Sulitelma - ditfärd och försommar

Upplyftande. Där befinner jag mig dryga veckan efter midsommar:)

Raskesven

Det verkar som om vi båda utmanar ödet veckan efter midsommar. Men man kan alltid trösta sig med att högfjällen aldrig är långt borta. I fallet med myggplågan vid Virihaure så var jag ändå på väg västerut då mygginvasionen inträffade och kunde snabbt fly upp mot gränsfjällen och Rago. Det var därefter fascinerande att upptäcka att inte ett mygg stod att finna på den norska sidan, inte ens i den lägre terrängen.

I höstas, i samband med en Sarek-tur, kom jag i samspråk med några Tuorpon-samer. Då de har vistet vid Staloluokta och även har renbete på västra sidan om Virihaure, nämnde jag mina mygg-upplevelser från sommaren två år dessförinnan. De visade ett tydligt medlidande, men samtidigt var det uppenbart att medlidandet riktades till mig som turist från söder och inte som fjäll-jämlike. Det visade sig också att under samma tid som jag flydde mot Norge för att undkomma myggen så hade de haft kalvmärkning i ungefär samma område. Det är skillnad på fjällfolk och fjällfolk. :)
 
Relativ myggplåga

Aldrig tänkt på att det är outhärdligt med mygg när man gått,visst,ibland är de irriterande,men inte några längre sträckor.
 
Aldrig tänkt på att det är outhärdligt med mygg när man gått,visst,ibland är de irriterande,men inte några längre sträckor.

Visst, upplevelsen är individuell. Och vandrar man kan man, som även Emma noterade, komma upp i den hastighet varmed inte myggen hinner med.

Då det gäller mygg i allmänhet tror jag mig om att vara relativt tålig, uppväxt i Västerbotten och medtagen på hjortron-myren redan i koltåldern. Men det som var exceptionellt den där ödesdigra dagen på västra sidan av Virihaure var att myggen inte skydde en stekande sol. Luften stod helt stilla och termometern låg närmare trettio grader i skuggan, men det mildrade inte myggaktiviteten. Bland det märkligaste jag varit med om.
 
Att ta sig till Sulitjelma

Jag har länge velat avlägga visit hos Konsul Persson, så nu när jag ändå ska till Kutjaure i mitten på augusti så tänkte jag kombinera dessa två saker och alltså börja vandringen i Sulitjelma cirka en vecka i förväg.

Som östersundsbo tycks det enklast att ta Nabotåget till Trondheim, sedan norskt nattåg till Fauske och slutligen buss till Sulitjelma. Om jag läser tidtabellerna rätt (http://www.177nordland.no/) så går det morgonbussar som passar med tåget på måndagar, onsdagar, fredagar och lördagar, eftermiddagsbussar alla dagar utom söndagar samt en kvällsbuss på söndagar. Detta skulle göra att mitt till synes bästa alternativ är att åka hemifrån fredagen den 7/8 för att kunna ta mig till Ny-Sulitjelma dagen därpå -- ankomst till Fauske på söndagen verkar alltså innebära en övernattning i Sulitjelma, vilket medför kortare vandringstid (måste vara framme i Kutjaure lördagen den 15/8 och vill gärna ta det lugnt och njuta).

Är det nån som gjort en liknande resa nyligen och vet mer detaljer? Vad kostar bussen, till exempel? Gör jag rätt i att anta att en viss summa NOK är nödvändig för just det ändamålet (allt annat bör gå att lösa med kort)?
 
Här finns lite svar. Jag åkte samma väg (Sthlm - Ö-sund - T-heim - Fauske) förra året, fast till Rago. Då mitt tåg var sent till Fauske så väntade alla anslutande bussar in.

Föredrog att ta tåget genom Norge framför Silverexpressen för att kunna komma fram och börja gå på förmiddagen. Restiden från Stockholm var i princip identisk och startar man i Östersund så måste ju valet vara självklart.
 
Returen....

Stanna någon dag extra kring S-telma, gå sen till Stalo och ta helikoptern ned till Kvikkjokk. Kostar ca 850 kr, vilket kanske inte är så mycket dyrare än tåg och bussar mm i Norge ???
Är dock osäker på när de börja flyga. (Lapplandsflyg, Fiskeflyg).
 
Busstidtabeller

Finns det någon (Otto?) som har benkoll på när Fagerli-bussen egentligen går? Enligt http://www.177nordland.no/ (linje 18-481) finns det en lördagsavgång kl. 09:20 från Fauske, men http://www.rutebok.no/ visar bara eftermiddagsbussen kl. 14:25 (8/8). Vilken har rätt? Nu är det inget större problem att vänta några timmar i Fauske då jag har gott om tid på mig sedan, men nog vore det bra om jag visste om det i förväg. :)

Och exakt varifrån avgår bussen, förresten?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Plan Vadbar glaciärjokk Sulitelma? Fjällvandring 21
camoscio sulitelma-padjelanta Fjällvandring 29
terhop Sulitelma Sårjåsjaure Lomivatnet Fjällvandring 1
tore47 Sjön 878 vid Sulitelma Fjällvandring 8
Hemskis Sulitelma till Vaimok Fjällvandring 2
e_palm Nordkalottleden Kautokeino-Sulitelma tips? Fjällvandring 15
majjen Missvissning runt Sulitelma? Fjällvandring 3
kickiprick Snö- och vattenläge runt Sulitelma? Fjällvandring 10
majjen Vandra runt Sulitelma? Läs detta! Fjällvandring 5
danordgren Sulitelma runt - funderingar Fjällvandring 11
Charlotte J Staloluokta -Sulitelma, synpunkter Fjällvandring 18
Kicki J Sulitelma runt via Nordkalottenleden. Motsols eller medsols? Fjällvandring 3
Evajar Sulitelma - Staloluokta Fjällvandring 7
Evajar Sulitelma Fjällvandring 14
veni Nordkalotten-Rago-Sulitelma Fjällvandring 6
tbergman Tältplats inför Sulitelma-bestigning Fjällvandring 5
pajaro Suorva-Sulitelma Fjällvandring 27
pajaro Att ta sig från Sulitelma Fjällvandring 11
Maritha Sulitelma Fjällvandring 68
Rombo Vandringssällskap Sulitelma-Sarek Fjällvandring 2
kollebolle Sulitelma - Staloluokta Fjällvandring 5
HansP Namnfel i Sulitelma Fjällvandring 3
m8rten Vad över Gajlavakkjåhkå öster om Sulitelma? Fjällvandring 1
Sigi Saltfjell/Sulitelma/Padjelanta/Rago Fjällvandring 9
Malin Nilsson Buss Sulitelma-Fauske Fjällvandring 10
asikpe Tips för Sulitelma? Fjällvandring 3
majjen Sulitelma Fjällvandring 29
peter1969 Sulitelma-Hellemobotn? Hjälp! Fjällvandring 14
fjallpinglan sulitelma Fjällvandring 15
petratetra Vägval Sårjåsjure till Sulitelma? Fjällvandring 3
petratetra Några "måsten" runt Sulitelma? Fjällvandring 7
Silverfox Hur ifrån Sulitelma? Fjällvandring 5
Silverfox Sulitelma/Suliskongen Fjällvandring 4
heino Sulitelma? Fjällvandring 4
nima84 Sulitelma! men hur? Fjällvandring 10
123456 Svenska stortoppen Sulitelma Fjällvandring 1
Jan Sulitelma - Kvikkjokk Fjällvandring 3
Sulitelma Fjällvandring 0
Frågor kring Vaisaluokta - Sulitelma!! Fjällvandring 2
Sulitelma Fjällvandring 4
Sulitelma Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.