STF Kebnekaise verkar inte bry sig nämnvärt över Corona

Underbart att klaga på trängsel osv på resmål man själv har begett sig till :)

Ja jag har själv suttit i trängseln på tåget norrut från Boden men jag var ju en del av problemet genom att genomföra resan...

En viktigare diskussion. Gemensamt för de drabbas hårt är metabol ohälsa. Det hjälper inte att gömma sig. Sluta äta allt som har en innehållsförteckning. Ät riktig artegen föda och var ute i solen och rör på dig. Stoppa det inte i munnen om våra förfäder för 20 000+ år sedan inte gjorde det. Det är så enkelt.
 
Underbart att klaga på trängsel osv på resmål man själv har begett sig till :)

Ja jag har själv suttit i trängseln på tåget norrut från Boden men jag var ju en del av problemet genom att genomföra resan...

En viktigare diskussion. Gemensamt för de drabbas hårt är metabol ohälsa. Det hjälper inte att gömma sig. Sluta äta allt som har en innehållsförteckning. Ät riktig artegen föda och var ute i solen och rör på dig. Stoppa det inte i munnen om våra förfäder för 20 000+ år sedan inte har haft tillgång till det. Det är så enkelt.

Du missar poängen och seglar iväg. Det jag vill belysa är hur STF i medier och egna publikationer vill trycka på hur man jobbar efter de regler som gäller, för att i verkligheten egentligen skita i det helt och låta det spela sig ut hur det gör.
 
Svårt för gemene man att veta hur det ser ut. STF kanske borde vara tydligare i sin kommunikation över hur det ser ut. Sedan kan man ju ha en begränsning över antalet inne i storstugan och ha en som håller räkningen i dörren, men då hade man förlorat pengar.

Nja, det går väl nästan att räkna ut med det man sitter på att en av dom mest välbesökta fjällstationerna redan innan epedemien blir välbesökt under en sommar där folk inte kan resa utomlands och därför satsar på Sverigsemester.
 
Hej, nyligen har jag och sonen besökt fjällstationen och därför kan jag ge ytterligare några förstahandsintryck.

Vi tältade en vecka (för att undvika trängsel och kunna hålla avstånd). Vi hade med all mat i ryggorna, för att inte behöva gå in i någon stuga. När vi passerade Kebnekaise fjällstation för en och en halv veckan sedan, gick vi ändå in till receptionen för att kunna läsa en aktuell väderprognos. I och omkring receptionen fanns ca 20 personer och flera ytterligare passerade. Det rådde en stor trängsel av ett slag jag inte sett i Sverige sedan mitten av mars. Vad vi kunde se gjorde inte personalen någon ansats till att undvika trängsel. Till vänster trängdes ett par skråliga sällskap med fulla ölglas, och det rådde trängsel även bland de sittande. Vi blev faktiskt ganska chockade över hur fullt och trångt det var, och gick raskt ut igen. Tack till Johan som lyfte missförhållandena vid fjällstationen i en tråd på utsidan. Jag önskar att STF centralt stöttar.

Kontrast: Vår vandring avslutades i Nikka. Många människor även där. Företagarna i Nikkaluokta verkar arbeta seriöst så att riskerna minimerats. Vi tycker nog att gäster där kunde hålla tydliga avstånd.
 
Senast ändrad:
Nja, det går väl nästan att räkna ut med det man sitter på att en av dom mest välbesökta fjällstationerna redan innan epedemien blir välbesökt under en sommar där folk inte kan resa utomlands och därför satsar på Sverigsemester.

Med tanke på vad STF själva skriver och hur "noga" man påstår sig vara tycker inte jag att det är självklart alls.
 
Hej, nyligen har jag och sonen besökt fjällstationen och därför kan jag ge ytterligare några förstahandsintryck.

Vi tältade en vecka (för att undvika trängsel och kunna hålla avstånd). Vi hade med all mat i ryggorna, för att inte behöva gå in i någon stuga. När vi passerade Kebnekaise fjällstation för en och en halv veckan sedan, gick vi ändå in till receptionen för att kunna läsa en aktuell väderprognos. I och omkring receptionen fanns ca 20 personer och flera ytterligare passerade. Det rådde en stor trängsel av ett slag jag inte sett i Sverige sedan mitten av mars. Vad vi kunde se gjorde inte personalen någon ansats till att undvika trängsel. Till vänster trängdes ett par skråliga sällskap med fulla ölglas, och det rådde trängsel även bland de sittande. Vi blev faktiskt ganska chockade över hur fullt och trångt det var, och gick raskt ut igen. Tack till Johan som lyfte missförhållandena vid fjällstationen i en tråd på utsidan. Jag önskar att STF centralt stöttar.

Kontrast: Vår vandring avslutades i Nikka. Många människor även där. Företagarna i Nikkaluokta verkar arbeta seriöst så att riskerna minimerats. Gäster kunde hålla tydliga avstånd.

Intressant med fler som varit på plats, tack för ditt inlägg.
 
Man ska sköta sig själv och skita i andra typ. Det funkar ju förstås inte då ingenting får några konsekvenser om man struntar i råden från FHM.

Jag tycker att du förvanskar avsikten med Folhälsomyndighetens rekommendationer. Vi ska ta hänsyn till andra genom att ta ansvar som individer och följa de rekommendationer som ges. Vi svenskar har fortfarande, på samhällsnivå, hög tilltro till våra myndigheter och därför kan en sådan strategi fungera. Jag rekommenderar Anders Tegnells sommarprat då jag vill minnas att han där pratar om att alla länder har sina förutsättningar.
 
Jag är personligen inte rädd för att bli smittad men av respekt för mina medmänniskor som kan ev vara i en riskgrupp/rädda för smittan så håller jag avstånd. Det är inte avancerat att bete sig.
 
Personangrepp / raljerande
Jag tycker att du förvanskar avsikten med Folhälsomyndighetens rekommendationer. Vi ska ta hänsyn till andra genom att ta ansvar som individer och följa de rekommendationer som ges. Vi svenskar har fortfarande, på samhällsnivå, hög tilltro till våra myndigheter och därför kan en sådan strategi fungera. Jag rekommenderar Anders Tegnells sommarprat då jag vill minnas att han där pratar om att alla länder har sina förutsättningar.
FHM rekommendationer mer förminskar medborgarna än nåt annat. De tror att de sitter på nån första-hands-information/kunskap som medborgarna inte redan känner till och verkar leva kvar i gamla tiders auktoritetstro. Medvetet folk idag läser tidningar och information från hela världen och bildar sig egna uppfattningar om vad som händer mycket snabbare idag än förr. Tegnell verkar inte fatta detta, troligen pga att han sitter på en "viktig post" och anser sig stå över de andra lägre stående och okunniga människorna. Han tror att han kommer med viktig information när han säger åt oss att tvätta händer och hålla avstånd ytterligare en gång.

Jag är inte så naiv att jag tror att folk överlag sköter sig och tar ansvar. Det har vi ju sett att det inte funkade med 6000 döda pga utebliva åtgärder från politikerna. Det är något som Löfven och FHM kommer få bära med sig lång lång tid framöver. Estonia och Tsunamin var ju ingenting jämfört med den usla skötseln av Corona.

Att Tegnell sitter och poserar i blomsterkrans inför ett sommarprat när han och FHM samtidigt har 6000 liv på sitt samvete är jävligt provocerande tycker jag. Maken till ineffektiv och saktfärdig man på så viktig post har jag knappt sett.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.