Sträckan Nikkaloukta-Kebnekaise i juli

Hej fjällrävar

Jag ska gå med en grupp ungdomar från Nikka till Keb under första veckan i juli (vi ska upp på toppen också ) Jag har vandrat en del själv men några av de andra deltagarna har ganska begränsad fjällvana.
Min fråga är hur ser leden ut ? Är det blött, det ser så ut på kartan.
Finns det någon bra tältplats efter vägen då jag inte räknar med att vi klämmer sträckan på en dag.

Tacksam för svar

//PW

Det finns gott om tältplatser - ert största problem kommer att vara mygg och knott om ni stannar över natten i björkskogen.

Leden fram till Kebnekaise är ett par meter bred, vältrampad och försedd med spänger där det är sankt.
Nästan möjligt att gå med barnvagn, alltså :)

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Re: Tack

perwickström; sa:
Lite otrevligt med mygg så klart men jag tvivlar på mina scouters förmåga att gå 19 km på en eftermiddag.

Ja, det kan kanske vara jobbigt om man är ovan, och de kanske behöver spara spring i benen till promenaden till toppen.

Ett annat alternativ är att ta den båt som går från Nikkaluokta över sjön (Ladtjojaure?) och på så sätt minska vandringssträckan med en halvmil.

Själv tycker jag att just den här sträckan är astråkig, så förra gången jag var där pannbensgick vi den på 2,5 h. Det kan man göra sista dagen på en fjällvandring, men det är nog oklokt att göra den första...

Satsa på

att gå hela sträckan i ett svep ty den är sjukt tråkig att knata så det är lika bra att få det överstökat. I uuli är det ju även ljust dygnet runt och det är roligare att vakna upp med Toulpa i bakgrunden än att kappäta med myggen om frukosten i björkskogen.

Jobbade där i somras och föredrar starkt bergen och renar för björkar och mygg.

/Martin, 0708-648198

Jag håller med om att båten nog är att föredra... och att därmed få sträckan överstökad på en dag... sen beror det väl också mycket på hur tungt ni skall bära och vilken utrustning ni har ... jag tror att för en nybörjare kan vikt, kängor och ryggsäck kan avgöra hur mycket man pallar...

Thomas

Re: Re: Tack

Nordesjö; sa:
Själv tycker jag att just den här sträckan är astråkig, så förra gången jag var där pannbensgick vi den på 2,5 h. Det kan man göra sista dagen på en fjällvandring, men det är nog oklokt att göra den första...
Det är mycket bättre att gå upp mot Cievrralahku/Tjeuralako efter bron och sedan gå där uppe istället. På så sätt så får men en dag fjällvandring istället för transportsträcka. Vyerna däruppe är ganska skapliga - om vädret är bra så har man Kebnekaisemassivet med "vargryggen" i blickfånget hela tiden. :)
Det är ganska lättvandrat däruppe också.

Re: Tack

perwickström; sa:
Lite otrevligt med mygg så klart men jag tvivlar på mina scouters förmåga att gå 19 km på en eftermiddag.

//PW

Som andra redan skrivit så ta båten. Sen kan ni tälta strax efter bron över Tarfalajokken (som säkert heter något jättekrångligt på nya kartor). Det blir då ca 12 km vandring den dagen.

mvh Christian

Ett alternativ kan vara att gå upp till båtplatsen vid sjön Laddjujavri ca. 5km .Terrängen öppnar upp sig och där finns gott om tältplatser för flera tält.Ca.150m bortanför båtplatsen finns fina tältplatser nere vid sjön.
Det kan nog vara klokt att inte gå så långt första eftermiddagen.Då hinner ni med att justera utrustning och förebygga begynnande skavsår.

Dag 2 tycker jag att ni ska gå förbi fjällstationen och tälta uppe på kalfjället,så att ni slipper myggen och tältgettot i anslutning till stationen. :eek:)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips