Storlek på ryggsäck

Är ny innom vandring och inte gjort långa turer men övernattningar.
Hittade en gamla haglöfs från 70 talet på loppis och gick med den i helgen (lätt packad som prov) och den passar inte alls min rygg kände jag, är rätt liten och nätt och stålramen satt väldigt dumt över skulderbladen!

Tittar på nya ryggsäckar och kikat på whis appen (tänkte hitta en hyfsad billig rygga då det jag inte vandrar så ofta)

Hur många liter är lagom för låt oss säga 1-2 max övernattningar. 45-60L?
Man vill ju ha så man kan fästa sovsäck mm
Är 161 cm och väger 55.

Någon som har ett bra tips eller vad man ska tänka på?

Om ramsäcken sitter dumt över skulderbladen så beror det antagligen på att den är feljusterad eller saknar delar. Har du möjlighet att lägga upp en bild på bärsystemet?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
En ganska allround ryggsäckstorlek för några dagar upp till en veckas vandringar (eler backpacking resor) är 55-65 liter. Då får du med dig det mesta du behöver inuti säcken (ex en sovsäck i syntetfiber tar rätt stor volym).

Ca 60 liter borde passa dig för de behoven, beroende på hur mycket du vill bära med dig så klart. En del unnar sig att ta med halva bohaget när de ska ut för en natt.
Jag (185cm 80kg) brukar klara mig på 45L för 2 heldagar med övernattning utan att packa något utanför säcken om jag är selektiv vid packningen. Ska kamera med olika objektiv med så går det inte... Du bör för övrigt eftersträva att få ner allt i ryggsäcken för bättre bärkomfort.

Ska du köpa en "multipurpose"-säck så är nog ca 60 liter lagom, du kan faktiskt få köpa en everest-säck av mig om du vill för några hundra. Det förutsätter dock att du befinner dig i sydsverige.

Är ju lixom förtjust i denna retro säck så vore trist att inte kunna använda den!
Hur ska man förklara då, är andra "tvärpinnen" ovanifrån (har säker ett tjusigt namn för den kunnige) som tar i och trycker kanten på skulderbladen. Och sedan de smala tvärs över lixom hakar sig fast i kanten på mina skulderblad.
Har väldigt överrörliga axlar så när jag bär sticker dem lixom ut lite haha låter hel konstigt men ja typ.
Provade olika längder på axelbanden men kändes konstigt ändå.

Så tänkte mest på en säck med en hel täckande rygg och bra vaderad..

Finns i örebrolän tyvärre. ..

Bilagor

• 20160909_133440.jpg
    20160909_133440.jpg
    35.3 KB · Visningar: 1,429
Ah, den är bara feljusterad :)

Det finns två breda vita band. Du ska flytta dem så de ligger an mot kroppen, ett vid höfterna och ett vid skulderbladen (ungefär).
Du bör sannolikt ha det övre mycket högre upp.

Lossa, flytta, spänn.
Experimentera tills det blir bra, kanske behöver du flytta eller spänna det nedre också.

Såhär ser det ut på en av mina säckar: http://i.imgur.com/O3D61DW.jpg

Är ju lixom förtjust i denna retro säck så vore trist att inte kunna använda den!
Hur ska man förklara då, är andra "tvärpinnen" ovanifrån (har säker ett tjusigt namn för den kunnige) som tar i och trycker kanten på skulderbladen. Och sedan de smala tvärs över lixom hakar sig fast i kanten på mina skulderblad.
Har väldigt överrörliga axlar så när jag bär sticker dem lixom ut lite haha låter hel konstigt men ja typ.
Provade olika längder på axelbanden men kändes konstigt ändå.

Så tänkte mest på en säck med en hel täckande rygg och bra vaderad..

Finns i örebrolän tyvärre. ..

Låter som att det krävs lite trimning av remmar och bälte. Tycker det låter som säcken till väldigt stor del hänger på axlarna och inte på midjebältet och därmed trycker framåt på skulderbladen

Du kan säkert fixa till Fjällräven säcken så den sitter ok.
Kolla vilka grejor du ska ha ner i säcken först om du ska titta på nya.

Det där är en gammal Haglöfs Skarja med krokupphängd säck,
med flyttning av nätbanden dit dom ska vara (dra åt snörena HÅRT!) och
en ev. justering av höftbältets infästning så ska du se att det blir MYCKET bekvämare!
Hur saker ska sitta kan du se i min kommentar här...

När jag hade en säck med liknande bärsystem hade jag väldigt ont i höfterna, typ blåmärken, moderna säckar har oftast betydligt mer ergonomiskt utformade bärsystem (som passar mig mycket bättre). Den här säcken gissar jag är från den tiden de gjorde utrustning speciellt avpassad för män och låtsades att den passade alla... Vilket kanske fungerar om männen bär det mesta av packningen :).
Lycka till!
Lotta

Det där ryggnätet/nätbandet är jätteviktigt! Det går inte alls att bedöma hur säcken är innan du fått det på plats. Snörena kan vara svåra att få lösare/dra åt, jag har fått byta snören på någon. Knutarna ska glida när man flyttar dem med handen, men under belastning låser de. Viktigt att de sitter hårt precis som Polar300 skriver.
Lite blåmärkeskänsla kan man få av höftbandet, men jag tror att det bl a är priset för att all vikt verkligen hamnar på höfterna. Det i sig är ju precis vad man vill.
Jag gillar sk "toppstramare" och det saknar Skarjan nästan alltid. Om du inte går med stavar skulle jag fästa två band/snören (ca 1m) i översta tvärstaget och göra två öglor som händerna kan vila i när du går. Låt dem liksom hänga ner på framsidan i låg brösthöjd. Då kommer ryggsäcken att tryckas in mot ryggen upptill vilket brukar vara skönt. Lycka till!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips