ström på fjället

extended range

innebär att basstationerna bara upprättar förbindelse med GSM telefoner som befinner sig inom ett visst avstånd från basstationen för att inte systemet ska behöva hantera signaler som kommer in med för stor fördröjning (och för att minska risken att flera basstationer engageras. Räckvidden är högre tex för basstationer som riktas ut mot havsbandet, seglare och vilsekomna skridskoåkare till fromma. Möjligen finns extended range även i fjällen, jag vet ej. Men däremot är värt att veta att det analoga NMT450-systemet som dessutom sänder med högre effekt klarar kommunikatiojn över mkt högre avstånd. Handtelefonerna, bl a från Benefon och Nokia, så vitt jag minns sänder med 2 W (vilket motsvarar max effekten på GSM) men räcker längre.

Vore jag anhörig skulle jag ge sjutton i små käcka SMS men istället vara angelägen att den ensamma vandraren, som kanske inte har så stor fjällvana, kan höra av sig om det verkligen gäller. Det är bara att hoppas att täckning råder då, insh allah.

Men som Frazze sa, det finns ingen mobiltäckning, ens från 450 i större delen av fjällvärlden. Kanske finns e-birpnödsändare (via satellit, som på livrärrningsflottar), fast det vet jag inte om man får använda på land. Och dom är bara envägs.

Nån liten solskensladdare och några fräscha batterier i ryggsäcken vore väl alla tiders i alla fall.

Det går nog bra, det brukar det ju göra.

Hejonas

Det finns (om jag inte minns fel) olika former av extended range. GSM jobbar ju med tidsluckor för varje "kanal". Är en telefon för långt bort hinner dess svar inte komma tillbaka inom aktuell tidslucka.

Om man halverar antalet "kanaler" blir tidsluckorna dubbelt så stora och telefonen kan vara dubbelt så långt bort.

Det finns säkert de som istället tillämpar en förskjutning av tidsluckorna, då får man det fenomen då nämner (att om man är för nära kommer man att inkräkta på föregående tidslucka).

Sen är det såklart också så att signalstyrkan påverkar. Står massor med mer intressant i den tråden jag länkade till.

Satellit-telefon har ju bättre täckning, men det är svindyrt att ringa med.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Re: extended range

jonasolof; sa:
innebär att basstationerna bara upprättar förbindelse med GSM telefoner som befinner sig inom ett visst avstånd från basstationen

Lite grundläggande GSM:

För att ha ett samtal uppkopplat med GSM (och skicka SMS för den delen) finns ett maxavstånd på ca 35km. Det innebär att om du är 36km från basstation och har full täckning kommer det EJ gå ringa. Anledningen till detta är att på varje samtalskanal kan finns upp till 7-8 samtal som alla sänder 1/8 av tiden. Om man kommer för långt bort från basstationen kommer det ta för lång tid för signalen att gå t/r och man kommer in i någon annans tidslucka.

För att råda bot på detta har man utvecklat EXTENDED RANGE (ER) vilket fördubblar maxavståndet till det dubbla ca 70km men samtidigt halverar kapaciteten. Det är bara ett mycket litet antal basstationer som är anpassade till ER. Det är alltså ingen automatisk funktion som finns i alla basstationer om nån kommer för långt bort. Jag vet att det finns vissa basstationer nära havet som har denna teknik men jag vet inte hur det ser ut i fjällvärlden.

Vad gäller GSM-täckningen i fjällvärlden så finns det idag bara en och det är Telia. Jag känner inte till hur pass bra dom täcker de olika områderna förutom nikkalukta - kebnekaise där det finns täckning hela vägen (det finns basstationer i både nikkalukta och vid fjällstationen kebnekaise) Hur långt dessa master täcker beror på vilket håll men går och på vilken höjd. Om man t.ex. ska klättra upp på kebnekaise så försvinner täckningen ganska fort trots att avståndet till masten bara är kanske 2-3 km. Sedan får man täckningen igen först runt toppen. På toppen får man även in signal från Comviq och Vodafone men jag hade ingen möjlighet att testa ringa med dessa nät men jag tror inte det skulle fungera (för långt avstånd till närmaste basstation).

Rejält off-topic!

Nu har den här tråden halkat rejält off-topic, men det är ju lite charmen med forum typ det här! :)

Är det så att man vill känna sig trygg i fjällen genom att kunna använda sin GSM-telefon rekommenderar jag att man söker sig till Norska fjällen! Täckning i princip överallt! (I allafall där jag har varit!)

Norrmännen har dieseldrivna basstationer på fjälltopparna dit det inte är ekonomiskt försvarbart att dra kraftkabel! Jag skulle vilja se den svenska myndighet som skulle ge tillstånd till nåt sånt! Den ofrånkomliga stormen i media som skulle följa ett sånt beslut vore intressant att följa! ;-)

/RedTop

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips