Storlek på ryggsäck

Nu måste jg ställa en säkert dum fråga, med hur kan de där banden förflyttning göra så stor skillnad?
Kände när jag testade den med pavåning att inte alls mycket av vikten hamnade på höfterna.
Vandrade en gång i tonåren med en liknande ryggsäck som var en äldre militär modell och de kändes inte alls som denna.

Ska greja med ryggan idag och se.
Annars går det bli så enkelt att jag får börja tvinga med mig mannen ut oftare som får ta denna säck och jag köper mig en ny ;)

Det är möjligt att du också behöver flytta isär axelremmar något. Fick exprimentera lite med min Skara innan axelremmar varken skavde på halsen eller på bysten. Prova med packad säck, annars blir det ändå fel.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Du kan behöva flytta upp höftbältet och stödbandet under så det kan ta upp vikten. Det är möjligt att inte ramen har optimal storlek för din kropp, morsan gillar sin skarja hon är ca165cm.

Att spänna nät-/ryggbanden är knepigt och får ofta justeras igen efter ett tag. Ett tips är att i stället för knuten är att fästa en liten vantskruv mellan snörena så att det går lätt att spänna. Har för mig att Camp Trails hade det på sina ramar. Vantskruv finns hos båttillbehörsbutiker, gäller bara att hitta några som är tillräckligt små.

Att spänna nät-/ryggbanden är knepigt och får ofta justeras igen efter ett tag. Ett tips är att i stället för knuten är att fästa en liten vantskruv mellan snörena så att det går lätt att spänna. Har för mig att Camp Trails hade det på sina ramar. Vantskruv finns hos båttillbehörsbutiker, gäller bara att hitta några som är tillräckligt små.

http://www.swedol.se/vantskruv-galv-blisterpack.html?gclid=COzCi7a2hM8CFeXhcgodKscILg

Bra vantskruvsfynd, synd att den inte hade krok i bägge ändarna.
Då hade ju krokarna kunnat fästas direkt i "glasspinnens" hål på bägge sidorna
- med den där får det bli någon mellanknytning hål-till-hål på ena sidan.
Men klart värt det krånglet för enkelheten vantskruv ger...

Ja, Camp-Trails införde vantskruv rätt tidigt
och de sena Haglöfs-ryggorna hade vantskruv från fabrik de med.
Då med krokförsedda "glasspinnar" insydda i banden.

Nytt försök

Bra vantskruvsfynd, synd att den inte hade krok i bägge ändarna.
Då hade ju krokarna kunnat fästas direkt i "glasspinnens" hål på bägge sidorna
- med den där får det bli någon mellanknytning hål-till-hål på ena sidan.
Men klart värt det krånglet för enkelheten vantskruv ger...

Ja, Camp-Trails införde vantskruv rätt tidigt
och de sena Haglöfs-ryggorna hade vantskruv från fabrik de med.
Då med krokförsedda "glasspinnar" insydda i banden.

http://www.oie.se/Produkt/vantskruv-krok-krok-(50479-1)?sectionId=1000196571

Om du vill slippa handla kan du använda en knop som är gjord för att spänna åt, då går det väldigt mycket lättare än annars. Den här är ganska enkel (som vanligt när det gäller knopar, när man förstått hur de menar...) och fungerar bra oavsett tjocklek på snöre/rep:
http://www.netknots.com/rope_knots/truckers-hitch
Säkra den med några extra halvslag bara när den ska sitta "permanent". Blir det fippligt att säkra den går det lika bra att göra det runt "bägge" snörena ( framgår av länken vad jag menar tror jag). Det finns även ett ton med videos på youtube som visar denna knop.

Om du vill slippa handla kan du använda en knop som är gjord för att spänna åt, då går det väldigt mycket lättare än annars. Den här är ganska enkel (som vanligt när det gäller knopar, när man förstått hur de menar...) och fungerar bra oavsett tjocklek på snöre/rep:
http://www.netknots.com/rope_knots/truckers-hitch
Säkra den med några extra halvslag bara när den ska sitta "permanent". Blir det fippligt att säkra den går det lika bra att göra det runt "bägge" snörena ( framgår av länken vad jag menar tror jag). Det finns även ett ton med videos på youtube som visar denna knop.

Detta blir ju lättare än vantskruvar i metall

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips