Tältet brister i funktion och jag är inte nöjd med det.
På vilket sätt brister tältet i funktion?
Tältet brister i funktion och jag är inte nöjd med det.
På vilket sätt brister tältet i funktion?
Hur är det på den motsatta långsidan? Är det problem där också med sträckningen? (Även jag har ett Akto och funderar ibland över konstruktionen.)
Det kommer in regn i absiden när det blåser, vid snö och blåst fylls absiden med snö. Den säckiga tältduken fladdrar och smäller mycket irriterande vid minsta vindpust.
Använde tältet under en 96 dagars vandring 2009 och hade aldrig problem med att sträcka tältduken. Ibland fick jag gå ut och justera lite innan jag la mig då denna duken som många andra expanderar lite när den varit uppe ett tag.
Sålde dock tältet efter mina 96 dagar då jag tyckte det blev för litet vid regn och mycket mygg då jag bara kunde sitta i mitten och göra mina bestyr under kvällarna.
Att du är missnöjd är helt klart men är det detsamma som att det är fel på tältet? Är inte de brister du beskriver egentligen rätt så självklara saker på ett tält av denna konstruktionen? Jag skulle tro att om du tittar runt tältet så lär du finna vatten och snö även på de andra sidorna.QUOTE]
Jag kanske var otydlig, det kommer in regn och snö vid den del på tältet där duken inte är sträckt, på övriga sidor är det så tätt man kan begära Det är också från den del av duken som är osträckt som smattrandet och smällandet kommer, även vid lite vind.
Förutsatt att jag inte kunde få tältet utbytt eller åtgärdat hos tillverkaren, så skulle jag kanske sy ett extra tältlinefäste ungefär mitt på den fladdriga delens underkant för att kunna nåla ner det längre ut. Därmed både sträcka tyget bättre och förhindra att det regnar in. Man måste ju inte öppna hela för att ta sig ut/in.(...) Jag började tråden med att fråga jag om jag kunde få tips hur jag ska göra för att få tältduken sträckt vid öppningen och frågan kvarstår. Det är värdefullt för mig om jag får råd på hur jag ska gå tillväga för att lösa problemet. (...)
Jag har ett tält med i princip samma arkitektur och känner inte igen mig, så det kan inte vara någon oundviklig följd av tälttypen. Men det är viktigt, att alla fyra golvhörnen hamnar rätt (både i längs- och tvärled) i förhållande till läget för bågens markändar, och jag gör också som ksell för att få "naturligt" rätt på detta. Ibland får jag ändå efterjustera bågändarnas lägen en aning.
Den sortens diagonala "rynkor" som syns på ditt foto kan visst uppträda även på mitt tält, men de gånger de inte går att rätta till beror det på yttre hinder - oftast på att marken inte ligger i ett plan, utan är "dubbelkrökt" på ett eller annat sätt. Se bildexempel nedan, där det fanns en rejäl "kulle" precis innanför det skrynkliga hörnet.
Men då uppträder ju fenomenet på olika tältdelar, beroende på var det är ojämnt! Är det alltid samma tygsjok som drabbas, så känns det ändå mest som något fel på tillskärningen.
Fast när jag tittar på din bild, så undrar jag om du ändå inte dragit för hårt i tälthalvan till höger om bågen? De små stagpinnarna ska väl inte luta utåt?