Stor kniv till vad?

10 enkronor? Vår våg visar 70 gram så jag litar blint på den:)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Enkrona
Jag var självklart tvungen att kontrollmäta mina två digi-vågar. Båda visade 70 g.

Den ena är av märket EKS och ansaffades i samband med att FK i Partille flyttade till en annan adress. Tillsammans med en "Rationella Media 8T20" temperatur-kompenserad manuell våg (20 kg) så gav jag 50:- kronor för båda :).

Den andra är en tysk KV 2001.

~Paul~
 
Nej, min Strömeng är också utan parerskydd:)
Vad kan förklara viktskillnaden? 'Handgjorda', olika mycket infettade/inoljade, kanske tjockleken skiljer på bladen? Mitt blad är 207mm ca 3mm tjockt, handtaget 118mm. Främre mässingsbeslaget är pressat ur ett rörämne ca 2mm tjockt.

MItt blad är 205 mm, ca 3 mm tjockt, handtaget 120 mm. Mässingsgrunkan knappa 2 mm tjock och 26mm lång. Väger 244 gr.

Slidan är vad jag ser gjord i lätt renhud. Kanske kan vara lite olika vikt beroende på vilken del av skinnet, ev olika skinn (ren eller ko) etc. Väger 84 gr.

Min är ganska lite infettad, ungefär som när den kom.

...och 3 enkronor vägde in på 21 gram :).
 
Det börjar bli uppenbart att knivarna inte väger lika mycket. Skillnaden beror därmed på att de faktiskt är olika med hänsyn till utförande och eventuellt material.

Frågan är därför: Hur gamla är edra knivar? Tydligen skiljer sig årgångarna från varandra.

~Paul~
 
Det börjar bli uppenbart att knivarna inte väger lika mycket. Skillnaden beror därmed på att de faktiskt är olika med hänsyn till utförande och eventuellt material.

Frågan är därför: Hur gamla är edra knivar? Tydligen skiljer sig årgångarna från varandra.

~Paul~

Ja, det är kul tycker jag. Visar kanske att de faktiskt är handgjorda. En sak som kanske kan ha betydelse är handtaget. Vad jag minns så är det gjort av björkträ som har torkats långsamt under vissa betingelser.

Spontant undrar jag, som knivnovis, om inte det är en del av kniven som likt slidans läder kan variera mer än stålet..? Det sistnämnda är väl förmodligen av massfabricerat slag och borde variera mindre...

...min köptes 2008 :).

//J
 
Ja, det är kul tycker jag. Visar kanske att de faktiskt är handgjorda. En sak som kanske kan ha betydelse är handtaget. Vad jag minns så är det gjort av björkträ som har torkats långsamt under vissa betingelser.

Spontant undrar jag, som knivnovis, om inte det är en del av kniven som likt slidans läder kan variera mer än stålet..? Det sistnämnda är väl förmodligen av massfabricerat slag och borde variera mindre...

...min köptes 2008 :).

//J
Fast även bladet på dessa knivar slipas för hand och finjusteras. Frågan är också om bladtjockleken inte har varierat under årens lopp.

Håller med om att greppets längd, tjockek och profil borde resultera i den största skillnaden.

~Paul~
 
Frågan är därför: Hur gamla är edra knivar? Tydligen skiljer sig årgångarna från varandra.

Ingen aning, köpte min begagnad:)
Skillnaden i vikt på knivar, 12 gram, och slidor, 10 gram, är väl en naturlig följd av att de är handgjorda, i naturmaterial och olika behandlade...
Skinnet i min slida är tjockare än bladet, dvs >3mm, så det är nog inte ren, mest troligt nöt.
Jag har behandlat slidan med narvsvärta för att mörka ned den och fettat in den en del. Även handtaget har fått sig några omgångar med tjära, narvsvärta i olika kulörer och linolja för att inte se så nytt ut - never trust a guy with shiny gear =D
 
Ingen aning, köpte min begagnad:)
Skillnaden i vikt på knivar, 12 gram, och slidor, 10 gram, är väl en naturlig följd av att de är handgjorda, i naturmaterial och olika behandlade...
Skinnet i min slida är tjockare än bladet, dvs >3mm, så det är nog inte ren, mest troligt nöt.
Jag har behandlat slidan med narvsvärta för att mörka ned den och fettat in den en del. Även handtaget har fått sig några omgångar med tjära, narvsvärta i olika kulörer och linolja för att inte se så nytt ut - never trust a guy with shiny gear =D
OK. Skillnaden är inom rimliga gränser.

~Paul~
 
Dåligt med bilder i denna tråd:)

Strömeng 8" (kolstål) till vänster, Helle Lappland (12C27 rostfritt) till höger. Mora 100mm som referens (för att glädja Patric mfl...).

Leukus001.jpg


Leukus002.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
Livetiskuggan Stor termos Utrustning allmänt 6
pelka Hur stor rygga? Utrustning allmänt 4
vandrafjäll Stor Thermos Utrustning allmänt 4
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
patrikiden Stor Jacka och Byxor som är vattentät Utrustning allmänt 3
markusbacka Stor, vattentät burk. Finns vars? Utrustning allmänt 9
Tomas J Suunto X-Lander Military, stor? Utrustning allmänt 0
fotografiskt Extra dun - hur stor skillnad? Utrustning allmänt 6
PetNor Burk, stor som en snusdosa, med skruvlock. Utrustning allmänt 16
Sheratan Val av ryggsäck för stor och tung packning Utrustning allmänt 54
Entangler Hur stor ryggsäck behöver jag? Utrustning allmänt 18
pergar stor ryggsäck Utrustning allmänt 21
peppe_37 HUR STOR RYGGSÄCK? Utrustning allmänt 10
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.