sulitelma-padjelanta

Nej det stämmer inte. Just innan Vallevagge tar slut finns det en riktigt fin tältplats som säkert rymmer 10-15 tält. Finns en annan tråd här på Utsidan som handlar om den.

Det kan säkert stämma. När vi gick där var det låga moln och vi hade focus på att navigera för att hitta vattendelaren och ingången till Vallespiken från väster. Sikten var som sagt minimal så vi kan säkert ha missat tältplatser i dimman.

Såhär kanske det blir: Fauske - Staloluokta (kanske en bit förbi): 3 dagar.

Staloluokta-Festajavrre (omarkerad led, verkar det), mellan Sivvátjåhkkå och Sibbatjåhkkå, rundning N om 1209, rundning av Råvejavrres västra ände
(brant strand?), ostsidan av Haddejávrre och Haddetjåhkkå-leden ned till Pieskehaure och tilbaka till Fauske. Räknar med 8 dagar, packar för nio och bokar tågbiljett med hänsyn till detta.

Realistiskt?

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Nej, det var inte realistiskt. Alla sovplatser var utbokade från tänkt resedatum och ett bra tag framåt. Jag kanske hade tur med min Jämtlandsresa förra året, när jag bokade sovplats med bara ett par dagars varsel (därför att väderprognosen plötsligt såg så lovande ut).

I östra änden av Råvejavvre ligger den berömda stenbron över utloppet. Inget vad med andra ord och en fin sevärdhet, värd en omväg som det står i Guide Michelin.

Uppe runt sjön 1181 är det bara sten, men nedstigningen i Fierrovagge i ravinen är häftig och det finns många finfina vackra tältplatser på de gräsbevuxna hyllorna halvvägs ner i dalen. Njut av det, för därefter är det BARA STEN hela vägen till Vaimokstugan.
Jag hsr tältat vid NO delen av sjön 1181.
Håkan

Nej, det var inte realistiskt. Alla sovplatser var utbokade från tänkt resedatum och ett bra tag framåt. Jag kanske hade tur med min Jämtlandsresa förra året, när jag bokade sovplats med bara ett par dagars varsel (därför att väderprognosen plötsligt såg så lovande ut).

Man kan ta tåget till Narvik och buss därifrån till Fauske och byta buss till Sulitjelma. Vi ska försöka oss på den vägen nu om bara några dagar, då alla tåg var fullbokade till Trondheim. Till Narvik fanns det gott om plats. Det blir en natt på vandrarhem i Narvik istället för nattåg i Norge.

Nu har jag hunnit beställa en resa till Sydnorge som jag sedan avbeställt p g a eldningsförbud så det är inte längre aktuellt. Möjligen kan ju tillfälle uppstå senare, t ex efter mitten av augusti - min ryggsäck är packad för snabba beslut. Men då hägrar ju också kontinenten, dit det nog är enklare att resa. Perspektiv: Det tar lika lång tid att resa med tåg från Linköping till Storlien som till Hamburg; från Linköping till Fauske ungefär som till Basel.

Annars börjar jag med ålderns rätt (74 om en månad) få svårt med de långa rsorna.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips