STF Kebnekaise verkar inte bry sig nämnvärt över Corona

Var förbi fjällstationen här i dagarna och det var intressant att se den totala obryddhet som rådde. Visst fanns det någon skylt här och där, handsprit och markeringar i golv men ingen verkade bry sig nämnvärt över det.

Vidare har man inte gjort något för att minska soffor eller andra åtgärder för att få folk att hålla avstånd.

Bryr sig STF mer om att tjäna pengar efter den dåliga våren än att faktiskt ta till åtgärder som myndigheter förespråkar? Ni andra som varit där senaste tiden vad säger ni?
 
Inte så förvånade att höra, men som jag förstått saken rätt i Sverige under den här pandemin så ligger i princip allting på individnivå. Stat och myndigheter har lämpat av allt ansvar på individen att hålla sig frisk och utanför sociala sammanhang.

Man ska sköta sig själv och skita i andra typ.

Det funkar ju förstås inte då ingenting får några konsekvenser om man struntar i råden från FHM.
 
Inte så förvånade att höra, men som jag förstått saken rätt i Sverige under den här pandemin så ligger i princip allting på individnivå. Stat och myndigheter har lämpat av allt ansvar på individen att hålla sig frisk och utanför sociala sammanhang.

Man ska sköta sig själv och skita i andra typ.

Det funkar ju förstås inte då ingenting får några konsekvenser om man struntar i råden från FHM.

Ja individen har självklart ett eget ansvar. Däremot har ju STF som huvudägare av lokaler m.m också ett ansvar som man inte kan bolla bort.

STF skriver själva att man följer reglerna satta av folkhälsomyndigheten, men där tar man upp placering av möbler exempelvis som STF Kebnekaise inte alls följer. Även annat om trängsel etc.

STF är givetvis tvungna att utåt sett verka som att man följer reglerna, men att det sedan inte fungerar i praktiken är tråkigt.

Det är nog tur att smittan verkar mattats av, annars hade nog STF fått en rejäl bakläxa om ett större utbrott skett på stationen.
 
Nu har jag inte varit där, men jag tycker problemet finns överallt. Som individ är det ju jättesvårt att se till att få en frizon ikring sig. Man kan låta bli att själv ställa/sätta sig nära andra, men när andra omringar en är det inte lika lätt. T.ex. i livsmedelsbutiker tycker jag det har funkat hyfsat vad gäller kassaköer (utom den första tiden innan de strängare "råden" kom). Men folk har hela tiden trängt sig på vid hyllorna, sträckt sig framför vid mjölkkylen o.s.v.

Håller med Kveka. Man lägger ansvaret på individnivå. Men det är väl rätt typiskt Sverige. Så är det ju med väldigt mycket här.
 
Flera restauranger i mitt hemlän har fått både påpekanden och vid uteblivna åtgärder även vite/böter. Nu är det lite omständigare att ta sig till en fjstn för inspektion men för just restauranger är det är det väl ägaransvar och man får väl avsätta personal för tillrättavisning/påminnelse om folk inte följer reglerna om att hålla avstånd i deras lokaler.

Sen är har olika människor olika stor corona-comfortzon, men minimum måste ju vara FHM/socialstyrelsens riktlinjer.

Hoppas vi slipper utbrott på så avlägnsa ställen, evakuering lär bli komplicerad, riskfylld samt kostsam för samhället.

/Patrik, som hemestrat i år
 
Sitter på bussen på väg till Kvikkjokk.
Det var absolut knökfullt på tåget från Boden. (Jag klev av i Murjek)
Trodde det skulle finnas tomma platser för att skapa avstånd. Tvärtom, de hade skippat både vagnsnummer och platsnumren. Det fanns inte sittplatser till alla. Folk rände fram och tillbaks o letade platser. Kön till restaurangvagnen gick genom två vagnar.
Någon sa att de flesta skulle till Kebnekajse.
Kanske blir en ”hot spot”.
 
Sitter själv på nattåget söderifrån och skall vidare till Kvikkjokk. I mitt fall blir det byte till buss i Boden om en stund. Har själv valt egen sovvagnskupe ihop med min medvandrare för säkerhetsskull detta år och i varje fall i vår vagn har det varit lugnt och kontrollerat. Resten av nätterna blir i tält som borde vara helt enligt FHMs rekommendationer.
Kebnekaise fjällstation brukar vara snudd på hysteriskt och jag är inte alls förvånad att det är så även i år. Tycker jag hört att alla skall till Kebnekaise, så inte alls förvånad om det drar ihop mycket folk där.
 
Lite OT kanske men det märks också här. När jag ska handla får jag gå långa krokar runt de som pratar "svergiska" (de som har anknytning hit får komma iland) eftersom de klumpar ihop sig och inte släpper förbi andra. Barnen springer omkring hur som helst och vuxna breder ut sig mellan hyllorna. Det är trist, vi gör så gott vi kan och folk tar saken på allvar men man kan inte skydda sig mot dem som inte bryr sig. Samma i kassakön, fast butikerna gör vad de kan för att markera ut säkerhetsavstånd trycker "turisterna" på bakifrån eller glider in emellan.
 
Var förbi fjällstationen här i dagarna och det var intressant att se den totala obryddhet som rådde. Visst fanns det någon skylt här och där, handsprit och markeringar i golv men ingen verkade bry sig nämnvärt över det.

Vidare har man inte gjort något för att minska soffor eller andra åtgärder för att få folk att hålla avstånd.

Bryr sig STF mer om att tjäna pengar efter den dåliga våren än att faktiskt ta till åtgärder som myndigheter förespråkar? Ni andra som varit där senaste tiden vad säger ni?

Hej Johan och tack för viktig återkoppling!

Jag vill börja med att återge att de anpassningar vi vidtagit på Kebnekaise för att följa Folkhälsomyndighetens direktiv, har vi gjort i samråd med Miljö -och hälsa på Kiruna kommun, och vi har kontinuerlig kontakt för att försäkra oss om att de åtgärder vi gör är tillräckliga, direktiven säger nu att vi ska hålla avstånd om en meter.
Vi tar i sommar endast emot gäster till vår anläggning som har förbokat sin vistelse. Vi har minskat antal bokningsbara bäddar med 30% på våra ordinarie bäddar. Vi fyller alltså inte rummen utan har skapat utrymme för att hålla avstånd.
Det har vi även gjort för att vi, med flera års erfarenhet, sett att intresset för friluftsliv, fjällvandring och att besöka just Kebnekaise under högsäsong ( v 29-32) ökat markant. Vi har varit väl medvetna om kommande sommars situation med många gäster i området, och att våra utrymmen ska räcka för både boende och tältare. Vi vet också att vi bland våra gästar ( och ännu fler just i år) har många ovana och oerfarna förstagångsbesökare som vid fram för allt oväder behöver få komma in, det kan för övrigt i värsta fall bli en fjällsäkerhetsfråga.

Vi har stort fokus på att vi ska efterfölja våra rutiner, och vi har i samråd med miljökontoret i Kiruna, som gjort en bedömning, det tillåtna antal sittplatser i Storstuga och restaurang och har god kontroll på våra buffeservering vid frukost och lunch. Miljö-och hälsa har här inga synpunkter för närvarande. Vi utför frekventa "kontroller" i vår Storstuga, gästkök och hygienutrymmen. Det är mycket gäster, och de får inom sitt eget sällskap sitta så nära de önskar, men avstånd till nästa person/sällskap ska vara en meter. Vi gör ständiga bedömningar, och ser vi att det inte efterföljs uppmanar vi gäster att förflytta sig.

Jag vill åter tacka för viktiga synpunkter, vi tar de i stor beaktning.
Jag hoppas avslutningsvis att du hade en fin vistelse på Kebnekaise och att du åter önska besöka oss. Jag kan varmt rekommendera en höstvandring, med fjällen i sprakande färger, hög och klar luft och betydligt mindre gäster på vår fjällstation!

Vänligen Marit Sarri, platschef STF Kebnekaise Fjällstation
 
Hej Johan och tack för viktig återkoppling!

Jag vill börja med att återge att de anpassningar vi vidtagit på Kebnekaise för att följa Folkhälsomyndighetens direktiv, har vi gjort i samråd med Miljö -och hälsa på Kiruna kommun, och vi har kontinuerlig kontakt för att försäkra oss om att de åtgärder vi gör är tillräckliga, direktiven säger nu att vi ska hålla avstånd om en meter.
Vi tar i sommar endast emot gäster till vår anläggning som har förbokat sin vistelse. Vi har minskat antal bokningsbara bäddar med 30% på våra ordinarie bäddar. Vi fyller alltså inte rummen utan har skapat utrymme för att hålla avstånd.
Det har vi även gjort för att vi, med flera års erfarenhet, sett att intresset för friluftsliv, fjällvandring och att besöka just Kebnekaise under högsäsong ( v 29-32) ökat markant. Vi har varit väl medvetna om kommande sommars situation med många gäster i området, och att våra utrymmen ska räcka för både boende och tältare. Vi vet också att vi bland våra gästar ( och ännu fler just i år) har många ovana och oerfarna förstagångsbesökare som vid fram för allt oväder behöver få komma in, det kan för övrigt i värsta fall bli en fjällsäkerhetsfråga.

Vi har stort fokus på att vi ska efterfölja våra rutiner, och vi har i samråd med miljökontoret i Kiruna, som gjort en bedömning, det tillåtna antal sittplatser i Storstuga och restaurang och har god kontroll på våra buffeservering vid frukost och lunch. Miljö-och hälsa har här inga synpunkter för närvarande. Vi utför frekventa "kontroller" i vår Storstuga, gästkök och hygienutrymmen. Det är mycket gäster, och de får inom sitt eget sällskap sitta så nära de önskar, men avstånd till nästa person/sällskap ska vara en meter. Vi gör ständiga bedömningar, och ser vi att det inte efterföljs uppmanar vi gäster att förflytta sig.

Jag vill åter tacka för viktiga synpunkter, vi tar de i stor beaktning.
Jag hoppas avslutningsvis att du hade en fin vistelse på Kebnekaise och att du åter önska besöka oss. Jag kan varmt rekommendera en höstvandring, med fjällen i sprakande färger, hög och klar luft och betydligt mindre gäster på vår fjällstation!

Vänligen Marit Sarri, platschef STF Kebnekaise Fjällstation

Vet faktiskt inte vad jag ska svara på detta. Det är uppenbart för alla som rört sig på stationen att absolut ingenting har förändrats bortsett från några skyltar, markeringar och handspritsflaskor.

Boendefrågan har jag ingen insikt i och tar inte heller upp. Jag pratar enbart om storstugan som du själv väljer att kalla den.

Vad exakt har ni förändrat mot tidigare år menar du? Allt ser precis ut som det såg ut förra året. Det är ju bara svammel att man kan hålla avstånd någonstans. Har du sett hur det ser ut på frukosten exempelvis?
 
Sen kanske man borde ställa sig själv frågan varför man tvunget måste klämma sig in på en av landets mest välbesökta fjällstationer under rådande Coronakris och späda på problemet med trängsel ?

Taget eget ansvar är kanske nyckelordet i stället för att bli del av problemet ?
 
Senast ändrad:
Sen kanske man borde ställa sig själv frågan varför man tvunget måste klämma sig in på en av landets mest välbesökta fjällstationer under rådande Coronakris och späda på problemet med trängsel ?

Taget eget ansvar är kanske nyckelordet i stället för att bli del av problemet ?

Svårt för gemene man att veta hur det ser ut. STF kanske borde vara tydligare i sin kommunikation över hur det ser ut. Sedan kan man ju ha en begränsning över antalet inne i storstugan och ha en som håller räkningen i dörren, men då hade man förlorat pengar.

För egen del tycker jag hela pandemi-grejen är ett svammel, och något jag inte bryr mig om. Däremot tycker jag det är intressant med företag som säger en sak utåt för att sedan jobba tvärtom.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.