STF har (delvis) förstört Sylarna

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
(...) Det kan ju alltid nämnas för att ge tyngd åt formuleringen att åtgärden verkat exkluderande snarare än inkluderande -- om inte annat blir det svårare att vifta bort invändningar som bevisligen är sanna, baserade på faktiska upplevelser.
Ja. Tänkte försöka få med mer av detta, jfr #345.
 
STF Sylarna.

Tyvärr har STF valt att ta bort det stora självhushållsköket i huvudbyggnaden och istället byggt ett restaurangkök med dyr mat :(

"Grytmål De Lux, (medlem 325:-/ord. pris 375:)"

Självhushållare har numer bara 4 köksplatser & 20 sittplatser i annexet, hur det ska räcka till svarar man inte på. Var ju köer till matlagning redan när det fanns många fler platser.

Eller svarar inte .. man säger "Vi erbjuder ett urval av varmrätter att värma själv." men anger inget pris på dom. Man tar även bort "matkassen" man kunde boka innan ankomst för att sen tillaga själv.

Man får inte ens äta medhavd mat längre i huvudbyggnaden, utan hänvisas till det lilla annexet.

Artikel 82 EG
Definition på dominerande ställning

Så här säger lagen inom EU

"Med begreppet dominerande ställning i artikel
86 avses den situationen att ett företag har en
sådan ekonomisk maktställning att det får
möjlighet att hindra en effektiv konkurrens på
den relevanta marknaden genom att företagets
ställning tillåter det att i betydande omfattning
agera oberoende i förhållande till sina
konkurrenter, kunder och, i sista hand,
konsumenter."
 
En sådan fylligare lägesbild hoppades vi skulle tona fram i tråden, med färska förstahandsrapporter efter sommarsäsongens slut. Fortsätt gärna att fylla på.. Visst är vi, som Almgren skriver, "på sluttampen" i arbetet med just det öppna brevet, men förhoppningsvis blir det en fortsättning i denna viktiga debatt.

Den fortsättning jag väntat förgäves på är en förklaring betr. "liknande utveckling" på fjällstugorna. Vari exakt består denna utveckling?

LRC talar om "missförhållanden" på fjällstugorna men vari de består får ingen av oss veta. Att priserna stadigt går upp är snarast symptom på något missförhållande, kanske någon omotiverad lyx eller vad?
 
Som halvaktiv STF-medlem har jag följt den här diskussionen ett tag och känner att det är dags att registrera mig på forumet.

STF är en ideell förening, även om vissa delar verksamheten drivs i bolagsform, men det betyder att det är medlemmarna som bestämmer. Att gå ur föreningen för att man inte gillar vad den gör kan man naturligvis göra, men då förlorar man också möjligheten att påverka. Men ni som är medlemmar, använd era demokratiska rättigheter! Inget fel i att skriva ett öppet brev, jättebra! Men till och med fredag pågår valet av representater till nästa stämma, se till att rösta! https://www.svenskaturistforeningen.se/foreningsdemokrati/rosta-till-riksstamman/ Många kandidater har angett fjäll som intresseområde och många är stugvärdar eller dugnadsarbetare. Och när det är dags för stämman, motionera!
 
ja och nej, vill jag till tex Sylarna finns det ett klart monopol
Vill jag till Abisko finns dock alternativ

Vi kan nog vara överens om att fjällvärlden är större än både Sylarna och Abisko. Vi är nog många som av princip är emot monopol, men att hävda att STF har monopol på boende i fjällvärlden är inte ärligt.
 
Vi kan nog vara överens om att fjällvärlden är större än både Sylarna och Abisko. Vi är nog många som av någon typ av princip är emot monopol, men att hävda att STF har monopol på boende i fjällvärlden är inte ärligt.

De har monopol på en hel del platser, inte alla. Jag har inte påstått annat. Men jag tror vi nu vet var vi har varandra, så ha en bra kväll.
 
De har monopol på en hel del platser, inte alla. Jag har inte påstått annat. Men jag tror vi nu vet var vi har varandra, så ha en bra kväll.

Oavsett om vi vet var vi vi har varandra eller inte, se #317

...
Jag fick aldrig svar på frågan men jag tror att 11 av STFs 15 fjällstationer ligger vid väg eller åtminstone järnväg (rätt mig gärna om jag missat något).
....

Vi talar alltså om fyra Fjällstationer i väglöst land. I mitt tycke är det inte "en hel del" och definitivt inte ett monopol.

Kritisera gärna STF om du känner för det, men försök vara korrekt.

Jag tror för övrigt att jag följt utsidan i närmare 20 år och det är nog första gången jag sett en tråd som diskuterar förutsättningar för förortsungdomar att fjällvandra.

Jag hoppas att intresset för denna fråga kommer att hålla i sig.
 
Senast ändrad:
Vi talar alltså om fyra Fjällstationer i väglöst land. I mitt tycke är det inte "en hel del" och definitivt inte ett monopol.

Kritisera gärna STF om du känner för det, men försök vara korrekt.

De har boende på drygt 40 platser, inte bara fjällstationer. Så jag tycker nog jag är ganska korrekt. Vem annars får bygga i väglöst land och bedriva hotell/vandrarhemsverksamhet? Jag får det inte, får du?
 
De har boende på drygt 40 platser, inte bara fjällstationer. Så jag tycker nog jag är ganska korrekt. Vem annars får bygga i väglöst land och bedriva hotell/vandrarhemsverksamhet? Jag får det inte, får du?

Det finns stugor som ägs av olika länsstyrelser, diverse fiskecamps (om jag förstått rätt, jag fiskar inte) , Låktatjokko Fjällstation tillhandahåller mat och boende (och har väl aldrig tillhört STF?). Jag kan inte tänka mig att det är reglerar i lag att enbart STF får bygga och bedriva hotell/vandrarhemsverksamhet i väglöst land så vi har nog båda möjlighet
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bennyborgh STF - har föreningen spelat ut sin roll i fjällen? Fjällvandring 15
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
jesperholmstedt Kebnekaises östra led med STF guide - kan regn göra att turen inhiberas? Fjällvandring 1
dibblah STF Tältavgift Fjällvandring 58
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
dibblah STF Fjällstugecollage Fjällvandring 22
STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019 Fjällvandring 36
89377 STF Kebnekaise & bokning Fjällvandring 9
Göran_ Hur tabu är det att använda STF stugornas "nödrum" off-season? Fjällvandring 44
tomhylsan STF toppmärken? Fjällvandring 6
nicko_ Gasol i STF-stugor med butik Fjällvandring 3
luffsarbjörn STF-butiken vid Gällivare tågstation? Fjällvandring 4
Vonsan Betalning i STF stugor Fjällvandring 44
tomhylsan Vandra i Norge, medlem i STF? Fjällvandring 10
Sixsens STF fjälluffarkort? Fjällvandring 2
Christian1 STF gruppvandringar..vilken av dessa? Fjällvandring 10
Christian1 Singelvandring i Grövelsjön med STF? Fjällvandring 11
cez STF Abisko ledarledda vandringar Fjällvandring 3
avslut1008 STF och Kvikkjokk Fjällvandring 27
småen Hvorfor är STF så dyrt Fjällvandring 48
Martin Gidlund STF Färdledarutbildning Fjällvandring 1
Nyman Topmärken, kass sevice från stf Fjällvandring 0
Nyman Toppmärken från StF- vilka toppar? Fjällvandring 2
Nyman Toppmärke från stf ngn som vet närmare om det? Fjällvandring 1
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
PatrikMeijer någon som har bestigit Måskásjgájsse? Fjällvandring 4
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
Moga Svenska fjällklubbens fjällväderskurs, nån som har gått? Fjällvandring 1
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
NaturBoel Nån som har koll på vattennivåer och snöläge i Saltoluokta, Abisko och Kebnekaiseomr? Fjällvandring 3
stenblock Har ni någon preferens för typ av fjällnatur Fjällvandring 11
linusand Hur många nordiska berg har du bestigit? Fjällvandring 3
tore47 Sjön 878 har nu blivit 871 ! Fjällvandring 6
tsebring Har denna topp något namn? Fjällvandring 3
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
andy69 Vad har jag fångat på bilden? Fjällvandring 8
Norris Har kartan fel höjd på Pyramiden? Fjällvandring 6
oskar_thulin Abiskofjällen - någon som har erfarenhet av Nissonvaggi och Mårmapasset? Fjällvandring 24
uddenberg Do's and Don'ts - vad har du för knep? Fjällvandring 24
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo Kvikkjokk-Jäkkvik: har någon gått sträckan i nyligen?? Fjällvandring 1
såg Någon som har gått mellan katterjåkk till Nikkaluokta Fjällvandring 19
NGN Har någon vandat runt Sölen? Fjällvandring 0
Hoztic Varför har jag börjat få blåsor/skavsår? Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.