Sulitelma - ditfärd och försommar

Hej!

Jag ämnar besöka Sulitelma-området veckan efter midsommar och har en del frågor. Jag har tagit del av äldre trådar, men tänkte samla era initerade svar på just mina spörsmål i en tråd (dels för egen bekvämlighet, men även för andra med motsvarande frågor att ta del av).

  • Hur tar man sig enklast till vandringens startpunkt på norska sidan? Jag har tänkt ta bussen till Bodö. Går det bussar till Sulitjelma därifrån? När man väl kommit till den norska byn, är det då taxi till ledens start som gäller?
  • Försommarerfarenheter Jag tänker vandra tidigt på säsongen, dvs. veckan efter midsommar. Vilka erfarenheter har ni av snöförhållandena i området under den tiden? Har det varit vandringsbart? Förhållandena varierar så klart från år till år, men bidra gärna med era erfarenheter även om det rör sig om ett enskilt år.
 
Vi tog bussen från Jörn till Fauske, därifrån buss till Sulitjelma. Bussen kombinerar som skolbuss. Från Sulitjelma kan man gå en dryg serpentinväg uppför, eller ta taxi så långt det går. Vi kom inte så långt då det snart låg snöfält över vägen.

Det var just veckan efter midsommar året vi var där. Snöfält över vägen på väg upp mot NySultijelma som sagt, och det var mycket snö det året. Snön hade dock satt sig så det gick bra att vandra. Vissa etapper med genomtramp och mycket vatten som rann under snön och urholkade den, men inga stora problem att tala om.

Sulitelma är ett väldigt trevligt område, härligt. Det blir säkert en fin tur.

Raskesven
 
Vi tog bussen från Jörn till Fauske...
Sulitelma är ett väldigt trevligt område, härligt. Det blir säkert en fin tur.

Raskesven

Stort tack Raskesven!

Hur såg det ut med tältplatser omkring Sårjåsjaure? Var sjön istäckt? Har du någon uppfattning om hur snöläget var högre upp, mot svenska stortoppen till exempel?

Vad jag förstått från tidigare diskussioner fortsatte du turen sedan ned mot Padjelanta. Hur var det med mygg då du var där?
 
Har varit vid Sårjåsjaur veckan efter midsommar samt första juliveckan.
Isläget på sjön har varit varierande mycket,men bart och fint att tälta längs stranden,mycket blommor ena året,sen lite mindre somrigt.
Kan nog tänkas att detta år har sommaren kommit längre kring midsommar än brukligt,då det varit så varmt i maj.
 
Har varit vid Sårjåsjaur veckan efter midsommar samt första juliveckan.
Isläget på sjön har varit varierande mycket,men bart och fint att tälta längs stranden,mycket blommor ena året,sen lite mindre somrigt.
Kan nog tänkas att detta år har sommaren kommit längre kring midsommar än brukligt,då det varit så varmt i maj.

Tack Britt! En snabbt framskridande sommar låter lovande.

Jag är dock i valet och kvalet om jag ska fortsätta min vandring ned mot Padjelanta och sedan vidare mot Kvikkjokk eller om jag ska vandra runt Sulitelma-massivet och tillbaka till Norge. Men då det gäller Kvikkjokk-alternativet är jag orolig för att hamna i en myggplåga. En tidig sommar i fjällen är förmodligen trevligt veckan efter midsommar i området omkring Sulitelma, men i Padjelanta innebär det mest sannolikt att premiär-myggkläckningen ägt rum eller pågår.
 
Senast ändrad:
Stort tack Raskesven!

Hur såg det ut med tältplatser omkring Sårjåsjaure? Var sjön istäckt? Har du någon uppfattning om hur snöläget var högre upp, mot svenska stortoppen till exempel?

Vad jag förstått från tidigare diskussioner fortsatte du turen sedan ned mot Padjelanta. Hur var det med mygg då du var där?
Väl bekomme.

Sårjåsjaure har fint med tältplatser. Isen låg när vi var där, hade börjat släppa, men gräsmarkerna på vår östra sida av sjön vara bara. Högre upp var det mer snö, men det året sades ha haft mest snö på de senaste 40 åren.

I Padjelanta ovan trädgränsen tyckte jag inte det var så farligt med insekter. Några passager där det var snårigt men det är ju som vanligt. Det blev värre i Tarradalen. Sista lägerplatsen innan båt till Kvikkjokk, så hängde på morgonen mygg som en stor tung klump uppe i kåtans myggnät vid öppningen upptill.

Raskesven
 
Ett alternativ kan kanske vara att gå ner mot Vaimok och den vägen mot Kvikkjokk? Då kan man tex snedda från Kuravagge till Njunjes, dvs att gå på södra sidan av Tarrasjön. Där är kalfjäll och myggfritt. Från Njunjes till Kvikkjokk är det risk för mygg, men där är stigen fin och man kan utan större problem hålla "myggtempo" (dvs gå lite fortare än vad myggorna flyger) och det går också att hitta myggfria rastplatser vid jokk-stranden.
 
Väl bekomme.

Sårjåsjaure har fint med tältplatser. Isen låg när vi var där, hade börjat släppa, men gräsmarkerna på vår östra sida av sjön vara bara. Högre upp var det mer snö, men det året sades ha haft mest snö på de senaste 40 åren.

I Padjelanta ovan trädgränsen tyckte jag inte det var så farligt med insekter. Några passager där det var snårigt men det är ju som vanligt. Det blev värre i Tarradalen. Sista lägerplatsen innan båt till Kvikkjokk, så hängde på morgonen mygg som en stor tung klump uppe i kåtans myggnät vid öppningen upptill.

Raskesven

Fin info! Ja, bara det går att spänna upp ett Akto så är jag nöjd. Och om det är som Britt säger ovan att snösmältningen gått fort i år, och att du Raskesven var uppe ett år med sällsynt mycket snö, ja då borde gräsytorna vara än större.

Känner igen beskrivningen från Tarradalen vad gäller mygg. Jag upplevde något liknande på Virihaures västra sida. Myggens dans på tältduken påminde om slagregn. Det är något jag gärna slipper uppleva igen.

Ett alternativ kan kanske vara att gå ner mot Vaimok och den vägen mot Kvikkjokk? Då kan man tex snedda från Kuravagge till Njunjes, dvs att gå på södra sidan av Tarrasjön. Där är kalfjäll och myggfritt. Från Njunjes till Kvikkjokk är det risk för mygg, men där är stigen fin och man kan utan större problem hålla "myggtempo" (dvs gå lite fortare än vad myggorna flyger) och det går också att hitta myggfria rastplatser vid jokk-stranden.

En utmärkt idé Emma! Vaimok-vägen ska jag definitivt överväga. Och du har helt rätt, kortare sejourer nere i björkskogen går att överleva. Egentligen går det ju att överleva längre stunder i björkskogen också, men så tidigt på säsongen riskerar man att pricka in årets mygg-topp och då finns det trevligare ställen att vandra på.
 
Senast ändrad:
Då det gäller Fauske-Sulitelma-turen är Fagerli station detsamma som Sulitelma?

Njae, man ska inte åka riktigt så långt som till Fagerli. Be att bli avsläppt vid kyrkan i Sulitjelma, det passar både om man vill gå vägen förbi Ny-Sulitjelma eller följa vägen utmed Låmivattnet.

Chauffören föreslog taxi, men det kändes väl dyrt ensam, så jag gick den vägen som Raskesven beskriver. Inte så kul, men uthärdligt ändå. Det blir mycket bättre sen när vägen tat slut!

Hälsn. BM
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Plan Vadbar glaciärjokk Sulitelma? Fjällvandring 21
camoscio sulitelma-padjelanta Fjällvandring 29
terhop Sulitelma Sårjåsjaure Lomivatnet Fjällvandring 1
tore47 Sjön 878 vid Sulitelma Fjällvandring 8
Hemskis Sulitelma till Vaimok Fjällvandring 2
e_palm Nordkalottleden Kautokeino-Sulitelma tips? Fjällvandring 15
majjen Missvissning runt Sulitelma? Fjällvandring 3
kickiprick Snö- och vattenläge runt Sulitelma? Fjällvandring 10
majjen Vandra runt Sulitelma? Läs detta! Fjällvandring 5
danordgren Sulitelma runt - funderingar Fjällvandring 11
Charlotte J Staloluokta -Sulitelma, synpunkter Fjällvandring 18
Kicki J Sulitelma runt via Nordkalottenleden. Motsols eller medsols? Fjällvandring 3
Evajar Sulitelma - Staloluokta Fjällvandring 7
Evajar Sulitelma Fjällvandring 14
veni Nordkalotten-Rago-Sulitelma Fjällvandring 6
tbergman Tältplats inför Sulitelma-bestigning Fjällvandring 5
pajaro Suorva-Sulitelma Fjällvandring 27
pajaro Att ta sig från Sulitelma Fjällvandring 11
Maritha Sulitelma Fjällvandring 68
Rombo Vandringssällskap Sulitelma-Sarek Fjällvandring 2
kollebolle Sulitelma - Staloluokta Fjällvandring 5
HansP Namnfel i Sulitelma Fjällvandring 3
m8rten Vad över Gajlavakkjåhkå öster om Sulitelma? Fjällvandring 1
Sigi Saltfjell/Sulitelma/Padjelanta/Rago Fjällvandring 9
Malin Nilsson Buss Sulitelma-Fauske Fjällvandring 10
asikpe Tips för Sulitelma? Fjällvandring 3
majjen Sulitelma Fjällvandring 29
peter1969 Sulitelma-Hellemobotn? Hjälp! Fjällvandring 14
fjallpinglan sulitelma Fjällvandring 15
petratetra Vägval Sårjåsjure till Sulitelma? Fjällvandring 3
petratetra Några "måsten" runt Sulitelma? Fjällvandring 7
Silverfox Hur ifrån Sulitelma? Fjällvandring 5
Silverfox Sulitelma/Suliskongen Fjällvandring 4
heino Sulitelma? Fjällvandring 4
nima84 Sulitelma! men hur? Fjällvandring 10
123456 Svenska stortoppen Sulitelma Fjällvandring 1
Jan Sulitelma - Kvikkjokk Fjällvandring 3
Sulitelma Fjällvandring 0
Frågor kring Vaisaluokta - Sulitelma!! Fjällvandring 2
Sulitelma Fjällvandring 4
Sulitelma Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.