ström på fjället

Kommer att vara i fjällen 3 mån på raken nästa sommar, alltså ingen el. Vill ha med telefon, eftersom jag vet platser där det finns åtminstone nog med täckning för att skicka sms. Men hur ska jag klara batterier i 3 mån??
Hittade en solcellsladdare på http://www.globetrotter.de men kan inte tyska... Tror ni den kan funka?
mvh/Emma
 
http://www.globetrotter.de/de/shop/...Orientierung,+Uhren,+Elektronik&u_kat=Energie

Vilken länk....

Den låter bra, men.... De kompatibla telefonmodellerna står i listan, har troligen dels med kabeln, dels med den inbyggda spänningsomvandlaren/stabilisatorn att göra. Den laddar två batterier, NiMH eller NiCd som sen kas tas ut och användas i tex GPS eller radio.

Dessutom kan den ladda externa ackumulatorer
och vidare kan den, med friska batterier instoppade, ladda en PDA eller mobiltelefon. Då används ett inbyggt "westernsteckdose"-uttag (RJ 45= vanlig nätverkskontakt) och adapterkablar wsom finns som tilbehör.

Så det låter som om du kan låta den ladda upp batterier som sedan används till att snabbladda telefonen.

Listan nederst är tillbehören. Leiferbar grön gubbe betyder att det finns i lager.

Google på Scotty solar ger bla den här artikeln

http://www.foxpop.co.uk/eclectica/scotty01.htm

Det verkar gå mkt långsamt att ladda via solen. Tål den väder??

Klickar du på pdf ikonen vid Handbuch (under småfoton) kommer du till en katalogsida med mer grejor, bl a Isun, som har större solcells yta. Isun solarpack kan kopplas till isun batterypack. Säljs förmodligen i Sverige också. Lätt att hitta mer om den på nätet.
Används av nöjda Garmin iQue användare i USA.
 
nödladdaren

Hmm, dessa apparater verkar iofs spännande, men för mycket besvär/pengar för några få sms! Kanske ska jag satsa på Clas Ohlsons nödladdare istället!

//Nödladdare för mobiltelefoner (ej original). Har du varit med om att batteriet tagit slut mitt i ett viktigt samtal? Med denna nödladdare kan du ringa upp igen och prata klart. Bra att ha med sig på vandringen, resan, eller i bilen m.m. Med nödladdaren ansluten får du ca. 30-50 min. samtalstid beroende på modell. Drivs med 4 st batterier typ R6 (medföljer ej). Passar ett flertal olika modeller då flera anslutningskontakter medföljer.//

98 kr är en lagom prisnivå tycker jag. =)
[Ändrat av haremma 2003-11-12 kl 16:54]
 
Bygga själv.

...kul!! Kanske jag får testa bara för att det är kul att bygga.. Men kan jag koppla in så jag kan ladda mobilen?
 
Re: Bygga själv.

haremma; sa:
...kul!! Kanske jag får testa bara för att det är kul att bygga.. Men kan jag koppla in så jag kan ladda mobilen?

Möjligen med en istället för två solcellerspaneler. Leta vidare på det, jag tror det går. För mobilen behöve´r du ju ladda direkt.

Bara för att öka förvirringen ytterligare ska jag nämna air-zink batteries från http://www.electric.fuel.com. Det finns anslutningssladdar för de flesta mobiltfn märken men jag vet inte var man får tag i dem i Europa. Såg dem på Cebit för två år sedan.

Hejonas
 
Re: Re: Bygga själv.

jonasolof; sa:
Bara för att öka förvirringen ytterligare ska jag nämna air-zink batteries från http://www.electric.fuel.com.

Luft-zink har mig veterligen det bästa kapacitet-vikt-förhållandet av de batterityper som finns till rimligt pris. Litium ligger snäppet under (men jag tror litium kan ge högre ström). Har dock ingen aning om vad zink-luft i stora storlekar kostar...

Men jag skulle tro att en solcellsladdare för R6-batterier kombinerat med en sån där nödladdare för telefonen (och ett extrabatteri till telefonen) är en prisvärd kombination. Bara det nu funkar med laddningsbara till sån där nödladdare (den kanske drar för mycket ström så de blir för varma?). Med 8 eller 12 R6-batterier som man passar på att ladda upp när det är soligt kan man nog hålla telefonbatterierna tillräckligt laddare.

En fördel med att köra med laddare för R6 är ju att man kan ta med t.ex. två stycken laddare för 2 celler vardera. Om en pajar har man i alla fall den andra i reserv.
 
Re: Rätt länk

Store; sa:
jonasolof; sa:
Bara för att öka förvirringen ytterligare ska jag nämna air-zink batteries från http://www.electric.fuel.com.

http://www.electric-fuel.com/ ska de va!

Den här länken verkade intressantare (samma företag dock, hittade dock inte denna produkt på den sida du gav länken till):
http://www.instant-power.com/instantpower.pdf
Kolla t.ex. figur 7, zink-luft-batteriet ger nästan 3 gånger så lång samtalstid som Li-Ion-batteriet (fast de håller bara en månad efter att man aktiverat dem).
 
electric-fuel

tack för korr av länken!

Hittar någon de här "batterierna" i Europa?
Jag har ett ex av instant charger som jag fick för två år sedan på Cebit (men ingen sladd) och jag har inte funnit någon åf.

För en fjällvandrare låter de idealiska. För det första kan man "stoppa batteriet" genom att hejda lufttillförseln och då finns det kräm kvar under några veckor. För det andra så måste man tänka på möjligheten av en nödsituation då det kan vara nödvändigt att kommunicera under flera timmar. Då räcker inte en solpanel.

Jonas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Blyfot Spara ström på Garmin Oregon 650t? Navigering 5
DTM Låt inte din handdator vara utan ström för länge Navigering 10
etrexlegend koppla ihop etrex-ipaq-ström, hur göra ? Navigering 6
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
callewallmark Magnetisk missvisning och praktisk påverkan på orientering i skog och mark Navigering 53
Elvah Svenska och norska fjäll på samma onlinekarta? Navigering 10
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
jonasbjork Kvaliteten på Garmins TOPO Sverige v5 PRO ? Navigering 8
Johan123 Tips på liten (mini) kompass önskas Navigering 12
Still Alive Långsam kompassnål på Suunto MC-2 Navigering 4
dmchris Utlandskartor på Tyvek? Navigering 3
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
errbe Någon "kung" här på Android/Garmin StreetPilot Navigering 3
mrhannerz GPX-fil på Gröna kartan Navigering 3
Avarage Köpte "ny" karta som inte uppdaterats på länge. Navigering 15
stenblock Stigar på terrängkartorna Navigering 9
snuffle Fästa kartor på väggen óch knappnålar Navigering 6
kso.lantmateriet.se på norska Navigering 0
Påveen Garmin dakota 20, göra rutter på datorn och lägga in på gps. Hjälp! Navigering 14
Vintervilan Bra skala på karta? (Besseggen) Navigering 7
vojma Kvalité på medföljande karta i Garmin Montana 650T Navigering 6
vm368879 Garmin BaseCamp - kass på sjön! Navigering 9
sofus81 Hur radera waypints på garmin gps? Navigering 12
Clashas Namn på leder? Navigering 3
torpet Flera kartor på samma minneskort? Navigering 12
Morannon Söker tips på GPS - Nordkalotten Navigering 2
Asessorsson Fler kartor på samma SDHC kort Navigering 8
johnliungman Vad ska vara upp på en karta på en skylt Navigering 29
tango Nytt på handleden.. Navigering 2
Ahlstedt GPS tracker på Grönland Navigering 4
jämthund Ändra typfil på Garmin Prime [Astro 220] Navigering 3
Brune Program för BlueChart på minneskort? Navigering 6
chrsan hur ser man karta på sd kort i Basecamp? Navigering 3
frarol Garmin 60CSx och friluftskartan på minneskort Navigering 3
M-Nilsson Tips på handhållen GPS? (geocach) Navigering 1
Blaufish Energizer Ultimate Lithium på sommartur Navigering 5
aksello Nybörjare - vilken GPS på svalbard? Navigering 13
toreskog BD10 på piratebay Navigering 10
fowwe Kraftigt höjdfel på GPS? Navigering 5
greenjuice ViewRanger på smartmobiler Navigering 15
Otto Støver Definitivt slutt med Fjällkartan på Inatur.se Navigering 15
Fjällkartor på tyvek Navigering 2
pärra1 Vad ska GPS:n stå på Waas eller normal Navigering 8
Henning K Ingen Fjällkarta på inatur.se Navigering 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.