Storebror ser dig?

Det är ju skillnad på folk o folk men jag trodde att det var ett av deras försäljningsknep, att dom just samlar in data och använder de för uppdatering av kartor, samt lite annan analys.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=3646833

Tomtom har analyserar GPS-utrustning från 30 miljoner bilar och kommit fram till Stockholm har den mest lättflytande trafiken. OK, det låter ju bra, men hur har dom fått tag på dessa data?? Vet folk som har Tomtomnavigatorer om detta??

Det är tekniskt omöjligt att spåra någon från en vanlig GPS, då måste det finnas någon typ av sändare, det finns det inte. Däremot har en del GPSer spårning tex Garmin, där kandu får alla data du vill ha om det du har kört. Spåren måste exporterad ut ur apparaterna, det innebär att du bestämmer över dina egna spår.

"The technology does this by using the anonymous trip data from more than eight million TomTom customers worldwide which is downloaded when they connect their device to TomTom HOME. This community is effectively making the profiles and data more and more accurate as they drive around the world, with billions of data points being collected to date.

The data is analysed to discover actual patterns in driving speeds. Route calculations before IQ Routes used 0.85% of the maximum speed limit in its calculation – IQ Routes uses the speeds people are actually driving on those roads. This data is applied to a profile model and patterns in the road speeds are identified throughout the day. The profiles have data for every five minutes which can then be applied to the road segment, building up an accurate picture of speeds using historical data. All of these profiles are added to the existing IQ Routes data built into the device’s map, to make it even more accurate and useful for premium routing."

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Nu ser storebror dig även i bilen Navigering 0

Liknande trådar

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.