Stighud - vad gör vi för fel?

Jag och min fru har införskaffat nya längdskidor med stighud av märket Madshus. Vi är nybörjare. Vi tog vår första tur på ca 1 timme. Det var ca -10 grader. Efter 50 minuter så fastnade det snö på stighuden och glidet försvann. Samma sak hände på både fruns och mina skidor. Vad beror detta fenomen på och vad kan man göra åt saken? Borde vi vallat innan? Finns det något sätt att få bort snön från stighuden när man väl är utomhus?

Tack för hjälpen
 
Modellen heter Madshus XC Skis Race Speed LTd Intelligrip. Det var ingen is vad jag kunde se. Däremot hade snön fastnat på undersidan, med resultatet att det knappt gick att åka framåt.
 
Det finns lite olika produkter för att impregnera hudarna och undvika att de fryser (skin cleaner och skin care/skin glide eller liknande brukar de heta). Man kan även använda vanlig glidvalla (utan att smälta den) och gnida in i huden. Jag har själv använt den senare metoden de senaste åren, jag har personligen inte haft problem med frusna hudar och dåligt fäste trots varierande förhållanden.
 
Snö kan frysa fast i skin, och sedan byggas på. Vid dåliga förhållanden kan det frysa under alla typer av skidor. Det brukar inte hända när det är så pass kallt som -10. Jag gissar att ni hade hyfsat finkornig nysnö.

Det brukar hjälpa att ha någon typ av valla på skinnen. T.ex. https://www.decathlon.se/valla-skidor-och-stighud-id_8566676.html.

Bäst är att ha lagt på valla innan det fryser. Det kan gå att gnida bort med t.ex. en vallakloss när ni är ute is spåren.
 
Jag tar alltid in mina skidor med stighud så dom får torka i värmen innan nästa tur och är noga med att när jag tar ut skidorna så får dom stå i skuggan och bli kall innan dom läggs i snön.
Och som är nämnd tidigare att vaxa hudarna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fidelity Vad blev fel? Skidor allmänt 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.