stövlar eller jumpadojor på vandring

Innan man har växt till sig så att det är värt att lägga ut pengar för ett par kängor, så är det ett bekymmer att välja skor för en helg vandring.

Väljer man gummistövlar och det är kallt som det var i helgen så fryser man.

Väljer man jumpa skor eller enklare känga så blir man snart våt och fryser.

Värmer våta kängor mer än gummistövlar när man har plastpåsar i dem?

Jag vet inte varför du skall ha plastpåsar? Gummistövlar brukar fungera bra även vintertid, bara man får ner ett par tjocka sockor.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Beror på

Det beror självklart på vilka kängor/stövlar man pratar om,men rent generellt skulle jag påstå att blöta kängor värmer mer än gummistövlar om enda skillnaden är påsen.Mellan gympaskor och stövlar tror jag skillnaden är bara marginell,det är inte mycket fyllning i gympaskor,för även om matrialet är blött så isolerar det ju.

Av alternativen blöta skor eller stövlar under en helgvandring är det nog att föredra att gå i stövlar,frusna skor är ingen höjdare på morgonen.

peter

Som liten pojke vandrade jag alltid med hederliga svarta Nokia gummistövlar (det fanns inget alternativ på 70-talets Finland). Sätt dubbla yllesockar i och byt dagligen. Det funkar lika bra nu 30 år senare. Alternativet är kanske biliga vandrar kängor typ. salomon

Ofta ingår det i valet att marginalerna för att få i mer sockor än mindre i stövlarna. Detta eftersom det inte finns någon snörning att lätta på. Det känns som att det finns mindre luft för isolering.

Skoskav är nog vanligare i stövlar.

Tunna billig yllesockar (som får plats) brukar man hitta i vanliga klädbutiker. Angående skavsår så håller jag med... ta med hudtejp eller Compeed, tejpa gärna i förebyggande syfte.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips