Stinkande pjuck

Mine have been so bad lately it's been embarrassing. So I bunged them in the washing machine today. I was a bit worried about the rubber, but it seems just as sticky.

There was one small disaster. I thought I might need something to go in the machine with them to stop them from being knocked about too much. So I added a bath mat that's been hanging around the tvättstuga for a while needing a wash. It went in a sort of light brown. It came out matching my red shoes.
 
Hmmm, now that they've dried out a bit they seem to have come out exactly the same way they went in. Still able to climb walls on their own.

Seems I have soap resistant bacteria. I'm thinking of going nuclear on them.

I'm going to try 3 minutes in the microwave followed by the grov cycle in the washing machine.

Kill or cure.
 
It worked!

One and a half minutes at full blast, and even though they don't quite smell like new, at least they're now allowed back in the house.

The acid test will be the next climbing session. It'll be nice to be able to do a spot of bouldering without hearing that sickening slap as the guy next to me drops off the wall unconscious.
 
Inget nytt problem

Detta har diskuterats i andra forum. http://www.freeride.se/forum/thread.php?t=51877

Har man seriösa problem är lösningen följande. Kolla att skorna tål sprit så att limmade delar inte går sönder etc. Tvätta med vatten och flytande tvättmedel. Låt torka helt. Doppa helt i T-sprit så att de blir indränkta och desinficerade. Skölj med vatten upprepade gånger. Efter en vecka eller så så slutar de lukta alkis :). Bakterier trivs som bäst i 42 grader. Tvättar du strumpor i 40 grader så sköljer du bort de flesta bakterierna med du dödar dom inte. Tvätta i 60 grader. Använd bambustrumpor istället för syntetiska funktionsstrumpor. Tål 60 grader och är minst lika bra. Har nästan samma antibakteriella funktion som ull.
 
Klorin + Tvätt

Hej!

Har blivit tipsad att klorin-bad (utspädd) ett dygn och senare tvättmedels-bad i lika lång tid gör dojjorna betydligt trevligare. Har provat detta ett flertal gånger på läderskor och det rekommenderas. Kan ju också vara ett bra alternativ om replagskompisen inte tycker att t-dojja och klättring är förtroendeingivande;).

Mvh Karl
 
Ättika och citron

Jag har en huskur mot stinkande klätterskor som faktiskt fungerar fantastiska bra! Mina gamla klätterskor luktade så illa att jag var tvungen att förvara dem på balkongen. Men det löst jag genom följande kur:

- Skrubba ur skorna med varmt vatten och något rengöringsmedel som inte skadar skorna. Jag använde vanlig såpa.

- Blanda sedan ihop ättika, citron och varmt vatten och lägg ner skorna i. Skrubba lite med blandningen i skorna och låt dem sedan ligga en stund. Använd inte för mycket vatten, meningen är att koncentrationen av ättika ska vara ganska hög. (viktigt att veta att i detta skede luktar skorna om möjligt ännu värre än innan)

- Ta sedan upp skorna ur ättiksbadet och skölj ur dem. Skrubba dem sedan en omgång till med såpa för att få bort lukten av ättika.

Efter detta så var mina skor helt luktfria.

Ett varningens finger för alla skosprayer som finns att köpa. Min erfarenhet är att de bara får skorna att lukta ännu värre.
 
Om man inte har bråttom är bästa lösningen för syntetskor att lägga dom i blöt i vatten och maskintvättmedel. Låt dom ligga 4 dagar eller mer, rör runt då och då. Efteråt kör man dom i tvättmaskinen på 40 grader.

Desinfektion funkar inte långvarigt, eftersom själva näringen för bakterierna (din gamla hud) sitter kvar. Så fort det kommer nya bakterier så förökar dom sig snabbt. Det enda som hjälper är att få skorna rena.
 
Det som funkar bäst för mig är att låta de stå i en hink med vatten och gulsåpa över natten och sedan bara skölja av. Luktar fräsht på morgonen och när man kommer hem på eftermiddan har de torkat och är som nya.
Har inte märkt att det skadar skorna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jennsa Stinkande klätterskor, hur göra? Klättring allmänt 13
Adventure-Cilla STINKANDE klätterskor Klättring allmänt 26

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.