Stigen från Kvikkjokk längs Tarraätno?

När jag vandrat Padjelantaleden har jag åkt båt från Kvikkjokk några kilometer upp i Tarraätno. På kartan finns en stig markerad och vad jag läst mig till lär det vara blött där den går. Är det någon här på Utsidan som vandrat stigen på senare år eller vet hur skicket är? Är den otydlig eller kanske igenväxt. Finns det spänger?

Tack på förhand för info, Fredrik

Hej, har inte gått där, om Du menar från byn mot Fårholmen, intill Mierdekjávrre.

Om Du går in på Lantmäteriets kartsida och väljer Topografisk karta så ser Du att det nog är mer än lovligt blött på det näset.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

avslutad210712

Gäst
Hej, har inte gått där, om Du menar från byn mot Fårholmen, intill Mierdekjávrre.

Om Du går in på Lantmäteriets kartsida och väljer Topografisk karta så ser Du att det nog är mer än lovligt blött på det näset.

Om du menar ovanstående så fick vi en guidad tur med Björn Sarstad (i båt) och han sa att det är ordentligt blött att gå där.

Om du menar från båtplatsen en bit upp i älven där det finns en "kåta" så har jag gått därifrån tre gånger och det har aldrig varit speciellt blött.

Går att gå uppe på ronningen längs älven. Mycket högt gräs men blött är det inte om vädret är torrt. rätt igenvuxet då få går. Över till byn måste du ta båt nedan Kamajokken.

När jag vandrat Padjelantaleden har jag åkt båt från Kvikkjokk några kilometer upp i Tarraätno. På kartan finns en stig markerad och vad jag läst mig till lär det vara blött där den går. Är det någon här på Utsidan som vandrat stigen på senare år eller vet hur skicket är? Är den otydlig eller kanske igenväxt. Finns det spänger?

Jag har inte gått den stigen men diskuterat den flera gånger med bland annat Björn som kör båten. Vattennivån i Kvikkjokksdeltat kan enligt uppgift variera med så mycket som 3 meter, så åtminstone tidvis är stigen blöt och kanske rentav oframkomlig. Men jag tror att ett större problem är att den knappast skulle hålla för ett stort besökstryck med många vandrare. Därför är det olyckligt att de nya kartor som trycks har stigen med. En hel del, inte minst utländska besökare, tror att detta är en väl frekventerad färdväg.

Om det i framtiden blir så att en stor ström av vandrare tar denna väg måste nog stigen dras om längre upp på sluttningen och norr om sjön Mierdekjávrre. Men - som Britt skriver - båt måste man ändå ta, även om resan över älven blir kort.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips