Sträckan Nikkaloukta-Kebnekaise i juli

Hej fjällrävar

Jag ska gå med en grupp ungdomar från Nikka till Keb under första veckan i juli (vi ska upp på toppen också ) Jag har vandrat en del själv men några av de andra deltagarna har ganska begränsad fjällvana.
Min fråga är hur ser leden ut ? Är det blött, det ser så ut på kartan.
Finns det någon bra tältplats efter vägen då jag inte räknar med att vi klämmer sträckan på en dag.

Tacksam för svar

//PW
 
Det finns gott om tältplatser - ert största problem kommer att vara mygg och knott om ni stannar över natten i björkskogen.

Leden fram till Kebnekaise är ett par meter bred, vältrampad och försedd med spänger där det är sankt.
Nästan möjligt att gå med barnvagn, alltså :)
 
Re: Tack

perwickström; sa:
Lite otrevligt med mygg så klart men jag tvivlar på mina scouters förmåga att gå 19 km på en eftermiddag.

Ja, det kan kanske vara jobbigt om man är ovan, och de kanske behöver spara spring i benen till promenaden till toppen.

Ett annat alternativ är att ta den båt som går från Nikkaluokta över sjön (Ladtjojaure?) och på så sätt minska vandringssträckan med en halvmil.

Själv tycker jag att just den här sträckan är astråkig, så förra gången jag var där pannbensgick vi den på 2,5 h. Det kan man göra sista dagen på en fjällvandring, men det är nog oklokt att göra den första...
 
Satsa på

att gå hela sträckan i ett svep ty den är sjukt tråkig att knata så det är lika bra att få det överstökat. I uuli är det ju även ljust dygnet runt och det är roligare att vakna upp med Toulpa i bakgrunden än att kappäta med myggen om frukosten i björkskogen.

Jobbade där i somras och föredrar starkt bergen och renar för björkar och mygg.

/Martin, 0708-648198
 
Jag håller med om att båten nog är att föredra... och att därmed få sträckan överstökad på en dag... sen beror det väl också mycket på hur tungt ni skall bära och vilken utrustning ni har ... jag tror att för en nybörjare kan vikt, kängor och ryggsäck kan avgöra hur mycket man pallar...

Thomas
 
Re: Re: Tack

Nordesjö; sa:
Själv tycker jag att just den här sträckan är astråkig, så förra gången jag var där pannbensgick vi den på 2,5 h. Det kan man göra sista dagen på en fjällvandring, men det är nog oklokt att göra den första...
Det är mycket bättre att gå upp mot Cievrralahku/Tjeuralako efter bron och sedan gå där uppe istället. På så sätt så får men en dag fjällvandring istället för transportsträcka. Vyerna däruppe är ganska skapliga - om vädret är bra så har man Kebnekaisemassivet med "vargryggen" i blickfånget hela tiden. :)
Det är ganska lättvandrat däruppe också.
 
Re: Tack

perwickström; sa:
Lite otrevligt med mygg så klart men jag tvivlar på mina scouters förmåga att gå 19 km på en eftermiddag.

//PW

Som andra redan skrivit så ta båten. Sen kan ni tälta strax efter bron över Tarfalajokken (som säkert heter något jättekrångligt på nya kartor). Det blir då ca 12 km vandring den dagen.

mvh Christian
 
Ett alternativ kan vara att gå upp till båtplatsen vid sjön Laddjujavri ca. 5km .Terrängen öppnar upp sig och där finns gott om tältplatser för flera tält.Ca.150m bortanför båtplatsen finns fina tältplatser nere vid sjön.
Det kan nog vara klokt att inte gå så långt första eftermiddagen.Då hinner ni med att justera utrustning och förebygga begynnande skavsår.

Dag 2 tycker jag att ni ska gå förbi fjällstationen och tälta uppe på kalfjället,så att ni slipper myggen och tältgettot i anslutning till stationen. :eek:)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
flunkan någon som har inlägg att göra ang sträckan Vakkotavare-Nikkaloukta? Fjällvandring 3
flindvl Katterat - Hellmotn --> fraga gällande sträckan Hunddalshytta till Lossistua Fjällvandring 2
xoxoxo Tarfala - Kebne fjällstation bakvägen via "Drakryggen" - Hur ser sträckan ut? Fjällvandring 4
Qwerty_123 Vad sträckan Vassijaure-Trollsjön? Fjällvandring 4
undersidan Lämpliga skor för sträckan Nikkaluokta-Saltoluokta? Fjällvandring 3
Karpaterna.se Tips på dagsturer längs sträckan Vakkotavare-Singi-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 4
Kristina&Neo Kvikkjokk-Jäkkvik: har någon gått sträckan i nyligen?? Fjällvandring 1
Elvah Sträckan Nordsätern - Storådörren - Vålån vid midsommar? Fjällvandring 4
punchdrunk Båtar utmed sträckan Kvikkjokk - Saltoloukta Fjällvandring 7
Lars G A Sträckan Kåtokvagge-Litnokstugan, hyfsat enkel? Fjällvandring 1
JohanCla Hur är sträckan mellan Tarfala och Sälka Fjällvandring 11
Bulingen Den mest krävande vandrings-leden/sträckan? Fjällvandring 4
Humran Någon som gått sträckan Helags-Vålåstugorna? Fjällvandring 7
nilshansson Tips om sträckan Kebne runt via...... Fjällvandring 8
Masa Vadning på sträckan Kaiseepakte - Keb ? Fjällvandring 14
terrängen sträckan Vistas-Mårma Fjällvandring 2
Asgeír Nikkaloukta -> Skierfe Fjällvandring 3
NiclasLG Dela taxi Kiruna flygplats - Nikkaloukta 26 jul 2023 Fjällvandring 3
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Sandalf Solotur från Katterjåkk till Nikkaloukta Fjällvandring 3
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Struensee Nikkaloukta -vistasdalelen tillbaka via Tarfala Fjällvandring 3
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
Klofver Abisko-nikkaloukta Fjällvandring 2
David93 Dela taxi Kiruna - Nikkaloukta 31/7 Fjällvandring 2
Esined Vattennivåer Nikkaloukta - Vistas - Nallo .... Fjällvandring 3
Kryddost Abisko - Vistas - (ej via Keb) Nikkaloukta Fjällvandring 2
Ulrika B Vakkotavare-Nikkaloukta Fjällvandring 7
cece abisko - Nikkaloukta (massa frågor) Fjällvandring 29
jaghetermarkus Hjälp/tips för vandring Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 23
Erik-Klättra Samåkning Kiruna - Nikkaloukta - 7 Aug 2016 Fjällvandring 0
thesleff Dela taxi Kiruna till Nikkaloukta 23 juli (lördag)? Fjällvandring 0
mertheew Dela taxi Kiruna - Nikkaloukta 30/7 Fjällvandring 0
jorika Samåkning Nikkaloukta - Kiruna 1 juli (och från kiruna - nikkaloukta 25 juni) Fjällvandring 0
gjnn Nikkaloukta och Kebnekaise rutt, samt tältfrågor Fjällvandring 12
md4fb Abisko-Nikkaloukta i Juni Fjällvandring 1
Lofthouse Nikkaloukta-Vistasstugorna-Alesjauro-Nikkaloukta Fjällvandring 9
brorgustav Nikkaloukta - Kebnekaise, lämna väska Fjällvandring 2
niklaz Kiruna till Nikkaloukta - flyg landar kl 10 och buss går 10:40 Fjällvandring 2
camlun Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 2
andreas.lindholm.5 Abisko-Nikkaloukta eller tvärt om? Fjällvandring 9
valtersson Vandringssällskap v 36-37 Kungsleden(Abisko-Nikkaloukta) Fjällvandring 0
Luna111 Vandringssällskap v 33-34 Kungsleden(Abisko-Nikkaloukta) Fjällvandring 10
Fredrik.O Samåkning taxi Kiruna-Nikkaloukta 31/8 eller Nikkaloukta-Kiruna 5/9?? Fjällvandring 0
Aeke Hund Abisko-Nikkaloukta, fiska/meta, Trianga dyrt/billigt? Fjällvandring 28
Namn Led mellan Nikkaloukta - Tarfala Fjällvandring 4
markusbacka Kungsleden abiskor-nikkaloukta med hund. Erfarenheter och mat? Fjällvandring 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.