Sträckning tätduk på Akto

Hur är det på den motsatta långsidan? Är det problem där också med sträckningen? (Även jag har ett Akto och funderar ibland över konstruktionen.)
 
Hur är det på den motsatta långsidan? Är det problem där också med sträckningen? (Även jag har ett Akto och funderar ibland över konstruktionen.)

De övriga tre långsidorna är tämligen likartat sträckta, det blir acceptabelt. Vid uppsättning har jag sällan fått till en sträckning på duken som jag är helt nöjd med men det tror jag är beskrivet tidigare om Akto, att det är svårt att få duken sträckt överallt. Tältet på fotot är dock inte helt representativ för mina uppsättningar i fält, det går ju att få till det mycket bättre men avsikten var att redovisa defekten vid ingången och den är i stort sett lika stor oavsett hur spänd duken är i övrigt.
 
Använde tältet under en 96 dagars vandring 2009 och hade aldrig problem med att sträcka tältduken. Ibland fick jag gå ut och justera lite innan jag la mig då denna duken som många andra expanderar lite när den varit uppe ett tag.
Sålde dock tältet efter mina 96 dagar då jag tyckte det blev för litet vid regn och mycket mygg då jag bara kunde sitta i mitten och göra mina bestyr under kvällarna.
 
Det kommer in regn i absiden när det blåser, vid snö och blåst fylls absiden med snö. Den säckiga tältduken fladdrar och smäller mycket irriterande vid minsta vindpust.

Att du är missnöjd är helt klart men är det detsamma som att det är fel på tältet? Är inte de brister du beskriver egentligen rätt så självklara saker på ett tält av denna konstruktionen? Jag skulle tro att om du tittar runt tältet så lär du finna vatten och snö även på de andra sidorna.

Du skriver också att Hilleberg har haft in tältet till kontroll och inte funnit något fel på det. Säger butiken där du köpt tältet samma sak?

Hade själv ett Helpsport Ringstind och det var likandant där. Tanken slog mig inte att det skulle vara fel på tälttet. Belastningen på dragkedjan blir hög om duken skall var välsträckt.

Mitt råd är att du säljer tältet och köper dig ett annant som du förhoppningsvis blir nöjd med.
 
Använde tältet under en 96 dagars vandring 2009 och hade aldrig problem med att sträcka tältduken. Ibland fick jag gå ut och justera lite innan jag la mig då denna duken som många andra expanderar lite när den varit uppe ett tag.
Sålde dock tältet efter mina 96 dagar då jag tyckte det blev för litet vid regn och mycket mygg då jag bara kunde sitta i mitten och göra mina bestyr under kvällarna.

Jag betvivlar inte att det finns nöjda användare av Akto,.det hjälper dock inte mig med mina problem med mitt tält. Flera olika saker kan ju påverka om det skiljer sig i material och utförande mellan tälten. Det är ju inte säkert att man använt samma tältduk eller tälten kan vara sydda på olika sätt, Jag började tråden med att fråga jag om jag kunde få tips hur jag ska göra för att få tältduken sträckt vid öppningen och frågan kvarstår. Det är värdefullt för mig om jag får råd på hur jag ska gå tillväga för att lösa problemet. Om andra har samma problem är det också intressant för mig att få reda på det. Jag kan ta stöd av det vid argumentation med tillverkaren för att få tältet utbytt mot ett helt funktiionsdugligt tält, om det inte går att lösa på annat sätt.
 
Att du är missnöjd är helt klart men är det detsamma som att det är fel på tältet? Är inte de brister du beskriver egentligen rätt så självklara saker på ett tält av denna konstruktionen? Jag skulle tro att om du tittar runt tältet så lär du finna vatten och snö även på de andra sidorna.QUOTE]

Jag kanske var otydlig, det kommer in regn och snö vid den del på tältet där duken inte är sträckt, på övriga sidor är det så tätt man kan begära Det är också från den del av duken som är osträckt som smattrandet och smällandet kommer, även vid lite vind.
 
Jag har ett tält med i princip samma arkitektur och känner inte igen mig, så det kan inte vara någon oundviklig följd av tälttypen. Men det är viktigt, att alla fyra golvhörnen hamnar rätt (både i längs- och tvärled) i förhållande till läget för bågens markändar, och jag gör också som ksell för att få "naturligt" rätt på detta. Ibland får jag ändå efterjustera bågändarnas lägen en aning.

Den sortens diagonala "rynkor" som syns på ditt foto kan visst uppträda även på mitt tält, men de gånger de inte går att rätta till beror det på yttre hinder - oftast på att marken inte ligger i ett plan, utan är "dubbelkrökt" på ett eller annat sätt. Se bildexempel nedan, där det fanns en rejäl "kulle" precis innanför det skrynkliga hörnet.
Men då uppträder ju fenomenet på olika tältdelar, beroende på var det är ojämnt! Är det alltid samma tygsjok som drabbas, så känns det ändå mest som något fel på tillskärningen.

Fast när jag tittar på din bild, så undrar jag om du ändå inte dragit för hårt i tälthalvan till höger om bågen? De små stagpinnarna ska väl inte luta utåt?
 

Bilagor

  • 2016-08-23 001 044.jpg
    2016-08-23 001 044.jpg
    93.9 KB · Visningar: 378
(...) Jag började tråden med att fråga jag om jag kunde få tips hur jag ska göra för att få tältduken sträckt vid öppningen och frågan kvarstår. Det är värdefullt för mig om jag får råd på hur jag ska gå tillväga för att lösa problemet. (...)
Förutsatt att jag inte kunde få tältet utbytt eller åtgärdat hos tillverkaren, så skulle jag kanske sy ett extra tältlinefäste ungefär mitt på den fladdriga delens underkant för att kunna nåla ner det längre ut. Därmed både sträcka tyget bättre och förhindra att det regnar in. Man måste ju inte öppna hela för att ta sig ut/in.

Men jag tycker som framgår att du ska försöka få tältet fixat/utbytt, och det jag skrev i mitt förra inlägg hade till syfte att stärka din argumentation: ett enbågstält måste inte per definition se ut på det viset.
 
Jag har ett tält med i princip samma arkitektur och känner inte igen mig, så det kan inte vara någon oundviklig följd av tälttypen. Men det är viktigt, att alla fyra golvhörnen hamnar rätt (både i längs- och tvärled) i förhållande till läget för bågens markändar, och jag gör också som ksell för att få "naturligt" rätt på detta. Ibland får jag ändå efterjustera bågändarnas lägen en aning.

Den sortens diagonala "rynkor" som syns på ditt foto kan visst uppträda även på mitt tält, men de gånger de inte går att rätta till beror det på yttre hinder - oftast på att marken inte ligger i ett plan, utan är "dubbelkrökt" på ett eller annat sätt. Se bildexempel nedan, där det fanns en rejäl "kulle" precis innanför det skrynkliga hörnet.
Men då uppträder ju fenomenet på olika tältdelar, beroende på var det är ojämnt! Är det alltid samma tygsjok som drabbas, så känns det ändå mest som något fel på tillskärningen.

Fast när jag tittar på din bild, så undrar jag om du ändå inte dragit för hårt i tälthalvan till höger om bågen? De små stagpinnarna ska väl inte luta utåt?

Stagpinnarna ska nog, rätt monterat och uppsatt, sitta ortogonalt mot tältduken (det är "ungefär ett plan" vid stagpinneinfästningarna). Det är alltid på samma ställe jag får slacket, aldrig någon annanstans, oavsett markunderlag och övriga uppsättningsförhållanden.
 
Har också ett Akto och helt slätt får man det ju aldrig, men betydligt bättre än så. Du har ungefär fått de tips som kommer. Men, såhär gör jag när jag slår upp mitt Akto.
Ge det band som är vid ingången så mycket slack som möjligt. För det känns som att det är den begränsande faktorn när jag tittar på din bild. Sedan sätt i två tältpinnar i hörnen på ena kortsidan, trä i stången helt (utan att spänna stånghållaren) och sedan lyfter hela tälten och sträcker de två andra hörnen relativt hårt (så som de ska vara när tältet är uppställt och klart) och därefter sätt i tältpinnarna. Spänn tältlinorna. Därefter spänner du bandet lite, men behöver inte alls spännas hårt. Jag har det bara så att jag inte snubblar på bandet.

Nedan är en bild på hur mitt brukar se ut, dock inte dörrsidan men den är lika "snygg". Hittade tyvärr ingen bild från rätt håll.

Hälsningar Fredrik
 

Bilagor

  • Akto.jpg
    Akto.jpg
    43 KB · Visningar: 371
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
asfaltsbarn På jakt efter "biltält" för 6+ personer Bo och sova 2
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
holetaker Sova på rygg-problem Bo och sova 18
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
larsn1 Lunar solo på fjällvandring? Bo och sova 4
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
thureb Nemo Equipment förvirrade viktuppgifter på XXL Bo och sova 2
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
vandrafjäll Byta stormlinor på tältet Bo och sova 3
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Aron1900 Lättillgänglig tältplats på Öland Bo och sova 2
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Sjösimmerskan Spännare av tältlinor på Exolight II Jack Wolfskin. Hur funkar de? Bo och sova 3
jpalmert Låg brottgräns på hillebergs staglina? Bo och sova 5
Modular Kupoltält med 'bredd' på minst 180cm... Bo och sova 18
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
vandrafjäll Någon som har koll på Mammut sphere eigerjoch Bo och sova 0
Rännberg244 Vintertältning på kalfjället Bo och sova 7
jonw Skillnaden mellan dyrt och mindre dyrt, vad ska man tänka på när man köper begagnat? Bo och sova 40
linggon Kondens på tält vid golvkanter med kamin Bo och sova 22
avslutmedlemskap0904 Titta på stjärnorna Bo och sova 10
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Stadsmulle Tips på prisvärt 2.5-3p vandringstält fjäll+vandringsleder 3-säsongs? Bo och sova 2
Dalekarlia Tips på tält Bo och sova 14
vandrafjäll Nån som vet vad jag fyndat på loppis, fjällräven sovsäck Bo och sova 10
Nosse Komfort temp på sovsäck, hur räknas/klassas det? Bo och sova 5
Rasku89 Tips på bra dunsovsäckar som tar liten plats i packning? Bo och sova 22
Ooscar Vågar man lita på tältet? Bo och sova 13
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Axe Tips på varmvattenflaska för sovsäcksbruk. Bo och sova 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.