Strumpor och sockar

Det pratas mycket om kläder och när det gäller kängor vet de flesta vad de vill ha, men hur är det med det som sitter närmast foten. Jag började med kronans stålgrå strumpor och de vita som yttersocka, senare när jag blev mer seriös med mitt vandrande och även gick ett par rundor kring Nijmegen så övergick jag till Woolpowers olika modeller och de har jag klarat mig genom både långa och korta vandringar, vardagsliv och även tempraturer från -20 till +40.

Men nu ser man mer och mer tekniska specialstrumpor som är riktigt dyra, men är de något bra och vad använder du för strumpor. Specialtekniskasupervandrarstrumpor eller enkla vanliga yllestrumpor?
 
Beror på säsongen lite, allt från Smartwool PhD Running ankelsockor, via Smartwool Phd Medium Hiking, till socka och strumpa, då oftast någon ullsocka och en yllestrumpa. Som sagt, beror på säsong, temperatur, fuktighet och skodon. Svårt att ge ett universaltips, du lär prova. Mina fötter är inte som dina.
 
Då jag använder fodrade kängor (Meindl Island Pro) använder jag Woolpower 400 alt Ullmax Wool Sock Extra. Fungerar bra för mig.
 
De mesta är bra

Jag har provat många olika modeller och märken, från Kronans till löften om perfekt fotkomfort. Min slutsats är att de mesta fungerar bra, stor andel ylle och därefter är det mer vad som passar respektive känga.

Socka tillsammans med sula kräver olika tjocklek för att passa bra.

Vintertid (stor känga) använder jag som mest kronans gråa och vita. Sommartid kronans grå eller liknande från andra tillverkare. Även billigare sockar från "marknader" fungerar men hållbarheten är sämre.
 
Det jag tyckt mig märka är att många avancerade strumpor med olika fält av olika material nöts ut där det övergår från ett tjockare till ett tunnare. Speciellt om det tjocka området är lite för litet för at täcka upp hela slitytan.

Jag har iallafall övergått till strumpor av samma tjocklek och material över hela strumpan.

Skickat från mobilen
 
För många fungerar det bäst med en tunn helsyntetisk strumpa närmast foten, den håller foten torr och därmed varar skinnet längre. Ullblandade strumpor och sockar av lagom tjocklek polstrar foten och skapar fler glidlager. Genom att byta tjocklek på yttersockan vid lunchrasten från t ex kungens vita till sjöstridssoska kan samma par kängor passa hela dan. Det finns tidigare trådar om strumpor och sockar här på utsidan. YMMV
 
Jag kör kronans stålgrå knästrumpor underst, och sedan en tjockare ullblandad socka över.
Jag planerar att köpa några par liknande knästrumpor när jag nött upp de stålgrå.

Förut körde jag helst kronans vita raggsocka utanpå, men mina senaste kängor krympte något och jag tvingades byta till en mellantjock variant istället.
Denna nya mellantjocka är Smartwool PhD Outdoor Medium. Dyr, men passformen är otrolig och man får slarva rejält om man ska få ett veck på dem. Jag har avverkat många många mil i dem, och jag är imponerad av kvaliteten. Möjligtvis har de blivit tunnare, men de är inte trasiga på något sätt.
Sen har jag ett par billigare (Bridgedale?) också. Inte samma passform, men billigare.


Jag tycker att den yttre sockans passform är viktigast, då den "säkrar" innersockans eventuella passformsbrister. Mina innersockar är något sladdriga, medan yttersockorna är tajtare och låser fast sladdret innanför så att inga veck bildas.
Har man en för slapp socka ytterst är det ju liksom kört =)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Arcadia Strumpor och underkläder Kläder 15
doffy_74 teko-strumpor? Kläder 0
Medin Strumpor! Vattentäta / Gore-Tex? Kläder 17
Elvah Finns strumpor som är tunnare fram? Kläder 6
WiseDuck Hållbara strumpor? Likt de från Darn Tough Socks. Kläder 22
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
aronwidforss Se upp Woolpowers strumpor Kläder 11
rJohansson Lundhags strumpor motsvarande i woolpower? Kläder 15
rJohansson Förvirring kring strumpor. Kläder 14
joanna "Sömlösa" knähöga ullstrumpor? Kläder 18
Vägslav Strumpor! Kläder 1
Tomas Eklund Antal kalsonger och strumpor i packningen för en veckas vandring Kläder 25
hannulan Goretex strumpor Kläder 10
nurmiranta ett par watski strumpor istället för stövlar Kläder 1
kikkit Tips och råd om strumpor och sockor? Kläder 5
BJK Vilka strumpor? Kläder 8
lagrave Strumpor i 100% ull? Kläder 16
flundval tjocka vinter strumpor? Kläder 3
Coolsson Meindl, strumpor för Gtx. Kläder 6
CarolinaS Kängor från Beck- vilka strumpor? Kläder 6
Hedman Strumpor till höga Lundhags Kläder 1
jojken2 strumpor? Kläder 4
LEmil Mina sockar slits ut i hälen direkt. Vad ska jag skaffa? Kläder 10
KlasseJ Försvarets sockar Kläder 7
sverastian Sockar... Kläder 6
jojken2 mer sockar... Kläder 1
norpan_ GTX sockar? Kläder 0
Vad har ni för sockar? Kläder 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.