Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Wengers bladlås

Som jag skrivit tidiagre tänker jag mig köpa ett par klassiska "SAK" till barnen.

De enda i den vanliga mindre storleken som har bladlås verkar vara Wengers "s"-modeller.

Har någon prövat dessa?


wenger-evolution-s17-fallknivar.jpg


wenger-evolution-s10-fallknivar.jpg


Det jag funderar på är framför allt två saker:

Är knappen till bladlåset så avigt placerat att det är i vägen eller kanske riskerar man att klämma åt av misstag och så släpper spärren?

Är bladet och övriga verktyg allt för tröga att fälla ut och in för barn i 8-11 års åldern?

Finns det andra alternativ man bör överväga i samma stil?

Som sagt, mycket tacksam om någon som klämt på en av dessa modeller (S10, S17, S18, S557)kan ge lite reflektioner på bladlåset och övrigt också förstås.
 

Bilagor

  • wenger_s17evogrip.jpg
    wenger_s17evogrip.jpg
    15.6 KB · Visningar: 513
Och nu när det pratas om köp och sälj så får jag väl presentera en kniv till för att se om någon blir än mer köpsugen! :)

Beskrivning i text och bild: http://cykligare.blogspot.se/2013/03/designersamarbeten-iv-ans.html

Nästa recension kommer att bli på en grönsak!

Sen råkade jag få hem några stycken knivar igår. Så beskrivningar och kanske någon recension av dem kommer. Och en av dem Herr Björk råkade vara en Ka-Bar Dozier! :)

/ John

Läckra former, tycker det är kul att Spyderco inte är rädda för att ta ut svängarna när det kommer till customsamarbeten. Sedan vet jag inte om just den här kniven har några praktiska fördelar på grund av sin utformning.

Intressant att den är tillverkad i Taiwan, nu har jag inte hängt med i spydercosvängen på ett tag men jag trodde att alla deras modeller i S30V tillverkades i Colorado.

Det verkar som om de har hittat en bra fabrik i Taiwan nu.

Jag har faktiskt en Ansö Rebel som har ett väldigt böjt handtag och det var lite i samband med den som jag insåg att jag min hand trivs bättre med ganska raka handtagsformer.

Lite återknytande till min tidigare beskrivning av min Ka-Bar så har jag nu ruggat till den blanka änden på öppningsplutten och upplever att den är betydligt enklare att öppna nu.
 
Som jag skrivit tidiagre tänker jag mig köpa ett par klassiska "SAK" till barnen.

De enda i den vanliga mindre storleken som har bladlås verkar vara Wengers "s"-modeller.

Har någon prövat dessa?


wenger-evolution-s17-fallknivar.jpg


wenger-evolution-s10-fallknivar.jpg


Det jag funderar på är framför allt två saker:

Är knappen till bladlåset så avigt placerat att det är i vägen eller kanske riskerar man att klämma åt av misstag och så släpper spärren?

Är bladet och övriga verktyg allt för tröga att fälla ut och in för barn i 8-11 års åldern?

Finns det andra alternativ man bör överväga i samma stil?

Som sagt, mycket tacksam om någon som klämt på en av dessa modeller (S10, S17, S18, S557)kan ge lite reflektioner på bladlåset och övrigt också förstås.

Jag har varianten "patagonian race" med låset

http://images2.opticsplanet.com/365-240-ffffff/opplanet-wenger-swiss-army-evogrip-s18-knife.jpg

Jag tycker inte att låset är i vägen och jag har aldrig råkat släppa på spärren vid användning. Verktygen och bladet är lätta att fälla ut, men saxen kan vara lite pillrig att få fram, särskilt för ett barn skulle jag tro.
Denna är i fickan väldigt ofta, en riktigt trevlig och användbar kniv.
 
Victorinox Rambler

är en händig pryl. Sitter alltid på min nyckelknippa.

Thure
 

Bilagor

  • front_rambler.jpg
    front_rambler.jpg
    25.6 KB · Visningar: 461
Har fortfarande inte fått tummen ur och köpt en Rambler. Alltid något annat som kommer i vägen.

Nu har jag en halvtrasig Explorer på väg hem. Nästa projekt är således att göra något åt skollorna som tyvärr är helt trashade. Den ena har en stor flisa borta och den andra är allmänt sliten.

Frågan är om det lönar sig att sätta på nya eller att helt enkelt tillverka egna, antingen av trä eller epoxy.
 

Bilagor

  • Flisad skolla på min Vic Explorer.jpg
    Flisad skolla på min Vic Explorer.jpg
    29 KB · Visningar: 450
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 482

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.