Stoppa varghatarna!!!

Re: Re: Kom igen - var lite hyggliga

Stadan; sa:
Duracellkaninen; sa:
_Erik_; sa:
Om man inte bor i vargområdet och är uppvuxen med traditionen att nyttja skogen och marken på olika sätt delvis för att överleva från början bör man hålla sina åsikter för sig själv...

Även om Erik hårddrar det hela lite (speciellt för att bo i Kronoberg :_) som sagt) - men det är faktiskt en vanlig myt i varghatarkretsar och det sämsta vi kan göra är att raljera över det.

Men enligt Eriks logik har man bara rätt att uttala sig som angelägenheter inom en ca 10-milsradie runt sin hemort. ...... Poängen är att vi måste samarbeta om naturresurserna, och det går inte att göra om man utestänger hela grupper från att överhuvudtaget få ha en åsikt.

/Staffan

Visst har du absolut helt rätt i att Erik har fel att utesluta grupper från diskussionen - men för att få honom att inse det kan vi inte raljera för mycket om det.

Min högst personliga gissning är att Erik egentligen inte alls tycker att Stockholmare inte skall få uttala sig - men att Stockholmare i kraft av att de är många inte skall få bestämma glesbygdspolitiken helt och hållet (lika lite som att icke-stockholmarna skall ha för mycket inflytande över var vägarna dras i Stockholm).

Erik har ju också helt rätt i att problem ofta löses bäst av de som är närmast problemet. Men inte alltid - för då kanske man bara fokuserar på en del av problemet - typ att låta fårfarmaren bestämma om vargen skall skjutas av och ge fasicken i om det innebär att Sverige som helhet utrotar vargen.
 
Varg

Hej!

Jag tycker att vi i Sverige är pinsamma när det gäller rovdjur. Hur många vagar har vi i vårt land? Det springer väl ett 70-tal stackare i våra skogar. Vissa vill ha bort dem.
Det är naturligtvis hemskt när ens hund eller boskap blir attackerade av rovdjur men man kan inte utrota en art för det.
Många andra länder har en mycket sundare inställning till derasrovdjur fastän de har betydligt fler och dessutom dödar de människor då och då.
Många rovdjursmotståndare har inte själv blivit drabbade. En del är emot rovdjur för att "deras" byte tas av rovdjur när de jagar. Jag är inte emot jakt men djuren får ta vad de behöver. Blir där ett överflöd över kan vi skjuta av.
I rovdjursdebatten känns det ibland som om de som bor lite längre upp i Sverige har mer emot de som bestämmer i Stockholm än själva vargen. Det är inte bra
Vargens farlighet är överdriven. Det finns det statistik på. Jag går hellre ensam en natt i skogen än på vissa platser i våra storstäder.
Fastän jag bor i Skåne har jag gått till fots i skogarna i norr och på de afrikansa savannerna.
Människan är väl den enda felande länken i ekosystemet.

Ville bara ventilera lite

Mvh Henrik
 
Re: Re: Kom igen - var lite hyggliga

Stadan; sa:
Tänk om vi får en utveckling som i Nilens, Kongoflodens, Zambeziflodens, Eufrats eller Tigris avrinningsområden, där staterna längre upp i avrinningsområdet tar sig friheten att dämma upp och använda upp allt vatten innan det når nedströms liggande stater. Poängen är att vi måste samarbeta om naturresurserna, och det går inte att göra om man utestänger hela grupper från att överhuvudtaget få ha en åsikt.

/Staffan

Iofs lite Off Topic. Men just detta har ju även USA sysslat med. Se bara på hur mycket vatten som finns kvar i Coloradofloden då den når Mexico (men det bryr sig inte USA om).

Dvs, den friheten tar sig även stora västcivisationer som borde veta bättre.

mvh Christian
 
Tycker personligen att det är lite kul att Erik har så förutfattade meningar om folk.
vem har sagt att man bott i göteborg hela livet bara för att man bor där nu???
Har själv bott på en liten gård i Tvedalen i Norge några år.
Där hade vi både får, getter, grisar, höns och häst. hade påhälsning av räv och antagligen
iller eller mink som bet ihjäl höns. Och vår granne Ivar sa sig ha sett lodjur runt i skogarna.
-
-
Har en annan liten tanke ni kan ta del av.hörde en del jägare som skulle "strejka" med att
göra eftersök av trafikskadade djur om inte vargstammen minskade. dom menade att det var
för stor risk för hundarna att bli skadade av vargen under eftersök.om en jägare säger så eller
skriver på en sådan protestlista anser jag att hans vapenlicens skall dras in och att han ej
får jaga under jaktsäsong heller.
 
Det hela bottnat säkerligen i en maktkamp om viltresurserna. Jägarkåren och markägare (bönder också) har i princip fritt fått agera utan någon nämnvärd konkurrens i skogarna under 100 år, och har därför vävt in en tradition där de allena styr över viltet.
Nu är denna tid över tack och lov, och rovdjuren kommer tillbaka till de flestas förtjusan.
Till omständigheterna hör att jägarkåren har en oehört stark lobbymaskin trots sitt relativa fåtal, många politiker ger mer eller mindre samtycke till vad som försigår i skogarna. Även riksdagsmän har trampat i klaveret med motioner som skulle, om de genomdrivits, vridit klockan ett halvt sekel tillbaka.

Vidare kan jägarkåren betecknas som den sista "gubbklubben", polisen och militären har fler kvinnor procentuellt sett. I sådan miljö i kombination med sin tidigare besuttenhet i frågan, kan det bara bli gnäll och lagövertramp.
Där motståndet är som störst mot varg, och mer eller mindre suspekta föreningar blomstrar, är också den illegala jakten som störst.
Vem som helst förstår att en korrelation föreligger, vårens avslöjande i tv visar på detta där företrädare trampar i klaveret på grövsta sätt.

Absolut mest smaklöst är nog de stora jägarförbunden som, trots den illegala jakten, bedriver intensiv verksamhet för att störa eller sinka den utveckling som riksdagen slagit fast genom rovdjursutredningen.
Än värre blir det när dessa förbund förklarar att lagöverträdelserna är en konsekvens av att samhället inte lyssnar på jägarna. Herregud, snacka om sandlådenivå i retoriken!
Det kan inte ses som något annat än ett tyst medgivande på samma sätt som vissa politker i glesbygden gjort.

Trots bitterheten finns det många jägare som på intet sätt ställer sig bakom på vad som sker i mellansverige eller skriver under på den politik de stora förbunden driver.
De tystas effektivt ner eller rentav skräms, på liknande sätt bemötts vargvänliga i hatområdena. Någon har t.o.m. blivit beskjuten!
Förhoppningsvis träder de fram efter den värsta stormen och visar att det finns sunt folk bland jägarna.

Verkligheten överträffar filmen "Jägarna", detta är inte ett isolerat problem utan finns i hela vårt land.
tror inte att godsägare i Skåne kommer att välkomna varg- och lodjursexpansionen med blida ögon!
Så länge den stora majoriteten håller käften och inte slår näven i bordet, kommer slakten att fortsätta. Här får inte den sedvanliga fegheten segra, vi har ett ansvar inför kommande generationer som skall förvaltas på bästa sätt.
Nytt friskt blod behövs för vargstammens överlevnad, genom att angripa alfaparen slår man skoningslöst mot flockarna. Detta är en medveten strategi och måste beteckans som en spottloska i ansiktet på majoriteten folket som beslutat om rovdjuren, man skiter i vad som beslutas över huvudet. Det kallas visst för rättshaveri.

Vår natur är absolut det mest värdefullla vi har, vårdar vi inte den kan vi stänga butiken och gå hem...

Hasse - stolt rovdjursvän
 
Röksvamp; sa:
..... förklarar att lagöverträdelserna är en konsekvens av att samhället inte lyssnar på jägarna. Herregud, snacka om sandlådenivå i retoriken!
Det kan inte ses som något annat än ett tyst medgivande på samma sätt som vissa politker i glesbygden gjort.

Precis som du säger använder skitstövlarna ursäkten att samhället inte lyssnar på jägarna. De skulle jaga varg i alla fall.

De vi rovdjursvänner måste nå är dem som inte själva kan tänka sig att jaga varg, men som inte vill anmäla andra bybor då 08:eek:rna "inte begriper/bryr sig om glesbygden".
 
Re: Helt utanför vargdebatten

Ulf M; sa:
Jag skulle vara glad den dag någon förklarade för mig varför det är mer fel eller mer värdeladdat att säga Lapp än Skåning!

Lapp - person med härkomst från Laponia/Lappland
Skåning - dito med härkomst från Scania/Skåne

Därför att "Lappland" och "Lapp" är ord uppfunna av svenskar om samer. Om samerna skulle fått namnge norrland så skulle det hetat "Sapmi" och "Samer" istället.

Man kan jämföra det med europeers sätt att se på afrikaner. Dom kallas för "negrer" vilket också är negativt laddat. Hur många afrikaner tror du det är som tycker om att bli kallade för "neger"?

Orden "lapp" och "lappjävel" har samma negativa laddning som "neger" och "negerjävel". Det är nog förmodligen därför de flesta samer ogillar ordet lapp.
 
Re: Re: Re: Helt utanför vargdebatten

-Patric-; sa:
Jomi; sa:
Orden "lapp" och "lappjävel" har samma negativa laddning som "neger" och "negerjävel". Det är nog förmodligen därför de flesta samer ogillar ordet lapp.

E Samejävel helt okey?

Nej självklart inte. Föresten så menade jag inget illa med det jag skrev, jag försökte bara vara saklig och svara på en fråga.
 
Re: Re: Helt utanför vargdebatten

Jomi; sa:
Därför att "Lappland" och "Lapp" är ord uppfunna av svenskar om samer. Om samerna skulle fått namnge norrland så skulle det hetat "Sapmi" och "Samer" istället.

Bra svarat!

Ta bara inte åt dig vad Patric skrev - på hans profil ser du att han skriver mycket och ofta är humoristisk på ett ironiskt sätt.

Sydlänning
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.