Stor kniv till vad?

-Patric-; sa:
huh.. vad är en överlevnadskniv, en kniv man har när man hamnar i överlevnadssituation eller en i butik angiven överlevnadskniv? ;)
En överlevnadskniv är definitionsmässigt minst en fot lång (bladet), väger ca ett kilo eftersom den består av ett stycke massiv metall, är dubbelslipad (helst med sågtänder!) yttersta 1/3 av bladet så man kan skära sig på bladryggen, har en enorm parerstång, är inte slipad in till nämnda parerstång, och har ett ihåligt skaft som vid inköpet innehåller:
1 st minikompass som endast säkert kan säga vartåt norr inte ligger.
5 st fiskekrokar modell barracuda
5 m fiskelina, åldrad och skavd
1 st trådsåg som går av när den vecklas ut
5 st vattenreningstabletter, till förvillelse lika Mentos, fast med klorsmak. Dödar allt som lever i/dricker av vattnet
1 st tändstål, att slöa kniven mot om den skulle vara för vass för något ändamål (föga troligt)
1 st instruktion för byggande av fantasifulla fällor, som fångar djur ingen någonsin sett utanför ett zoo.

Det var allt, hjälp mig komplettera listan.

Strykarräven; sa:
-Patric-; sa:
huh.. vad är en överlevnadskniv, en kniv man har när man hamnar i överlevnadssituation eller en i butik angiven överlevnadskniv? ;)
En överlevnadskniv är definitionsmässigt minst en fot lång (bladet), väger ca ett kilo eftersom den består av ett stycke massiv metall, är dubbelslipad (helst med sågtänder!) yttersta 1/3 av bladet så man kan skära sig på bladryggen, har en enorm parerstång, är inte slipad in till nämnda parerstång, och har ett ihåligt skaft som vid inköpet innehåller:
5 st vattenreningstabletter, till förvillelse lika Mentos, fast med klorsmak. Dödar allt som lever i/dricker av vattnet
1 st tändstål, att slöa kniven mot om den skulle vara för vass för något ändamål (föga troligt)
1 st instruktion för byggande av fantasifulla fällor, som fångar djur ingen någonsin sett utanför ett zoo.

oj... jaha, var köper man en sådan fin grej?

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
-Patric-; sa:
Strykarräven; sa:
-Patric-; sa:

oj... jaha, var köper man en sådan fin grej?
Hobbex, vad trodde du?

/Håkan

Strykarräven; sa:
Samma affärer som säljer snuskburkar och sydstatsflaggor. Kolla in filmen "falling down" för vidare beskrivning.
Ha ha ha, ja det var en rolig beskrivning. Inte riktigt så, nej.

Vad man nuförtiden menar med överlevnadsknivar är något helt annat. Något i stil med Becker knivar: http://www.knivesusa.com/category.html?UCIDs=1294064

Busse knivar: http://www.bussecombat.com/knives/

Fehrman knivar: http://www.fehrmanknives.com/knives.htm

eller Strider knivar:
http://www.striderknives.com/html/main.html

Filmen är däremot riktigt underhållande :)

~Paul~

vi vet vad som menas, vi gjorde oss bara lustiga över fenomenet.. en överlevnadskniv är den kniven någon i en överlevnadsituation har tillgänglig. som jag sagt innan, av de yrkesmän jag träffat så använder ingen dessa knivar utan betydligt mindre knivar MEN jag vet att deras Amerikanska diton gärna har stora knivar, kan bero på kompensation för mindre utrustning på andra ställen men vad vet jag.. Sedan så väljer man nog inte riktigt samma kniv om man är i tropiskt klimat eller om man är i arctiskt klimat, rätt utrsutning på rätt plats.

-Patric-; sa:
Sedan så väljer man nog inte riktigt samma kniv om man är i tropiskt klimat eller om man är i arctiskt klimat, rätt utrsutning på rätt plats.
Överens. Då accepterar du att en klättrare kanske pga viktaspekten inte har en Busse Battle Mistress med sig?

Å andra sidan så kanske du kan acceptera att en kille som är ute på en 14 dagars vandring har en större kniv med sig?

Sedan kan man diskutera var gränsen går för större kniv, som vi redan har konstaterat.

~Paul~

Usel reklam...

Jag tog en titt på några av länkarna till moderna tillverkare av "överlevnadsknivar". Jag kan gå med på att designen är tuff och uttrycksfull och så, men när jag kom till Striders fotogalleri kom jag på varför jag har så svårt att ta de här knivarna på allvar...

r1.jpg

Killen förefaller ha både en helikopter och en elak automatkarbin (ehuru oladdad..) till förfogande. Med högerhanden upptagen av kniven, tycker NI att hans chanser till "överlevnad" ökat eller minskat? ;-)

Re: Usel reklam...

Tumbleweed; sa:
Killen förefaller ha både en helikopter och en elak automatkarbin (ehuru oladdad..) till förfogande. Med högerhanden upptagen av kniven, tycker NI att hans chanser till "överlevnad" ökat eller minskat? ;-)
Tja, han kan ju inte skjuta sig själv i foten om bössan är oladdad, möjligen kan han få en smäll av rotorbladen, men han har ju hjälm. Återstår att skulle slinta och skära sig. Ergo: Kniv är farligt.

/Håkan

Re: Re: Re: Usel reklam...

Strykarräven; sa:
eldstålen som omdebatterats hett tidigare i vår.

Frågan är om de små eller de stora knivarna är farligast?
Vad var det för debatt?? När det gäller vilka knivar som är farligast så har i alla fall jag märkt att jag skär mig oftast på en liten fällkniv utan bladlåsning (läs Victorinox :)). Det är lätt att klanta sig.

~Paul~

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips