Strålar i ryggen när jag springer

Hej!

När jag springer, går och står upp en längre tid (t.ex under en fotbollsmatch) får jag strålningar mellan skulderbladen. Värst är det när jag springer, det är såpass att jag får sluta springa och stretcha ut ryggen...

Jag springer 90% på asfalt, mina skor är inte purfärska vilket jag vet är helt fel. Jag springer väldigt upprätt med överkroppen.

Jag vet att många får ont i ländryggen, men strålningar mellan skulderbladen har jag inte hört så mycket om.

Någon som vet vad som kan vara fel?

/Pontus
 
Hur spänner du axlarna? Drar de framåt, så musklerna tänjs ut? Drar de bakåt, så att musklerna spänns hårt?

Ibland när jag bär fel (någon annans för tungt packade ryggsäch till exempel) så får jag en ilande smärta mellan skulderbladen. Då är det oftast så att jag spänner axlarna framåt för att kompensera på något sätt...
 
Efter att ha brutit axeln i februari har jag sjukgymnastens mantra inpräntat i huvudet. "Det finns inga muskler som är så bortglömda och feltränade som småmusklerna runt skuldrorna"

Ofta tränar man axlar och bröst bra, men ger inte baksidan tillräcklig träning. Och när man väl gör det drar man på med för höga vikter vilket leder till att det är de större musklerna som får jobba medan de små musklerna som stabiliserar hela partiet lägger av.

Jag har ingen aning om detta är ditt problem, men det kanske är värt att undersöka? Sjukgymnast framför gyminstruktör är nog att föredra.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.