Stighudar eller ej Abisko-Nikka?

Är det att rekomendera att min kompis köper ett par stighudar till vår tur Abisko-Nikka via Vistas/Nallo kring påsk? Hon är tveksam pga kostnaden.

Jag har sagt att det nästan krävs men blir osäker då jag ganska ofta har gått oledat och med en pulka på släp tidigare vilket inte blir fallet nu. Då har hudarna varit ovärderliga.

Båda har gått på tur tidigare men jag fler gånger btw.

Alltså:
Hudar eller ej på led mellan Abisko-Nikka?

hyra?

Kan man inte hyra hudar på fjällstationerna? - Lite trixigt att lämna åter om man inte går i cirkel men det det borde gå att lösa med posten.

/Patrik, som köpt beg fd utnyrningshudar på fjällstation i Jämtland

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Hudar!
För större delen av den sträckan går det alldeles utmärk utan hudar, men jag har nog gärna hudar på i stigningen från Abiskojaure mot Alesjaure, första biten upp i Stuor Reiddavagge från Vistasdalen samt kanske framförallt i stigningen från Nallostugan upp mot sjön, Reiddajaure heter den väl, i passet mot Sälka.
Däremot kan det nog räcka med korta s.k "kicker skins". Det är lite rea på Addnature på Black Diamonds kicker skins, de är bra.

Beror på snöförhållanden mm. Vallningsfria belag och kickerskins är en bra kombo i april men i år är påsken tidig och kanske funkar blå valla hela turen för er.

Vad har hon för skidor? Låna kicker skins?

Thure

Man klarar sig utan. Visst är det tillfällen då det är (riktigt) smidigt att köra med hudar, men med lite envishet och gott humör går det bra ändå. Mina fem öre!

Vad har hon för skidor? Åsnes har korta hudar för en rimlig peng, funkar fint i så gott som alla stigningar om man inte drar pulka!
Har dem på även med pulka eftersom glidet är ovärderligt, bara i de värsta stigningarna de långa hudarna åker på! :)
- Och jag håller med ovan, för humörets skull rekommenderar jag absolut någon form av hudar!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips