Storlek på björn?

Om spåret efter en björns bakre fot/tass är närmare 30cm lång, hur stor björn pratar vi om egentligen? Nån som vet?

Vet att det är säkert svårt att säga exakt. Men vet nån av er (jägare?) kanske storlek på fötterna/tassarna och samtidigt vikten på nån björn? :)

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
I min spårbok, "Djurens spår, en fälthandbok" av Åke Aronsson och Peter Eriksson, Bonniers 1998, står vad gäller björnhonan: baktassarna är sällan mer än 20 cm långa. Normalt är björnhannens bakfotsspår mellan 20-25 cm (klorna oräknade) och bara i sällsynta fall något längre.

Antingen har du alltså en ovanligt storfotad björn i faggorna, eller/och något grizzlyliknande;-)

Raskesven

Tackar för infon, det var ju intressant! Det var inte jag som mätte spåret så nu blev jag osäker på om klorna togs med i måttet? det måste jag undersöka! Ifall det var med klor borde det ju bli ett normalt björnspår? Har de 5cm klor tro? Men det står ingen vikt där i boken va? Undra vad en 20 och 25-centimetare kan väga?! :)

På Rovdjurscenter The Big Four:s hemsida står följande:
Vikten varierar mycket beroende på vad det är för årstid. På hösten, före vinterdvalan, uppnår Björnen sin maximala vikt och under dvalan kan den förlora över hälften. Den tyngsta Björn som skjutits i Sverige vägde 338 kg, men vanligtvis väger den vuxne hannen 100-300 kg och honan omkring 60-200 kg.

Jag måste nog forska lite bättre i saken ser jag! Med det jag vet nu så kan det ju vara allt mellan 10-300+kg? Det var på sommarn men sommarn för han kan ju förstås lika gärna vara plusgrader på vintern? :)

Undra vad den största på 338kg hade för storlek på tassarna då?

Jag får väl spåra upp björnen och "fjuuiiit, du där, ja du.. kom hit, ok - ställ dig på vågen, stå still.. hmm.. ok.. då ska vi se.. bra, tack! Nu ska jag bara mäta lite också, kan du lyfta höger baktass också? jaa.. jättebra! Det var allt så nu kan du springa iväg". :)

Mepps; sa:
Jag får väl spåra upp björnen och "fjuuiiit, du där, ja du.. kom hit, ok - ställ dig på vågen, stå still.. hmm.. ok.. då ska vi se.. bra, tack! Nu ska jag bara mäta lite också, kan du lyfta höger baktass också? jaa.. jättebra! Det var allt så nu kan du springa iväg". :)

Tror det går lättar om du tar med någon form av muta, tex en skål med blåbär eller något annat smaskigt.

/g

Tusan!
Den här tråden gör mig nyfiken..
Får se om jag kvistar bort på turistbyrån på lunchen.
Där står en uppstoppad nalle med lite data om honom (henne).

/BAX

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips