Sulitelma/Suliskongen

Någon som kan berätta vilken topp av Sulitelma eller Suliskongen man kan bestiga utan att ha någon alpinvana. Jag har god fjällvana och mycket bra kondis, så för den delen ska det inte vara något problem. Jag ser i Grundstens bok att Suliskongen verkar vara lite svårare, men frågan är om man ska utelämna den toppen för det. Hinner bara med en toppbestigning. Någon som har varit på båda topparna?
Tommy T
[Ändrat av kärlek 2004-02-15 kl 14:08]
 
Suliskongen och svenska stortoppen

Hej

Vi var en grupp (ca 15-20 år) från lund vid Sultelma sommaren 2002.
Vi hade som mål att ta oss upp på Svenska stortoppen (vet inte om det är denna topp du menar med Sulitelma) och ev också Suliskongen och vi hade ingen klätterutrustnig av något slag med oss, endast en vadningslina

Svenska stortoppen var inga problem att bara gå upp till, endast enstaka stora stenblock som man behövde kravla över. Vi hade startat från ett läger precis norr om Mietjepakte vid 7-tiden och till stortoppen kom vi vid 12-tiden.

Efter stortoppen fortsatte vi norrut längs med bergryggen för att föröka nå Suliskongen. här blev det genast mycket brantare och efter att ha kommit ca en timmes väg från stortoppen vände jag och 2 till efter att i stort sett ha klättrat runt i riktigt branta backar av grus som rann undan under fötterna.


De andra som fortsatte gick ovanpå kammen (som tydligen var ganska bred typ 10 m) och följde den runt glaciären som ligger söder om Suliskongen. Denna bit har jag hört var inte alls så farlig, men sen kommer ett brant parti (som man kan se på kartan längs kammen öster om suliskongen.) här var det brant och ryggsäckarna fick firas ner eftersom ingen vill klättra med dem. branten är ca 100 meter hög, och med en hel del lös sten.

Efter branten var det bara promenad upp till toppen och en underbar utsikt (jag har sett fotona därifrån).

De som gick hela vägen till suliskongen kom tillbaka till lägret vi lämnat vid 04-tiden på natten.

Så att ta sig denna väg till Suliskongen är helt möjligt, men en del av de som gått hela vägen var rätt skärrade då stenar som de hållit i plötsligt lossnat etc. Jag vände därför att jag tyckte att det började bli för brant och för att OM man hade trillat hade man kunna slå sig ordentligt/dödligt.

Hoppas att detta hjälper!

Nils
 
Kamvandring

Låter som om det är helt Ok att vandra upp på Svenska Sulitelma. Vi har förstått precis som du skriver att det är ett för stort äventyr att gå på kamvandringen mellan topparna. Vi har tänkt att välja en av topparna. Om jag förstår dig rätt gick dina kompisar aldrig ner från Suliskongen utan de gick tillbaka via Sulitelma. På kartan ser det ut som om man är tvungen att gå över en glaciaär. Inte stor men dock en glaciär för att komma upp på toppen. Jag hade varit riktig orolig om mina polare inte hade kommit tillbaka förrän klockan 04,00 på morgonen. räckte maten för dem? Vi kommer inte att komma från söder, Mietjerpakte som ni, utan vi kommer att gå upp från norr, Sårjåsjaure. Tack för ditt inlägg. Det var mycket beskrivande. Hoppas att turen för övrigt också var bra.
Tommy T
[Ändrat av kärlek 2004-02-16 kl 04:42]
 
Sulitelma

Hej!

Att mina kompisar tog tid på sig att komma tillbaka hade vi räknat med och de hade mat med sig för något dygn. Dessutom skickade de ett sms från toppen eftersom telenor hade täckning. Kan passa på att påpeka att sommaren 2002 var den bästa på säkert 20 år i Sulitelma, 3 timmars regn på 14 dagar, i övrigt strålande solsken, vilket möjliggjorde toppbestigningen.

vad gäller glaciärer så stötte de som gick till suliskongen endast på ett snöfält längs kammen (efter att de forcerat branten.

Lycka till med turen (och vädret). Sulitelma ska väl ha så där halvbra väder för det mesta har jag läst någonstans

Nils
 
Kamvandring

Kul att läsa om ngn som har erfarenhet av ngn som gått denna kamvandring mellan topparna. Har själv planerat att ta denna tur en längre tid. Nu när jag vet att det är fullt möjligt utan ngn klätterutrustning så kommer den att bli av.

Finns det ytterligare någon annan på detta forum som har info om denna vandring??
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Plan Vadbar glaciärjokk Sulitelma? Fjällvandring 21
camoscio sulitelma-padjelanta Fjällvandring 29
terhop Sulitelma Sårjåsjaure Lomivatnet Fjällvandring 1
tore47 Sjön 878 vid Sulitelma Fjällvandring 8
Hemskis Sulitelma till Vaimok Fjällvandring 2
e_palm Nordkalottleden Kautokeino-Sulitelma tips? Fjällvandring 15
majjen Missvissning runt Sulitelma? Fjällvandring 3
kickiprick Snö- och vattenläge runt Sulitelma? Fjällvandring 10
majjen Vandra runt Sulitelma? Läs detta! Fjällvandring 5
danordgren Sulitelma runt - funderingar Fjällvandring 11
Charlotte J Staloluokta -Sulitelma, synpunkter Fjällvandring 18
Kicki J Sulitelma runt via Nordkalottenleden. Motsols eller medsols? Fjällvandring 3
Evajar Sulitelma - Staloluokta Fjällvandring 7
Evajar Sulitelma Fjällvandring 14
veni Nordkalotten-Rago-Sulitelma Fjällvandring 6
tbergman Tältplats inför Sulitelma-bestigning Fjällvandring 5
pajaro Suorva-Sulitelma Fjällvandring 27
pajaro Att ta sig från Sulitelma Fjällvandring 11
Maritha Sulitelma Fjällvandring 68
Rombo Vandringssällskap Sulitelma-Sarek Fjällvandring 2
kollebolle Sulitelma - Staloluokta Fjällvandring 5
HansP Namnfel i Sulitelma Fjällvandring 3
m8rten Vad över Gajlavakkjåhkå öster om Sulitelma? Fjällvandring 1
Sigi Saltfjell/Sulitelma/Padjelanta/Rago Fjällvandring 9
Malin Nilsson Buss Sulitelma-Fauske Fjällvandring 10
asikpe Tips för Sulitelma? Fjällvandring 3
tbergman Sulitelma - ditfärd och försommar Fjällvandring 18
majjen Sulitelma Fjällvandring 29
peter1969 Sulitelma-Hellemobotn? Hjälp! Fjällvandring 14
fjallpinglan sulitelma Fjällvandring 15
petratetra Vägval Sårjåsjure till Sulitelma? Fjällvandring 3
petratetra Några "måsten" runt Sulitelma? Fjällvandring 7
Silverfox Hur ifrån Sulitelma? Fjällvandring 5
heino Sulitelma? Fjällvandring 4
nima84 Sulitelma! men hur? Fjällvandring 10
123456 Svenska stortoppen Sulitelma Fjällvandring 1
Jan Sulitelma - Kvikkjokk Fjällvandring 3
Sulitelma Fjällvandring 0
Frågor kring Vaisaluokta - Sulitelma!! Fjällvandring 2
Sulitelma Fjällvandring 4
Sulitelma Fjällvandring 2
thegedd Suliskongen ? Fjällvandring 4
perhaka Suliskongen från norr? Fjällvandring 2
nima84 Bestigning av Suliskongen Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.