Storen 90+ eller Stetind 75? HJÄLP!!!

Står i valet mellan en Storen 90+ med justerbart lock och en Stetind 75 utan justerbart lock. Vilken bör jag ta? Jag vill kunna använda säcken till allt sommarhelg till vintervecka. Snälla hjälp. Jag blir inte klok på det här.

Vänliga hälsningar
-Jesper

Storen!

Jag skulle utan att tveka köpa Storen. En säck utan höj-/sänkbart lock kan vara väldigt begränsande. Vid längre turer (du talar t.o.m. om vinterturer) blir en Stetind för liten. Det går visserligen att pressa ner ganska mycket i 75-liters säck, men eftersom locket inte går att höja kan man lätt hamna i en situation där man har en för liten säck.

Jag har själv en Storen, och tvekade liksom du på vilken av dessa (Storen, Stetind) jag skulle välja. Har aldrig ångrat mitt val. Fungerar utmärkt även vid helgturer med mindre packning.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Stetind

Tycker att det bör räcka med en Stetind ,har en själv o man klarar gott mått på en vecka med full packning, annars blir det bara bra ha extra saker med, men smaken är ju delad mvh Hans

Blev en Storen

Tack Markus och Hans! Bra argument båda två och det var just de jag tänkt mest på men det blev en Storen till slut. Mycket möjligt att den många ggr kommer att vara lite stor men kompressionssystemet verkar väldigt bra och nu har jag ju möjligheten att packa mer om jag nå´n gång skulle vilja. Men det gäller säkert att lägga band på sig så man inte slänger i för mkt.

-Jesper

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips