Storskor?

Undra vilka skor som är att rekommendera vid isklättring?
ska man ha plast eller läder?


har kikat på Lasportivas:
Bernina, Karakorum, & Nepal Extreme


någon som har några erfarenheter från någon av dessa?


//henrik
 
Har provat några...

Hej. Har isklättrat ett tag och har haft lite olika kängor. Först hade jag ett par salomon mountain 9 guide, vilka var sköna och så, men var lite för hårda att gå i någon längre sträcka. Blev tyvärr av med dem i Kirgistan i somras. Har nu dels ett par rena plastskor, Scarpa Vega, vilka jag kan rekommendera starkt, och dels en "läderkänga" som heter La Sportiva Makalu. Använder Makalun när jag inte skall klättra i fantastiskt kallt väder, eller över 6000m. Tycker själv att man har bättre "feeling" i en lädersko, än en plastdito. Dessutom blir tekniker där sidospetsarna på stegjärnet används lättare, tycker jag.


Mina Scarpa Vega använder jag vid lite mer "expeditionsartad" klättring, där det är viktigare med en helt vattentät sko.


Har annars testat en hel del kängor, innan jag bestämde mig för mina val, och kan bara säga - gå till en affär och testa vad som sitter bäst på din fot. Ta med dina stegjärn och kolla att de passar, och köp det du tycker funkar bäst. En läst som sitter jättebra på min fot behöver ju inte göra det på din.


Varma hälsenor.
/Kotten
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Martin H Små storskor? Isklättring 2
sfrge Angående storskor. Isklättring 1
Kvitrafn Storskor, vad kör ni med? Isklättring 6
hebbe Storskor för isklättring Isklättring 16
layback Storskor vs. telispjäxor Isklättring 3
chrille_krokodil Storskor Isklättring 6
perskane storskor-konstiga fötter Isklättring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.