Storsnasen med sexåring - starta var?

Hej

Funderar på att ta med mig min sexåring på "riktig fjällvandring" för första gången. Tidigare har vi haft basläger och gjort dagsutflykter men det känns som om vi skulle kunna prova på annat. Jag har tidigare vandrat en del kring just Jämtlandstriangeln, även haft Storulvåns fjällstation som basläger. Anser mig som van fjällvandrare och har den utrustning som behövs. Har dock ingen erfarenhet av området norr Storulvån mer än en bestigning av Getryggen, så jag skulle gärna få lite info om sträckan Enafors-Storulvån (eller omvänt). Jag har sökt i forumet och försökt läsa på om tältplatser mm. Några ingångsvärden:

* Kommer gå med tält, har med mat och övrigt som behövs.
* Åker upp med bil och kan alltså stanna var som helst. Behöver inte vara en rundtur, kan tänka mig att ta buss/taxi tillbaka till bilen.
* Vi borde vara i området 14-15-tiden. Kl 21 behöver han nog kunna vara i sovsäcken.
* Just nu är han en trulig sexåring som kan sätta sig på tvären ganska så lätt. Har dock idéer och mutor redo. Tror dock att vi inte kan räkna med att han klarar mer än 2km/h...
* Skulle chansa på att vi kommer upp fre em. och måste åka hem mån em. Har alltså några timmars vandringstid på fre + 2 heldagar + några timmar på mån.
* Grabben vill prompt bestiga berg - tänkte Storsnasen skulle vara lämplig...

Så... Till frågorna;
* Tältplatser? Har läst här att det är ganska så stenigt. Har ett litet tält (HBs Niak) som brukar få plats på små ytor.
* Varifrån bör man utgå? Bör inte vara alltför brant då jag bär det mesta...
* Lämplig rundtur eller är det A till B som gäller?
* Läst att det kan vara en hel del dimma i området - någon som vet hur det "brukar vara" i mitten av september?

Har säkert en del till frågor men de får komma senare...

Tack på förhand!
 
Precis vandrat enaforsholm (parkering vid e14 direkt efter Eran) till snasen via silverfallet. Vi kom till fallet första dagen. Går att hitta bra tältplatser vid vid första, tredje bron och även i skogen innan fallet nära ett hus på kartan. Vi tältade på en stor platå på ca 850m höjd precis ovanför branten i fallet. Såg även ut att finnas en del tältplatser längre upp också.
Tyvärr kom vi aldrig upp på toppen med våra barn 4 o 6 år, vi vände precis vid sista stigen upp mot toppen.
 
Hej!

Jag kommer om ett par veckor att göra nå't liknande, med min treåring (bärstol som back up) och min far. Vi kommer att med Lunndörrsstugan som bas bestiga Storgrönklumpen och/eller Saanta. Med ditt upplägg kunde du kanske parkera i Vallbo och slå läger vid Grönvallen eller Pyramiderna.

Med vänlig hälsning, Filip
 
Kan väl tillägga att jag funderat även på andra fjäll. Det viktigaste för grabben är just att "bestiga ett berg". Och gärna då ett med luft på sidorna och inte en "kulle" dvs att man kan gå upp på toppen från alla håll.

Har kikat på Helags som är en av mina favoriter. Grövelsjön är jag osäker på eftersom bilderna jag sett här på forumet mest visar på kullar - finns det något på norska sidan?

Begränsningarna är inte längre norrut än Storulvån med omnejd (pga restiden med bil). Abisko mm försvinner pga lång restid med tåg. Flyg som jag kikat på har varit alltför dyrt. Ex så skulle det kosta drygt 4000kr att flyga till Hemavan (synd! Annars skulle kanske Viterskalet varit något...)

Finns det några fler berg som kan vara tillräckligt toppiga för en sexåring som jag inte tänkt på?
 
Kanske enklare med en sexåring?

Starta från Storulvån och gå mot Gåsen men ta vänster (norrut) istället för höger på grusvägen efter hängbron över Handölan, gå ca 2 km på grusvägen tills ni är i höjd med Stråtön, kliv av från vägen och upp gå på södra sidan av första bäcken (går i rör under vägen så den är lätt att hitta) som kommer ner mellan Stråten och Miektjieburrientjahke (stavning?!), håller er nära bäcken där det är torrast, gå upp till tältgränsen och tälta* där. Finns bra tältplatser och eldmöjlighet. Nästa dag kan ni ta en eller fler av topparna runtom och / eller gå upp till Bunnersjöarna och tälta där eller gå mellan Miektjieburrientjahke och Laptentjahke tillbaka.

Jag gick bl.a. till Ulvåtjärnen med mina barn (8, 10, 12) i somras men det har du säkert redan gjort eftersom du varit i området. Inga toppar men perfekt tur med barn tycker jag.

* om ni går några hundra meter (inte höjdmeter) uppåt och viker lite höger / söder finns det en tältplats med finare / större utsikt precis ovanför en liten bäck. Precis lagom till mitt Unna så Niak borde gå bra också. Kan skicka bilder om du vill.
 
Hej! Vi var två vuxna som sista veckan i juli gick sträckan enafors-ulvåtjärn som vår första dagsetapp på en femdagarstur. Med tält. Man passerar en sorts pass, där en stig ska gå upp mot toppen av storsnasen. Vi såg aldig var stigen mot toppen var. Vi hade regn. Det var mycket uppför och stora höjdkliv även för en vuxen på vissa ställen. Leden är inte underhållen, så ibland finns flera diffusa stigar och de gamla ledmarkeringarna består av rostiga smala järnpinnar utan kryss. Med den bitvis dåliga sikten var det faktiskt svårt att se var man skulle gå ibland. Det var också mycket snö ( mycket mer än i triangeln vid samma tid) och stora forsar och blöta fjällsidor så man fick gå omvägar. När ni ska gå bör ju snö och väta ha minskat! Det var mycket sten och blocktertäng uppe på platån. Vi är inte orutinerade så det var inga problem, men man fick vara fokuserad. Vädret gjorde väl sitt och vi halkade några gånger.
Med en sexåring kan det bli ett bra äventyr, men då ska ni helst ha bra väder och verkligen gå i hans tempo. Studera kartan noga. Kan man inte gå upp på Gåsens topp? Resten av vår tur gick: ulvåtjärn sylarna gåsen stensdalen vålådalen. Första dan var jobbigast. Lycka till. Lotta
 
Snasahögarna

Jag skulle föreslå att ni parkerar vid vägen mot Storulvån nära bron över Norder-Tvärån. Då kommer ni snabbt upp på kalfjället och kan tälta nånstans längs med Tvärån, där ni behagar. Gärna så att ni har slagläge mot Storsnasen, strax innan 900-metersnivån. Därifrån är det hyfsat enkelt att bestiga toppen om man tvärar över grytan som ligger SO om toppen så att man kommer upp på den östra kammen. Om det är sämre väder kan man göra en tur till vindskyddet och kanske leta efter små urtidskräftdjur i småsjöar/tjärnar. Borde kunna finnas där, t.ex. lilla sjön mellan Lillsnasen och Getvalen, men är inte helt säker. Kräftdjuren som heter sköldbladfotingar (se bild) finns i små vattensamlingar utan fisk, gärna i vatten som ligger i områden med en del kalk i marken, så att det inte blir surt i vattnet.
Om vädret är bra kan man göra fler toppbestigningar, eller runda Södra Tväråklumpen och gå tillbaka längs Sönner-Tvärån.
 

Bilagor

  • P1030153 - Kopia.jpg
    P1030153 - Kopia.jpg
    35.1 KB · Visningar: 960
Storsnasen är ett alldeles utmärkt alternativ. Min erfarenhet med två barn, det äldsta nu 10 år, är att få barn vill gå långt. För en 6-åring räcker det med 5 km, max 2 km i timmen som du skriver. Bättre att leka i en bäck eller liknade resten av dagen.

Toppar är kul. Går man in från Storulvåvägen mellan Norder Tväråklump och Storsnasen kan man välja på: Norder Tväråklump, Sönner Tväråklump, Lillsnasen, Storsnasen och Getvalen. Eller bestiga en topp varje dag från basläger? Låter som en bra tur, om det är ok väder och inte för blåsigt.

Dimman behöver du inte vara orolig för, den är inget som kännetecknar Snasahögarna. Det ligger högt. Däremot bildas den vid fina dagar i september över sjöar och deras dalgångar när vattnet i sjön är varmt och morgonluften kall. Det gör det första morgonflyget från Frösön osäkert i början av hösten, det är ofta dimma i Åre.

Om väderprognosen någon dag innan ser osäker ut skulle jag dragit till Vallbo, innan Vålådalen. Siktat på Issjödalen, som enligt mig är det vackraste platsen i Jämtlandsfjällen. På väg dit skulle jag gått in på leden, satt upp tältet under det lilla, men vackra fjället Middagsvalen. Bestigit det på kvällen, eller morgon efter. Dag två, gått till Issjödalen. Gjort dagsutflykter, Pyramiderna, kanske knata upp Stor-Grönklumpen? Blir det riktigt dåligt väder är det nära till Lunndörrstugorna, med bastu. Har barnet spring i benen, fortsätta in i Lunndörrspasset. Utforska den gamla gruvan där (har inte varit i gruvan själv, men enligt kompisar ska det vara spännande). Man kan avsluta genom att gå till Vålådalen, lifta tillbaka till Vallbo, eller ta buss/ taxi (dock inte turtäthet som tunnelbana).
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2015-08-07 kl. 10.26.35.jpg
    Skärmavbild 2015-08-07 kl. 10.26.35.jpg
    98.9 KB · Visningar: 2,140

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.