Storlek på ryggsäck

Jag har börjat kolla på att få en lättare packning.
Kör nu med en Haglöfs oxy 80 liter.
Jag undrar om hur stor säck man behöver för ca 3-5 dagar? Jag börjar snegla åt ul hållet men inte extremt, har kikat på diverse Aliexpress säckar och flex capacitor. Men de är ju runt 45-50 liter, och jag är rädd att de är för små i volym?
 
Enligt mig är det stor skillnad på 3 dagar och 5 dagar. På 3 dagar klarar du dig bra på en 50-liters säck. Då jag själv kommer upp i 5 dagar så använder jag likadant som dig, Haglöf 80 liter.

Sen kommer det alltid finnas dem som tycker att en 50-liters säck räcker för en hel vecka till exempel. Allt beror på hur din övriga utrustning ser ut.
 
Du frågar lite i stil med "hur långt är ett snöre". Du behöver ju berätta vad för sorts 3-5-dagarstur du tänkt dig för att få någotsånär meningsfulla svar. Ska du tälta? Ska du bära med all mat (och kök)? Sommarskog eller kalfjäll på hösten? Eller rentav en vintertur?
Vad har du för utrustning? En syntetsovsäck tar dramatiskt mycket mer plats än en lika varm dunsäck. Det kan skilja enormt på packvolymen för olika tält och kök, men även förvånansvärt mycket på lika varma klädesplagg. Alla har olika matvanor och behöver ta med sig olika mycket mat. Alla har olika höga krav på liggkomfort, och därmed modellen av liggunderlaget. Och så vidare.

Berättar du vilken sorts tur du vill göra kan du få lite hjälp på traven, men det kan ändå bli fel för just dig. Det bästa du kan göra är ju helt enkelt att ta fram allt du vill ta med på turen och provpacka. En del förordar att man gör det i en volymgraderad flyttlåda, men då tar man ingen hänsyn till hur man kan stuva in grejerna i en smal ryggsäck. Själv skulle jag hellre ta hem ett par riktiga ryggsäckar av olika storlek från närmsta friluftsaffär, som har öppet köp. Eller faktiskt provstuva i en sopsäck med angiven volym :).
 
Hur liten din packning kan bli beror på mycket, till hur många saker kan du bruka det du vill bära, att packa med lista och prov väga varje pinal samt fylla i ett Excelark med allt du tror du behöver, packa om och våga lämna hemma, väg hela packningen, badrumsvåg har de flesta annars brukar butikens grönsaks och fruktavdelning ha en våg. Postnord har på sina paketcenter våg. Men en egen gramnoggrann köksvåg med 5 kilos kapacitet är utmärkt även när du skall börja tillverka din egen lättviktsmat samt börja veta vad du äter och hur mycket.
För tre -fyra dagar är en smal sak men över fem så växer packningen. Stugtur eller tälttur likaledes.

go tur
 
Tänk på att det mesta i packningen går att modifiera (eller ersätta) så att det blir mindre och / eller lättare.
Vem sjutton behöver en tandborste med 1½ dm skaft?!? Bort med ⅔ och du har snabbt sparat in ~8 gram!
;)
/Odd
 
Gå igenom vad du brukat ha med dig. Rensa och fundera på vad som går att krympa och/eller göra lättare. Gå en provtur eller två för att se hur den nya packningen fungerar med existerande ryggsäck och se om du saknar något. Nu har du fått ett hum om vilken volym du kan tänkas behöva om du nu känner ett behov av en ny ryggsäck...
Att bära en större ryggsäck behöver inte betyda att man fyller den men oftast att man har ett bra bärsystem för lite mer vikt. Själva tyget i säcken blir ingen enorm skillnad på 50 och 80 liter utan det är börsystemet som väger.
 
Jag har landat i att det mest idiotsäkra för mig är en lätt 70liters säck (i mitt fall Exped Thunder 70). Den sväljer mat och utrustning för 2v kalfjällsvandring, men kan även komprimeras ner till kortare turer. Om/när den blir för stor så har jag en 40liters säck (norröna Falketind) som kan komprimeras ner till typ 20liter.
Man köper lätt för mycket utrustning, så fundera på hur du kan använda samma grejer till många olika saker. Fundera på hur mycket 100 grams viktbesparing är värt i kronor för dig.
 
Det bästa är ju om du börjar med resten av dina prylar! Hittar vilket tält och vilken sovsäck du ska ha. Det påverkar volymen mycket. Sen gör du som @ludvig_svensk skriver och undersöker om du kan använda samma grejer till många olika saker. Och så ser du över om du ens behöver göra så många olika saker.
När du har din packning så lånar du hem en ryggsäck från butik och provpackar.

Vill du ha allt inne i huvudfacket eller vill du ha vissa saker (som tält och liggunderlag) på utsidan av säcken? Det gör stor skillnad på volymen.

Stirra dig inte heller blind på volymangivelserna för tillverkarna tycks mäta väldigt olika.

Tänk även på att om du stuvar säcken väldigt bra så blir den kanske tyngre än vad tillverkaren tänkte när de valde bärsystem. Det är inte skönt att bära en ryggsäck som är för tung för sig själv.

Ali Express i all ära men jag tycker att det är 100% värt att testa ryggsäcken noga innan köp så att den verkligen passar. Rygglängd, dimensionering av bärsystem, tillgång till fickor m.m. En rygga som är jätteskön för en person kan ju vara hemsk för en annan.
 
Tänk också på var ev skräp hamnar, på så korta turer är det lätt hänt att man får med sig 10-20 liter extra skräp hem (eller i alla fall till närmaste papperskorg.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Katt87a Storlek på ryggsäck Transportera 23
tooomas Tips på backpacking-ryggsäck i handbagage storlek? Transportera 22
Aramidos Storlek på ryggsäck Transportera 15
SWingMan I valet och kvalet - vilken storlek på ryggsäck? Transportera 9
maria s. Storlek på ryggsäck till kort tjej Transportera 1
md7dani Storlek på ryggsäck Transportera 1
brigas nödvändig packning och storlek på ryggsäck Transportera 37
bigfoot Storlek på ryggsäck för löpning? Transportera 4
Still Alive Vilken storlek på pulka bör jag välja? Transportera 18
spajk Storlek på exos 58 Transportera 6
erephus Storlek på Kajka 85l Transportera 0
klykan85 Storlek på Berghaus Vulcan Cyclops 2 Transportera 12
skellington Fråga om storlek på första säcken Transportera 5
sla Storlek på Actyrex Naos? Transportera 7
Stalefish Storlek på backpackerryggsäck? Transportera 11
Filiop Rekommenderad storlek på Klättermusen Mjölner?? Transportera 8
marcusen storlek/hållbarhet på pacsafe Transportera 2
Pikeking Storlek och modell Transportera 4
bazzo112 Hjälp välja storlek Haglöfs Alaska Transportera 1
Kimkim Lätt rygga i liten storlek 35-55L Transportera 15
Viktorious Resväska/duffel samt storlek handbagage. Transportera 8
bigfoot Söker en "resetrunk" i handbagage-storlek Transportera 10
JohnnyL Karrimor alpiniste storlek? Transportera 0
ChristianH Dagsryggsäck, storlek mm Transportera 10
snusmumriken83 haglöfs alaska angående storlek Transportera 26
thureb Fjällräven ramsäck förslag på remmar att komplettera med Transportera 5
Tomtenils Nya axelremmar på ramsäcken - Blev det rätt? Transportera 2
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Frippeflyer Tips på vandringsryggsäck Transportera 10
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
Moga Tips på RIKTIGT stabil kanotvagn? Transportera 26
KlasNil Vilken modell på Fjällrävenryggsäck? Transportera 39
Havregryn Smulande ryggdynor på gammal Haglöfs Transportera 15
Joell Konstigt blixtlås invändigt på Bergansryggsäck Transportera 11
Daniel Tiger Remar på Haglöfs Alaska Transportera 7
Polar300 Alaska och Baltoro, dök upp på Tradera idag Transportera 0
lottizen Mäta volym på packningen Transportera 16
Erkan Tips på vandringsryggsäck för veckoturer Transportera 16
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
Lena L Var prova ryggsäckar? Korta tjejers tips på säck? Transportera 23
CFM Sätta midjerem på North face duffelväska Transportera 5
Swift Ryggsäck som handbagage på flyget Transportera 30
behedwin Tips på smart ryggsäck, till resa + vardagen. Transportera 13
qy Aarn-säckar på XXL Transportera 4
robinlu Ryggsäck på ca 50 liter. Transportera 6
hijk vandringsryggsäck med innanpåliggande ram på flyget Transportera 5
såg Ryggsäck för tågluffa och vandring på samma gång Transportera 4
Tord Hoppe Fråga om detalj på äldre Haglöfs Alaska-ryggsäck Transportera 9
CimW Hur fästa tält på Nejd 65? Transportera 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.