda under samma omständigheter.
Till det vida tunna naturvita linnebyxor - jag tycker linne (tunt/glesvävt) funkar näst bäst efter siden, men är ju betydligt mer slitstarkt.

Vid utanpåmodell, lös/öppen i halsen, vida/öppna ärmar och visst avstånd från kroppen är en fördel, då man kan dra fördel av både ev. yttre luftrörelse och en "inre" skorstenseffekt.
Hoppas du kan inkludera naturvitt eller åtminstone "khaki" i ditt krav på "naturfärger" - skillnaden mellan vitt och färgat är som himmel och jord, om du tänker vara ute i solen.

Om det finns alternativ? Javisst, en fotsid jalabiya ger mer höjd åt "skorstenen" och därmed bättre drag ;)
Är det riktigt djävligt och klar sol, kan man klä sig helt i... svart, men även här se till att ha en rejält med luftspalt innanför samt öppet upp- och nertill. Det svarta tyget blir skållhett och driver på skorstensdraget därinne ;)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.