Storulvån till Bunnerfjället

Jag skulle vilja ta mig från Storulvåns över Handöl till Bunnerfjället om ungefär en vecka. Eftersom bron över Handöl från Storulvån är borta undrar jag hur jag bäst tar mig till Bunnerfjället. Skulle vilja ta mig till Bunnersjöarna på en dag.
Är det omöjligt att ta sig över Handöl där bron en gång fanns?

Att ta sig till Tjallingen från Storulvån, hur ser den sträckan ut hur lång tid tar det? Man ska kunna maila samevistet och fråga om man får använda bron, någon som vet hur man får tag i mailadress?

Om någon har svar på dessa frågor uppskattar jag det mycket.
 
Jag skulle vilja ta mig från Storulvåns över Handöl till Bunnerfjället om ungefär en vecka. Eftersom bron över Handöl från Storulvån är borta undrar jag hur jag bäst tar mig till Bunnerfjället. Skulle vilja ta mig till Bunnersjöarna på en dag.
Är det omöjligt att ta sig över Handöl där bron en gång fanns?

Att ta sig till Tjallingen från Storulvån, hur ser den sträckan ut hur lång tid tar det? Man ska kunna maila samevistet och fråga om man får använda bron, någon som vet hur man får tag i mailadress?

Om någon har svar på dessa frågor uppskattar jag det mycket.

Vi börjar med första frågan: Ja, det är omöjligt.

Vad det gäller vägen till Tjallingen beskrevs den sträckningen för någon vecka sedan i den här tråden: https://www.utsidan.se/forum/threads/vaestra-bunnerstoeten.92710/ Jag skrev om det där, men det är säkert 30km (jag har inte mätt på kartan - det kan vara mer/mindre?) från Storulvån och leden man får gå numer (utan bron) - d.v.s. fram till "gammelsylen", svänga av mot gåsen och sedan svänga norrut mot Tjallingen nästan framme vid Gåsen. Jag är inte säker på att jag skulle vilja göra den turen på en dag, men det är möjligen görbart.

Jag har för mig att man ringde till samevistet - genom att ringa "Floda Gård" när jag gjorde det senast - men det är flera år sedan.

Lycka till!
 
Hur van är du att vada? Vid låga till måttliga vattenflöden så bör det vara görbart, dock ej att rekommendera efter ihållande regn. Här finns en tråd om detta (repet tror jag inte längre finns kvar): https://www.utsidan.se/forum/threads/vadat-oever-handoelan-nyligen.86463/

Vill du ha ett hum om vattennivåer de kommande dagarna så kolla modelldatan i "hydrologiskt nuläge", SMHI:s Vattenwebb. Zooma in på kartan och klicka på avrinningsområdet eller sök på 20671. Just nu ser flödet ut att vara lågt men det kan komma att öka de närmaste dagarna.
 
Jag skulle vilja ta mig från Storulvåns över Handöl till Bunnerfjället om ungefär en vecka. Eftersom bron över Handöl från Storulvån är borta undrar jag hur jag bäst tar mig till Bunnerfjället. Skulle vilja ta mig till Bunnersjöarna på en dag.
Är det omöjligt att ta sig över Handöl där bron en gång fanns?

Att ta sig till Tjallingen från Storulvån, hur ser den sträckan ut hur lång tid tar det? Man ska kunna maila samevistet och fråga om man får använda bron, någon som vet hur man får tag i mailadress?

Om någon har svar på dessa frågor uppskattar jag det mycket.
Hej!

En variant jag gjorde för ett par år sen var att jag börja gå från Storulvåns fjällstation ner till parkeringen vid vägbommen för att ta bron över Handölsforsen. För att spara tid stack jag ut tummen å fick lift. Du kan annars betala bussbolaget en summa för att åka till vägboms parkeringen, dom kör ju skytteltrafik. Sen gick jag grusvägen på andra sidan Handölan till Öster-Dalsvallen där tog jag av och följde en bäck som går upp mellan Hårdeggen och Stråten.

/UC
 
Vi börjar med första frågan: Ja, det är omöjligt.

Vad det gäller vägen till Tjallingen beskrevs den sträckningen för någon vecka sedan i den här tråden: https://www.utsidan.se/forum/threads/vaestra-bunnerstoeten.92710/ Jag skrev om det där, men det är säkert 30km (jag har inte mätt på kartan - det kan vara mer/mindre?) från Storulvån och leden man får gå numer (utan bron) - d.v.s. fram till "gammelsylen", svänga av mot gåsen och sedan svänga norrut mot Tjallingen nästan framme vid Gåsen. Jag är inte säker på att jag skulle vilja göra den turen på en dag, men det är möjligen görbart.

Jag har för mig att man ringde till samevistet - genom att ringa "Floda Gård" när jag gjorde det senast - men det är flera år sedan.

Lycka till!

Tack för svar!
Jag tänkte mig att gå längs handölen från Storulvån till Tjallingen och där gå över bron och sedan ut i Bunnerfjället. Om det är ok att gå över bron förstås...
Inte att gå hela ledan upp till gammelsylen det blir för långt.
 
Tack för svar!
Jag tänkte mig att gå längs handölen från Storulvån till Tjallingen och där gå över bron och sedan ut i Bunnerfjället. Om det är ok att gå över bron förstås...
Inte att gå hela ledan upp till gammelsylen det blir för långt.

Vintertid så går det utmärkt att skida den vägen, men sommartid skulle jag inte råda att gå där, det är rätt sankt på västra sidan om handölan hela vägen upp till renhägnet. Och jag _vet_ inte om du kan gå någonstans mellan renhägnet och handölan, när du kommer så långt bort?

Den naturliga vägen till Tjallingen sommartid har varit "på andra sidan vattnet" tidigare.

Att följa handölan uppströms (söderut) från Storulvån går som sagt alldeles utmärkt vintertid, när landskapet ligger under snö, men det finns ingen stig där sommartid att följa (vad jag vet).
 
Ring och kolla om du kan ta bussen mot tåget, hoppa av i Handöl (eller lifta med någon från parkeringen). Sen gå till dom gamla stenbrotten och upp mot Bunnerfjällen norrifrån. 16-17 km till sjöarna.
Eller om du ska tillbaka till Storulvån, kolla om du kan hyra en cykel.
 
Bussen som går mot Storulvån kan släppa av vid vägkorset mot Handöl. Jag hoppade av där när jag skulle vandra Bunnerfjället nu i midsommar. Sedan är det att traska igenom Handöl och vidare mot Västra Bunnerskalet. Fråga några i byn om vägen, det är inte svårt att hitta men lite vimsigt blev i alla fall för mig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sacha22 Transport från Duved till Storulvån lör 30 juli - dela taxi Fjällvandring 0
Susannee Storulvån till Gåsen Fjällvandring 14
Enile Alternativ väg Storulvån till Gåsen? Fjällvandring 5
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
KaBaS Bil från Örebro till Storulvån 8/7 Fjällvandring 0
ToByl Från Storulvån till Östersund flygplats Fjällvandring 4
benskyd Hur ta sig från Enafors till Storulvån lågsäsong Fjällvandring 2
fjällkalle Tåg till Storulvån, Enafors Fjällvandring 0
Arulf Storulvån till Grövelsjön september-oktober Fjällvandring 11
Sofia L Transport till Storulvån Fjällvandring 4
Charlottee Dela taxi 12 augusti Storulvån-Duved Fjällvandring 0
S.Hellman Genväg mellan Storulvån och Gåsen Fjällvandring 11
jocklind Storulvån-Ramundberget fre-sön Fjällvandring 1
Sillamackan Tältplats mellan Storulvån och Blåhammaren Fjällvandring 7
pajaflow Storulvån - Ljungdalen eller Storulvån - Ramundberget? Fjällvandring 12
Lindamariaerika Tältplats Enafors/Snasarna/ulvåtjärn Fjällvandring 10
Karolina P Storulvån för sjunde gången! Fjällvandring 12
peter.carlberg Storulvån-Grövelsjön Fjällvandring 2
ToByl Storulvån Fjällvandring 3
Cobblepot Sovsäck Storulvån i September Fjällvandring 12
Kogoyo Storulvån - Vålådalen: hur långt är det? Fjällvandring 2
FlyerSword Alternativrutt Storulvån - Blåhammaren? Fjällvandring 3
hästtjejen Behöver tips inför vandring Storulvån-Helags Fjällvandring 18
snuffle Storulvån-sylarna-gåsen-stendalen-Vålådalen Fjällvandring 1
Bikehikehanna Samåkning eller hur man tar sig mellan Duved och Storulvån? Fjällvandring 6
Karolina P Vattenfall Storulvån, inte Silverfallet? Fjällvandring 12
Avarage Dela taxi Duved - Storulvån torsdag 8/9? Fjällvandring 1
friluftjämtland Lift sökes Storulvån-Åre 16/7 Fjällvandring 0
rodica Dela taxi från Storulvån 31 juli? Fjällvandring 0
k_å Storulvån - Helags Fjällvandring 5
Nyingen Gamla Storulvån Fjällvandring 4
madfor4 Turtips kring Storulvån med tält? Fjällvandring 3
louiseramberg Resa Storulvån - Åre Fjällvandring 1
Noahspappa Storulvån - Sylarna eller Ljungdalen - Helags Fjällvandring 7
tobias.nordqvist Duved - Storulvån Fjällvandring 12
olastefan storulvån-sylarna- blåhammarn Fjällvandring 4
an0rak 4.5 dagar från Storulvån Fjällvandring 1
JoeSwede Vålådalen-Helags-Storulvån Fjällvandring 9
klasback Tips på fyra dagar från Storulvån, slutmål fiske Fjällvandring 11
Lisa A Tältplats mellan Storulvån och Gåsen Fjällvandring 5
Dr Who Bästa väg mellan Växjö-Storulvån? Fjällvandring 5
johanng Restid med buss Enafors-Storulvån Fjällvandring 4
aizing Storulvån-Grövelsjön Fjällvandring 2
planck Storulvån - Sylarna - ? Fjällvandring 8
jonjoh Taxi Storulvån-Enafors 15/8 Fjällvandring 0
kollebolle Hösttur från Storulvån Fjällvandring 5
chnaon Storulvån-Helags mm Någon mer nu i veckan som kommer? Fjällvandring 2
spovin.friberg_telia.com Storulvån med barn Fjällvandring 7
Morgan Storulvån-Nedalshytta Fjällvandring 25
Mariasurfer Storulvån Inte triangeln Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.