Stor kniv till vad?

Såg att den här tråden rörde på sig igen.

Jag är lite lat, och orkar nog inte läsa igenom inläggen i hela tråden, och undrar därför:

Hur var nu svaret på ursprungsfrågan i trådens rubrik?
(Vore fint om det gick att få ett konsensussvar på kanske två rader.)
 
Hmm, vikten känns plötsligt helt ok. Blånerat blad, vad innebär det? Rostskydd?

Nr7 - klarar den av att hantera samma uppgifter?

Allt är ju lite subjektivt, men nej skulle jag säga. Min används som snöblocksskärare och som substitut för liten öks. Egentligen är 9 bäst ägnad men 8 är mer hanterbar så jag kompromissade.
Tror 7 blir för kort för vissa uppgifter.

//J
 
Såg att den här tråden rörde på sig igen.

Jag är lite lat, och orkar nog inte läsa igenom inläggen i hela tråden, och undrar därför:

Hur var nu svaret på ursprungsfrågan i trådens rubrik?
(Vore fint om det gick att få ett konsensussvar på kanske två rader.)

Mitt amatörmässiga svar lyder: istället för yxa. Den gör yxans jobb (dugligt) men klarar även av andra uppgifter. Detta till en lägre vikt.



(nu äger jag ännu ingen större kniv, men tror mig ha rätt)
 
Allt är ju lite subjektivt, men nej skulle jag säga. Min används som snöblocksskärare och som substitut för liten öks. Egentligen är 9 bäst ägnad men 8 är mer hanterbar så jag kompromissade.
Tror 7 blir för kort för vissa uppgifter.

//J

Tackar. Jo, det känns nog som att 8:an är det naturliga valet.
 
Tackar. Jo, det känns nog som att 8:an är det naturliga valet.

Bara för att krångla till det, en yxa är betydligt bättre än en kniv i de flesta fall. På fjället, där man ofta eldar med vide, är kniven ett bra, t o m bättre substitut. Och man skär inte till snöblock med en yxa. Tycker jag :).

//J
 
Härlig tråd!

Lite kul att höra alla mer eller mindre krystade förklaringar om varför det är ab-so-lut oundgägligt med ett 13-tums krom-vanadium-kolfiber-titan blad med överliggande kamaxlar och inbyggt diamantbryne för att på ett säkert och bekvämt sätt ta sig genom storskogen. Själv har jag en Victorinox mini för manikyr, en Morakniv för grovarbete, en Leatherman Wave för friluftsliv, en mattsvart Vikingkniv som dykkniv(Ung och dum...) samt en stadig Khukri. Khukrin köptes som souvenir i Nepal och har fungerat främst som dekoration hemma. Dock sägs det att modellen är överlägsen om man behöver hugga sig en väg genom tät djungel eller avverka Rhododendronträd på sluttningarna i Nepal..
Det finns i mitt tycke ett område där ett stadigt, tungt blad är absolut nödvändigt: När man skall imponera med en ståndsmässig sabrering av en Champagneflaska!

MVH

Johanc

PS Det beror nog mest på min dåliga teknik, jag har sett en sommelier sabrera en magnumflaska med en osthyvel....DS

Det verkar gå lika lätt med en florett som med en sabel, en kamrat med betydligt mera träning än ego gjorde det galant med en brevkniv. VV skicka mera provmatriel!
 
Men är det dimmigt, vinterkall och helvått i skogen måste du ha tag i torr kärnved, om du inte har tände med i ryggsäcken, dvs du är halvklädd från början. Liten yxa eller slidkniv och vedpinne räcker görlångt.
Men till snöblock är lapphuggaren bättre än en kort Mora. Bäst är en grovtandad fogsvans.
Att hugga med en vass kniv visar ett visst förakt mot den som skärpt skärverktyget. Men att reparera en egg med ett bryne är ju en viss mental övning oxså.
Parerstång har sin plats på fäktvapen men vem sysslar med fäkning utanför pisten?
Röjkniv och machete har sina fördelar till specifika uppgifter men mera funkis verktyg finns.
När byggde ni en faschin senast? För till risknippesbyggning har stora knivar en fördel, det är mycket som skall kvistas. Fästningskonsten är t o m nationellt avskaffad sedan länge.
Men erkänn som det är att förlängarmotivet finns där och inte minst samtalsmotivet, det är ju skoj att munhuggas.
Behov nja men roligt jovisst!
 
Jag hade min Fällkniven till rakning för att få respekt i Milanos slumkvarter. Det i kombination med yrkesmördarblicken så kommer man långt. Prova med att öva in den på kvällar och nätter ute på stan. När folk börjar gå fortare när de ser dig är det dax att lära sig att vässa kniven.

Sen klyver jag ved med den. Då får man välja bort rakningen. Att ta saker från levande trän har jag bara tänkt göra i överlevnadssituation.
 
Ärligt talat så tyckte jag att vikten verkade lite väl hög med tanke på knivens mått, utseende och material.

~Paul~

Du har rätt, den vikten var från en vanlig hushållsvåg (fjädervåg med max 5 kg) när jag vägde min utrustningen för ett par år sedan.

Ny vägning idag på digitalvåg som väger upp till 500 g, då är det 263,4 gram som gäller, det är med slida, det var den förra vikten också.

Har tillgång till lab-vågar som väger på 0,0001g, men de klarar inte av de här vikterna ;-)
 
Du har rätt, den vikten var från en vanlig hushållsvåg (fjädervåg med max 5 kg) när jag vägde min utrustningen för ett par år sedan.

Ny vägning idag på digitalvåg som väger upp till 500 g, då är det 263,4 gram som gäller, det är med slida, det var den förra vikten också.

Har tillgång till lab-vågar som väger på 0,0001g, men de klarar inte av de här vikterna ;-)
Där ser man :). Kniven är t o m lättare än min Frosts fiskebowie.

~Paul~
 
Mer vikter samehuggare...

Min Strömeng 8" väger 256gram, 351gram med slida.
Har även en Helle Lappland som är 4mm längre i bladet, den väger 289gram, 420gram med slida.
Föredrar Hellen pga bättre balans (tyngre skaft) och skönare handtag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
Livetiskuggan Stor termos Utrustning allmänt 6
pelka Hur stor rygga? Utrustning allmänt 4
vandrafjäll Stor Thermos Utrustning allmänt 4
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
patrikiden Stor Jacka och Byxor som är vattentät Utrustning allmänt 3
markusbacka Stor, vattentät burk. Finns vars? Utrustning allmänt 9
Tomas J Suunto X-Lander Military, stor? Utrustning allmänt 0
fotografiskt Extra dun - hur stor skillnad? Utrustning allmänt 6
PetNor Burk, stor som en snusdosa, med skruvlock. Utrustning allmänt 16
Sheratan Val av ryggsäck för stor och tung packning Utrustning allmänt 54
Entangler Hur stor ryggsäck behöver jag? Utrustning allmänt 18
pergar stor ryggsäck Utrustning allmänt 21
peppe_37 HUR STOR RYGGSÄCK? Utrustning allmänt 10
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.