Styrväska till racern ?

Hej

Vill testa en styrväska till landsvägshojen och jag har väl bestämt mig för en Topeak Tour Guide på 5 liters volym.

Min fråga är om den lirar på ett bockstyre och om man fortfarande kan växla med sti handtagen ?

Väskan verkar komma långt ut från styret,har mätt bredden på väskan och det får plats på så sätt.

Tacksam för synpunkter.

Mvh/T

Hej

Tänker du för långfärdscykling eller för vanlig landsvägscykling?

Om du ska använda den som en vanlig racerväska så vore det otroligt dumt. Vill inte ens gissa hur många watt den där skulle bromsa i 30 km/h. Klarar du dig inte på styrrörsväska + sadelväska?

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Kan säkert funka

Har själv bra erfarenhet av en Ortlieb Ultimate 5 Classic som är något större och som har ett liknande fäste. Den är helt vädersäker. För Topeaken skulle tala att den har flera fack vilket kanske är att föredra vid touring. Men Topeaken verkar tung.

Styrväska är bra vid randoneurcykling eller till vardags då innehållet är hyggligt tillgängligt även under gång.

Thure

Bilagor

• Ortlieb-Ultimate-5-Classic-7.jpg
    Ortlieb-Ultimate-5-Classic-7.jpg
    28.8 KB · Visningar: 1,490
Väskor på racer? Stilpolisen säger nej. Undantag kan möjligtvis göras på längre lopp för liten väska under sadeln och liten väska på ramen vid styret. Den förstnämnda får innehålla extraslangar och den sistnämnda gel.

Om du nu måste ha med grejor, varför inte skaffa en liten ryggsäck typ Camelbak Rogue?

Ryggsäck

är i mina ögon oergonomiskt om man cyklar racer. Midjeväska kan däremot funka om inte tröjfickorna räcker. Tycker att trådstartaren högaktningsfullt kan välja den utrustning på cykeln som önskas, credicardtouring funkar t ex utmärkt med racer.

Finns så mycket stilpolissynpunkter om man cyklar på en racer är jag har annan uppfattning
t ex att strumpor skall vara vita, benen rakade, inga stänkskärmar etc.

Thure

Hej

Tänker du för långfärdscykling eller för vanlig landsvägscykling?

Om du ska använda den som en vanlig racerväska så vore det otroligt dumt. Vill inte ens gissa hur många watt den där skulle bromsa i 30 km/h. Klarar du dig inte på styrrörsväska + sadelväska?

En styrväska ökar inte luftmotståndet eftersom den totala frontarean på ekipaget är oförändrad. Det finns dem som testat i vindtunnel...

En styrväska ökar inte luftmotståndet eftersom den totala frontarean på ekipaget är oförändrad. Det finns dem som testat i vindtunnel...

Du får gärna länka den undersökningen. Tror inte på det.
Det är ju inte så enkelt som att det bara är den totala ytan som påverkar. Rimligtvis så borde luften först brytas vid väskan, för att senare gå ihop något och sen brytas vid kroppen igen.

Det är samma som att högprofilhjul ger lägre luftmotstånd även om frontytan är den samma.

Svåra grejer, jag kan mycket väl ha fel. Men jag tror ändå inte att en frontväska ger oförändrad aerodynamik.

Skall testa en styrväska för att ersätta ryggsäcken jag använder på mina långa dagsturer.

Hastigheten spelar ingen roll med en sådan här väska på då jag kör i bekväm hastighet.

Vad det gäller ev stilpoliser så har dom mkt att anmärka på iövrigt om dom ser mig på hojen då jag kör en landsvägshoj (" racer") med plattformspedaler,vanliga skor och jag använder baggy shorts,t-tröja och mtb hjälm ( för att inte tala om mitt helskägg och hästsvans).

Det är bra! Strunta i stilpolisen! Det ska vara praktiskt också! Klickfix har ett bra system med adapters oc förlängare som passar alla styren. Vaude har väskor avsedda för klickfix. Välj en väska med kartfodral på locket. Med en racer går det fort och plötsligt är man långt hemifrån, då är en karta obetalbar! Googla på klickfix eller gå direkt till www.roseversand.de

Efter ett antal år med racer valde jag tillslut att även sätta klickfix få denna cykel och det är inget jag ångrat. Kör en gammal Karrimor styrväska från nittiotalet.
/Niklas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips