Stockholm Kanotmaraton

Den 14 september går ett nytt kanotlopp i Stockholm från skärgården in till Djurgården. 20km och 40km för alla kanoter och kajaker. Titta gärna på http://www.kanotmaraton.com för mer info.

Vore intressant och höra vad folk tycker om att det inte finns någon uppdelning i klasserna, dvs i t.ex. K1 Herr får man ställa upp i allt från en racinglåda till havskajak.

Ses på vattnet!
/Staffan Gustafsson
 
Med tanke på artikeln i Kanotnytt som kom idag så undrar jag om någon törs ställa upp i en racinglåda.. En sådan är ju inte alltför rolig att paddla i hög sjö.
 
klasser

Genom att dela upp tävlingen i två längdklasser så har man ju redan en slags indelning dom som vill satsa lite mer ställer nog upp i 40km klassen.

Det är faktiskt inte så stor skillnad i fart mellan olika skrov som många tror. Väljer man en långsmalare havskajak så kan man faktiskt hänga med hyffsat särskilt om det blir lite guppigt.

Man skall ha klart för sig att man inte vinner några tävlingar simmandes.

Betydligt viktigare är bra teknik och en bra paddel

Hans Friedel
 
Racinglåda

Tror ej det kommer att vara problem med att ställa upp i tex en VKV101. Ok lite skvalpigt eventuellt av trafik när man ska över till Fjäderholmarna. Så den som vinner har nog en "vass" låda.

Segertiden? ja med en moderna maratonlåda så blir den nog närmare 3 timmar. Men långfärdslåda?? ca 5 timmar.
[Ändrat av kanotisten 2003-04-15 kl 21:38]
 
Racing

Är man så skicklig att man klarar av att paddla en K1a så är man hursomhelst i topp trim och man skulle säkert göra bra ifrån sig i en stadigare kajak. Sedan finns det förstås en gråzon vad som skall kallas havskajak

Vinnartiderna för ASKR 42km ligger runt 4 timmar men dom kajakerna som ligger i täten kan knappast kallas havskajaker.

5 timmar ger en snittfart på dryga 4 knop och borde borde inte vara några problem. Har man tränat lite regelbundet bör man kunna hålla 5knop. Men då får man vispa på rätt bra och ha en fartig kajak.
 
Kul tävling

Jag är sugen på att köra men jag jag gillar inte riktig att man får använda tävlingskanot, det blir inte rättvist och så kan det vara lite farligt om det blåser för mycket, det finns ju några delar av banan där det kan gå rejäl sjö.
Det blir så svårt att välja kanot, väljer man tävlingskanot och det blåser för mycket så sjunker eller välter man. Väljer man längfärdskanot och det blåser för lite så hänger man inte med dem som kör tävlingskanot.
Jag tycker det blir roligare och mer rättvist om alla paddlar ungefär likvärdiga kanoter och helst enbart långfärdskanoter. Då får man ett litet test av vilken av dem som är snabbast.


/Pär
 
införa racing klass?

Vi har fått synpunkter på att vi bör införa en uppdelning i C2-klassen så att racing och motion tävlar i olika klasser. Finns det en större anledning till detta i C2-klassen än i K1 och K2, undrar vi?

Vi hade tänkt att inte dela upp de olika kanottyperna detta år för att göra det enkelt för alla men det är ju inte meningen att vissa inte vill ställa upp för att tävlingen känns orättvis.

Tacksam för synpunkter!
/Staffan
 
KANOT PROFIL ANMÄLD

Nu har Magnus Fischer anmält sig till Stockholm Kanot Maraton!

Magnus som var med och provpaddlade maratonsträckan i vintras ser fram emot tävlingen även om han inte är en utpräglad tävlingsmänniska, enligt honom själv.
- Jag paddlade Göta Kanalloppet 2002 och kom fram till att det inte var så tokigt att tävla trots allt, säger Magnus.
- Den goda gemenskapen mellan deltagarna gjorde intryck på mig och det är också något som jag ser fram emot under Stockholm Kanot Maraton i september.

Magnus nästa projekt är att i sommar paddla tillsammans med en tysk kamrat i Bajkalsjön i Ryssland.

För att titta på vad Magnus har hittat på tidigare
- gå in på http://www.utsidan.se/fischer.

För mer info http://www.kanotmaraton.com
 
Var är F2?

Kul initiativ, men var har ni gjort av faltkajak-klassen?

De traditionella tvåmannafaltkajakerna har ju som alla vet en enda STOR sittbrunn. Med min tvåmans-Klepper hamnar jag mitt emellan K2 ("Kajaker med två sittbrunnar") och C2 ("Kanadensare, endast enbladiga paddlar").

Hoppas på klargörande och att brorsan makar sig över från västkusten!
 
Någon officiell F2 klass lär tyvärr inte dyka upp i årets startlista. Dock är alla välkomna och vad gäller din Klepper får du välja klass själv med tanke på vad du och och din brorsa använder för paddel.

Idag blir det årets premiärtur(K1), skall bli skönt!
 
Enbladigt? Aldrig i en faltkajak!

Tack för klargörandet - under mild protest ansluter vi oss till K2-gänget 2003 och ser fram mot en välfylld F2-klass 2004 ;-)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pumpagubben Stockholm Kanotmaraton Paddling allmänt 18
louisa Stockholm Kanotmaraton? Paddling allmänt 6
calypso63 Stockholm Kanotmaraton 2006 Paddling allmänt 5
9331 2 veckor kvar till Stockholm Kanotmaraton den 14 sept Paddling allmänt 1
9331 Stockholm Kanotmaraton på Gärdet 3 maj Paddling allmänt 0
Moga Paddla genom Stockholm söderort? Paddling allmänt 3
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
AnnSofieB Vägval - paddla ut ur stockholm Paddling allmänt 4
Lasse Be Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
G.Kraft Å paddling kring Stockholm? Paddling allmänt 4
majjen Kanotvatten nära Stockholm? Paddling allmänt 6
Rävsärkargång Från Degerfors till Stockholm - Hur tar jag mig förbi Örebro? Paddling allmänt 4
Willetjåkkå Paddling Norr om Stockholm Paddling allmänt 3
xblp 1,5 dgr kanadensartur nära Stockholm Paddling allmänt 9
Grönblad Packrafting runt Stockholm Paddling allmänt 2
lesliedouglas älv-/flodliknande stystem 3-4h från Stockholm Paddling allmänt 1
såg Hyra kajaker i stockholm Paddling allmänt 5
curtan Becky Mason kommer till Stockholm Paddling allmänt 1
thureb Dagstursförslag Stockholm 1 Härsö runt Paddling allmänt 0
andre123 Hur tar man sig genom slussen i Stockholm? Paddling allmänt 7
Raftö Testa rätt kvalitetskajak i Stockholm för skärgårdsbruk Paddling allmänt 3
Christofp Suggestions for canoe trip close to Stockholm? Paddling allmänt 7
Urban packrafter Packrafting i Stockholm Paddling allmänt 2
marcuso Kajakbutiker i Stockholm Paddling allmänt 7
Mackan2 Nätverk för distanspaddlare i Stockholm/Mälardalen – intresse? Paddling allmänt 4
ElisaT Kajakförvaring Stockholm utanför tullarna Paddling allmänt 8
Jote Tips på kajaktur i centrala Stockholm. Paddling allmänt 8
Charles.Cassino Förvaring av kajak i Stockholm/ Enskede? Paddling allmänt 1
fuchs Stockholm - Göteborg Paddling allmänt 21
the_nice_dude Kajakförvaring i Stockholm City? Paddling allmänt 14
henrich Var hyra kajak i Stockholm? Paddling allmänt 8
fuchs paddlar genom Stockholm Paddling allmänt 2
tor_selden Uthyrning Kanadensare södra Stockholm Paddling allmänt 5
maolwi Paddling från Garnsviken till Stockholm Paddling allmänt 4
Ensåncesar kajaka lagom som nybörjare i Stockholm Paddling allmänt 4
Brundin Hitta bra och billig kajak i Uppsala/Stockholm Paddling allmänt 2
lindstrm Stockholm - gotland Paddling allmänt 3
vastero Filmad paddeltur genom Stockholm Paddling allmänt 3
frega Kajakbutiker i Stockholm som har provpaddling Paddling allmänt 5
John Stark Stockholm - Öregrund Paddling allmänt 11
Magnus de Brito Öppet vatten i Stockholm Paddling allmänt 14
henrich Paddlingsutrustning i Stockholm? Paddling allmänt 5
salgo60 Slussa Stockholm Paddling allmänt 6
rubella kajakpaddling stockholm? Paddling allmänt 5
grippa Kajakplats i Stockholm? NU! Paddling allmänt 1
tool Kajakförvaring Stockholm Paddling allmänt 2
Fredriks79 Kanotpolo i Stockholm? Paddling allmänt 5
salgo60 Paddla Stockholm norrut Paddling allmänt 1
AHL Kanotbryggor i Stockholm Paddling allmänt 6
David2 kajakförvaring nordvästra Stockholm Paddling allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.