Surfski i Sverige

Tänkte bara kolla lite om det finns några surfskis i
Sverige. Provade när jag var på Nya Zeeland och blev
"Hooked" direkt Köpte en som skall landa i sverige vilken dag som hellst. Trodde att det skulle vara för kallt för surfskis i sverige men varken på Nya Zeeland
Eller i Sydafrika är vattnet särskilt varmt och där är det jättepopulärt.

Jag var bara lite nyfiken om det är någon annan som upptäckt den lite snabbare och roligare typen av havspaddling.

Jag ser fram imot en fin sommar med mycket vind och
höga vågor

Skoj Siven! Vilken modell blev det? Du får berätta hur den är att paddla i svenska vatten. Jag funderar själv på att köpa en. Norska Aktiv fritid som säljer Futura surfskis är den enda återförsäljaren i närheten som jag funnit.
Sydafrikanska Fenn kayaks verkar dock vara den mest populära leverantören internationellt.

Ni som ej vet vad en surfski är kan titta på:
http://www.surfski.co.za

Du som importerar lite paddelprylar, kan du plocka hem en surfski från Fenn till en överkomlig slant?

/Erik

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Surfski

Jag köpte en Razorback ifrån Brainwave på nya zeeland
för att den fanns där. Det är inte den längsta och snabbaste surfskin som finns men det är den som är mäst lik en tävlingskajak att paddla. Det är en Långdistans Ski.

Nu håller jag just på att köpa hem åt minstånne två
surfskis ifrån Sydafrika en Fenn Mako XT som en promotion grej för surfskis samt som en ski till min sambo och en Mark 1 från custom kayaks till min syster
är det någon annan som är intresserad kan jag fixa det oxå. Jag vet inte riktigt vad det skulle kosta med frakten men jag tror att det skulle landa på ca 13 000kr

surfskidor

Hej Magnus

Hur klär man sig om man skall paddla en surfskida??

är sittbrunnen dränerad? eller blir sitsen vattenfylld? så att man konstant sitter i vattnet.

Annars ser ju många surfskidor rätt fräcka ut.

Hans Friedel

Drenering

Long Distance Surfskis har drenering i fotgroparna som
suger ut vattnet när man paddlar.

Man paddlar vanligen i tunna neoprenshorts och en tröja som passar för väderleken normalt använder man surfprylar men det är inget
krav. I sverige där vågorna inte är de samma bör man inte bli lika blöt

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips