Suck dessa tält. Inte nöjd med soulo, vilket nytt?

Fick hem ett soulo idag. Inte helt nöjd, trodde inte det skulle vara så minimalt men i alla fall jag slår i överallt vilket inte passar min osmidiga rörelseförmåga.

Sålde mitt Allak för att det vägde för mycket. Har nu då ett soulo men det skickar jag nog tillbaka.

Så: Här är kriterierna.

inner och ytter sätts upp samtidigt.
max 2.5 kg gärna under två
Större än soulo
Minst 95 cm innertakhöjd gärna mer.
Tunnel eller kupol spelar ingen roll
BRA ventilation
Behöver inte vara gjort för vintertältning det ägnar jag mig inte åt men visst kan det komma nysnö och blåst på hösten.

Tältar både under och över trädgräns vår till höst inte på vintern men nysnö kan förekomma.

Mvh Johannes
 
Jag slår ett slag för Arctic Alpine Veloce eftersom jag har ett själv. Tältet har varit uppe i åtskilliga trådar här på Utsidan så info finns i massor. Lite intressant är dock att det ytterst sällan dyker upp något begagnat och om så händer så säljs det väldigt fort.
http://www.northstar.se/se/produkter/sova-ute/talt/tunneltalt/arctic-alpine-design-veloce.html
Har en film om tältet som införskaffades till ett äventyr som tyvärr inte blev av, men tältet har jag kvar och det är inte till salu..!
Kan ju nämna att jag tidigare var ägare till ett Akto men bytte till detta som är betydligt mer utrymme.
https://youtu.be/81dE8l1Cp7g
 
Kanske ett Nallo 2 som ganska väl motsvarar dina krav? Mitt väger 2,4 kg komplett.
Ytterligare ett förslag är HB Unna om du önskar ett lite större 1p fristående tält.
 
Jag är också varm förespråkare av Nallo 2. Komplettera gärna med en lina från ventilationshuven på absiden för att avlasta de 2 markpinnarna i gaveln och för att spänna ut tältet bättre. 2 färdiga fästen finns i huven.
 
Unna är jättetrevligt tycker jag. :)
Har precis börjat använda mitt som jag köpte för en tid sedan.
Gott om plats. Högt i tak. Långt, himla skönt att man kan ligga och sträcka ut sig utan att det tar emot nånstans.
Rätta mig om jag har fel men Nallo är väl lika långt som Anjan? Det tyckte jag var för kort och jag är 169 cm men lyckades ändå knuffa till tältduken med fotändan på sovsäcken.
Och så här långt så tycker jag att ventilationen verkar vara kanon. Jättestor ventil i taket och sen kan man hissa upp långsidorna. Har satt i en extra stump tältlina på den ena sidan(vid ingången) och då kan man sträcka ut den två decimeter extra ungefär, vips har man en liten absid där man kan sätta kängorna.
Haft tältet ute idag och det blåste 11 sekundmeter (på flygplatsen här bredvid) och 17 i byarna. Flaxade rätt ordentligt när jag skulle sätta upp det men väl uppe var det inga problem. Inne i tältet var det så lugnt att jag var tvungen att sticka ut huvudet och kolla om det slutat blåsa. :)
 
Unna har jag kollat på men fastnar inte för pga ingen absid annars fint. Riktigt fint dessutom men absiden kommer jag sakna. Är en man av ordning och reda.

Nallo har jag sett men trodde det vägde mer, vet inte varför. Tror jag ska satsa på ett sådant istället då.

Arctic veloce, akto, ringstind och andra liknande enbågetält har jag inte fastnat för. Verkar pilligt och smått på nått sätt och känsliga ändar men jag har säkert fel. Känns bättre med två bågar.

Men jag kan ju passa på att fråga då. Hur har ni löst det med förvaring när ni använder Unna? vart har ni en stor ryggsäck ?

Mvh Johannes
 
Veloce e helt klart riktigt bra tält....ventilationen funkar kalas bra o rymligt...enda jag störde mig på va att innertältet hade för få fästpunkter i taket i fotändan så den hänger ner en del om marken är lite ojämn...även yttertältet va de svårt o få sträck en bit upp från fotändan..

Helt plant underlag så va de lättare att få sträck på duken...
 
Unna har jag kollat på men fastnar inte för pga ingen absid annars fint. Riktigt fint dessutom men absiden kommer jag sakna. Är en man av ordning och reda.

Nallo har jag sett men trodde det vägde mer, vet inte varför. Tror jag ska satsa på ett sådant istället då.

Arctic veloce, akto, ringstind och andra liknande enbågetält har jag inte fastnat för. Verkar pilligt och smått på nått sätt och känsliga ändar men jag har säkert fel. Känns bättre med två bågar.

Men jag kan ju passa på att fråga då. Hur har ni löst det med förvaring när ni använder Unna? vart har ni en stor ryggsäck ?

Mvh Johannes

Inga större problem med förvaring i Unna tycker jag, har ryggsäcken bredvid mig i tältet så är allt åtkomligt (t.om testat med en 120-liters bara för skojs skull). Kängor o dylikt mellan tältdukarna, aldrig varit problem med fukt ens i skitväder. Går att häkta av en del av innertältet så det blir en mini-absid vid matlagning mm i dåligt väder. Var försiktig dock... rekommenderas egentligen inte men vad gör man när regnet piskar ner. Väldigt glad för det där tältet, känns fortfarande nytt efter 8 år. Funderar på att fixa till en lätt tarp att ta med och göra en liten extra absid. Vid lyxigare camping eller sällskap har jag dock ett Exped Orion II.
 
Unna har jag kollat på men fastnar inte för pga ingen absid annars fint. Riktigt fint dessutom men absiden kommer jag sakna. Är en man av ordning och reda.

Nallo har jag sett men trodde det vägde mer, vet inte varför. Tror jag ska satsa på ett sådant istället då.

Arctic veloce, akto, ringstind och andra liknande enbågetält har jag inte fastnat för. Verkar pilligt och smått på nått sätt och känsliga ändar men jag har säkert fel. Känns bättre med två bågar.

Men jag kan ju passa på att fråga då. Hur har ni löst det med förvaring när ni använder Unna? vart har ni en stor ryggsäck ?

Mvh Johannes


I "absiden".
Räcker gott och väl, stor 100 liters ryggsäck, vadarbyxor på tork, vandringskängor, vadarkängor. Inga problems.

Sen är den så stor inuti att jag brukar ha mycket utrustning som behöver daglig genomgång, kamerautrustningen, flugfiskeutrustningen
 
Oj det låter ju fantastiskt. Får definitivt kolla in närmare på det då. Lät ju intressant att man kunde göra en miniabsid för matlagning också inget som jag läst om innan

Mvh Johannes
 
Unna har jag kollat på men fastnar inte för pga ingen absid annars fint. Riktigt fint dessutom men absiden kommer jag sakna. Är en man av ordning och reda.

Nallo har jag sett men trodde det vägde mer, vet inte varför. Tror jag ska satsa på ett sådant istället då.

Arctic veloce, akto, ringstind och andra liknande enbågetält har jag inte fastnat för. Verkar pilligt och smått på nått sätt och känsliga ändar men jag har säkert fel. Känns bättre med två bågar.

Men jag kan ju passa på att fråga då. Hur har ni löst det med förvaring när ni använder Unna? vart har ni en stor ryggsäck ?

Mvh Johannes

Har ju precis börjat använda mitt Unna, och jag har ingen jättestor ryggsäck direkt. Men jag brukar nästan alltid packa ur hela ryggsäcken och lägga upp grejorna på rad inne i innertältet. Så att man har koll på dem. Kan ju komma möss annars och käka upp maten. ;)
Själva ryggsäcken bör få plats i den lilla absid som finns. Det är ett avlångt utrymme utmed hela ingångssidan där man kan lägga saker.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Fp86person Tält över trädgränsen Bo och sova 2
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0
pernilla.lw Fjälltält vikt? Bo och sova 29
Karolina P Tält med nästan raka kortsidor? Bo och sova 32

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.